V jistém ohledu je album přímým pokračováním desky Superfly z minulého roku. Ať už je to výběrem featuringů anebo samotnou náladou. HOOOTS se ale více opírá o pokřiky a mužské skupinové chorály známé ze sportovních utkání. To je patrné už od první skladby, která začíná zvukem oznamující gól. Poté se transformuje do rychlého tanečního beatu.
Pokud ale někde Rohony ukazuje svůj rapový um, je to track 10vpoli – pro mě bezkonkurenčně největší hit celého alba. Na temném beatu se dozvídáme o rapperově dětství a jeho dnešním pohledu na svět. K popisu reality využívá až básnické obraty, které mu jsou blízké od dob desky ARPAR: „Dobře vím, že slzy patří do života, / příběhy píše ten poslední, co seděl u stolu.“ Rohony si zde opravdu nebere servítky, jeho terčem se stávají šéfové fotbalových juniorek, trenéři, nebo kluci v kabině, kteří ho šikanovali. „To dítě, co stálo před váma v slzách / teď vydělá z dvou tracků to, co vy za měsíc, / takže jsem nakonec papaláš fotbalu.“ Ačkoliv chápu, že se Rohonyho tvorba začala ubírat jiným, více hospodským, směrem, pro mě osobně je tohle jeho nejlepší poloha.
Hodně mě také baví track Fotbalovej swag, který začíná sólem na dudy, jež odkazuje na píseň Mask Off od amerického rappera Futura. Je to nejfotbalovější track na albu, ve kterém mimo jiné mluví o své lásce k anglickému Arsenalu a o tom, jak se mu daří: „Hraju jako Mesut Özil, jako Martin Ødegaard.“ Stejně jako na desce Superfly se na HOOOTS objevil i rapper Sergei Barracuda. Znovu nezklamal. Už dlouho tvrdím, že ostravský rapper je perfektní host na featy, ať už dělá s kýmkoliv. Vždy se mu skvěle povede vystihnout atmosféru tracku a dodat přesně to, co je potřeba. Na klasickém rapovém egotripu, jakým právě track Connor Bedard je, si dokázal pohrát s odkazy na řadu známých hokejistů, aby popsal svou nadřazenost.
Podobně jako na Superfly se na jednu z písní spojil se zpěvákem skupiny Matador Pavlem Machátem. Na HOOOTS si rapper vybral druhou nejoblíbenější skladbu této třebíčské rockové kapely – píseň Rocker neznámý. Track Cassiopea z minulého alba jsem párkrát slyšel živě a vždy ji fanoušci přijali s nadšením. Věřím, že u tohoto tracku to bude stejné.
„Vydavatelství Warner Music mě oslovilo se spojením mě a skupiny Kabát v přehrání jejich skladby, kterou si sám mohu vybrat,“ napsal Rohony do instagramového příspěvku. Vybral si track Ďábel a syn, čímž se vyhnul jejich nejprofláklejším hitům. Písni předělal text, o kterém řekl, že je ten „nejhezčí, který kdy složil.“ Rohony z pohledu tematiky i atmosféry zůstává této rockové baladě věrný a jen ukazuje, jak je mu škatulka 'rapper' malá.
Jedno z témat desky je smrt. Ta se vyskytuje na písních Leoš a Igor. Právě na druhém jmenovaném tracku jsem si vzpomněl na píseň Otevřete okno, aby duše mohla ven v podání Daniela Landy. Rohony jde na track Igor podobně. Rapper recituje osobní historku o smrti blízké osoby. Přijde mi ale, že v momentě, kdy začne rapper zpívat, tak píseň ztratí na intenzitě, kterou si budovala. A to je u takto silné písně škoda.
VERDIKT: 70 %
„A dobře víte, odkud jsem, / a dobře víte, že jsem ze Starče,“ říká rapper na tracku Connor Bedard. Rohonyho nová deska se dá brát jako osobní deník, který je radost si prolistovat. Ačkoliv žádná z písní asi neporazí v počtu přehrání track Letná, HOOOTS není o hitech. Rohony je na novince intimní. Nebojí se ukázat prstem na ty, kteří mu ublížili, a jmenovat ty, které měl v životě rád. Kombinaci hospodského rocku a rapu ukazoval umělec už na minulé desce, nyní toto spojení posunul ještě dál. Ať už se to rapovým fanouškům bude líbit, nebo ne, Rohony je autentický a dělá na české scéně něco, v čem je naprostý unikát.