Pánové Ságo, Šéfík a Šroubek se sešli v plné síle, aby tomu v novém vydání podcastové revue Noty vole přišli na kloub. Krom toho vás v téměř dvouhodinové epizodě čeká další nátřesk informací a glos ze světa hudby. S wladem se vydáme na festival Grape i na Štvanici, Dany vás vezme na výjezd na malý festival s Vypsanou fixou. A Honza do Malostranské besedy, kde zahráli američtí Dog Eat Dog koncert pro nemocného kamaráda Bozeze.
V rubrice Trendy si poslechneme a okomentujeme novou Cardi B, Maroon 5, puberťáckého Xindla X a taky Marpa, kterému steel kytara sluší. V tipech jsme si pro vás přichystali ochutnávku z nového alba Biffy Clyro, ale taky opravdový britpop od Suede a oprášenou klasiku od Mötley Crüe se samotnou Dolly Parton.
A pokud stále máte odvahu poslouchat, vězte, že vás čekají i naše tipy na nejlepší a nejhorší letní písně všech dob. Vítejte ve světě hudby tak, jak ji slyšíme my!
A jak je to s těmi letními písněmi? „Poslední opravdový letní hit bylo možná Despacito. Od té doby se taková nakažlivá pecka prostě neobjevila,“ říká Honza Vedral hned na úvod podcastu. Spolu s wladem a Danym Stejskalem se pustili do pitvy fenoménu, který kdysi určoval, co se bude celé léto zpívat u vody i v hospodách – a který dneska mizí pod nánosem algoritmů a krátkých videí.
„Infekční je podle mě dobrý slovo, který vystihuje podstatu letního hitu,“ říká Dany Stejskal. V devadesátkách a nultých letech nebylo možné utéct před Livin’ La Vida Loca, Umbrella nebo Call Me Maybe. „Ale možná naposledy to bylo právě Despacito v roce 2017,“ doplňuje Vedral. Co se změnilo?
Podle pana Sága nastal zlom s nástupem TikToku. „Dneska už letní hit nevzniká ve studiu a netlačí ho rádia. Vzniká v telefonu – jestli se chytne patnáct vteřin refrénu, který lidi používají ve videích,“ vysvětluje. Výsledkem jsou spíš útržky než písně, často i starší věci. Typickým příkladem byl návrat Kate Bush díky Stranger Things – i když to už jsme mimo rank letních písniček. U nich to ale funguje stejně. A tak se nejposlouchanější píseň léta proměňuje.
Loni byly takové dvě – každá úplně jiná. První Espresso od Sabriny Carpenter a druhá čistokrevná country, pod níž byli podepsaní Post Malone a Morgan Wallen. Jejich I Had Some Help bodovala především v Americe. „Espresso byla pro mě hrozná odrhovačka, ale Post Meloun byl jasnej letní soundtrack,“ směje se Dany.
Hitparáda časopisu Billboard letos určila vítěze jinak. „Je to Alex Warren a jeho Ordinary. Přestože to není žádnej typickej letní banger, dokonce i u nás je to bezesporu nejhranější song v rádiích i ve streamech,“ říká Vedral. "A to je dost smutný," doplňuje ho wlado.
A co doma? „Kdybych měl vyhlásit českej letní hit, tak je to Pistácie od Calina a Sofiana MedjMedje,“ prochází statistiky Vedral. Písnička sice vyšla už na začátku roku, ale v létě ovládla playlisty. Trio moderátorů si pak v podcastu vybírá svoje milované i nenáviděné letní hity. Wlado připomíná trauma z Macareny, zatímco jeho zlaté léto zní jako Get Lucky od Daft Punk: „Tohle je definice letního hitu. Tančí na to každý a je to zároveň chytře udělaná hudba.“ Vedral zase dodává: „Letní hit má mít svůj taneček, i kdyby to měla být sebevětší sračka.“ Což dokládá písní Asereje od Las Ketchups.
Shoda mezi pány panuje v jednom: doba, kdy celé léto patřilo jediné písni, je pryč. „Distribuční kanály se rozmělnily. Rádio ti kdysi cpalo do hlavy jednu věc. Dnes máš miliardu možností, a tak žádnej univerzální letní hit nevzniká,“ shrnuje to Dany Stejskal. Otravné letní hity byly rozsekány na otravné tiktokové patnáctivteřinovky. Lítost a slzy nejsou na místě.
.