Obrázek k článku RECENZE: Kings of Leon se odmítli rozcuchat. Nabízí dobře zahranou rutinu
| Jarda Konáš | Foto: Universal Music

RECENZE: Kings of Leon se odmítli rozcuchat. Nabízí dobře zahranou rutinu

Can We Please Have Fun, tedy můžeme se, prosím, bavit, ptá se na devátém albu nashvillská čtveřice, která před šestnácti lety zářila hitem Sex on Fire. Posluchač by se jich mohl zeptat na to samé.

Někdy se recenzentovi stane, že se zasekne. Slyší desku popáté, pošesté a pořád se mu nedaří udělat si dostatečný názor, jak nahrávku definovat v recenzi. Přesně takto mě nachytala novinka Kings of Leon. Na jednu stranu nabízí zajímavé melodie a některé skladby dojmou na první poslech, na druhou jde ale o tak opatrný rock držící se při zdi, až si člověk říká, jestli se z Kings of Leon pomalu nestává jižanská křesťanská kapela. Takoví ti hodní kluci v košilích, co sice hrají na kytary a jsou trochu zarostlí, ale žádné mámě ve městě nevadí, že se dvoří zrovna její dceři.

Svůj podíl na tom jistě nesou texty, které proplují ušima, a nakonec těžko hádat, o čem vlastně písnička byla. Frontman Caleb Followill vypouští do vzduchu jeden slovní obraz za druhým. Ty jsou sice nápadité, ale jako ucelený tvar vyzní málokdy. „Ve městě je mustang a volá mě / jsi mustang nebo kotě? / O co ti jde?“ zní v refrénu pilotního singlu Mustang. Ehm… cože? Pojďme dál: „V kanceláři mám zlatý glóbus / a na záchodě časák o posilování / cítím se velký a silný už tím, že na něj myslím / a cítím vodu vřít.“ Taková je poetika Kings of Leon po čtvrtstoletí na scéně.

Ono to ale nemusí moc vadit. Caleb to totiž utáhne i bez hlubších textů. Jeho hlas je v lepší formě než na posledních albech. Hypnotizuje, svádí, konejší, našeptává, hecuje, to všechno s lehkostí a pěveckou suverenitou. Skvěle mu v tom asistují vrstvené kytary, je zábava poslouchat rodinnou kapelu Followillů, jak si melodie pinkají mezi sebou a jednotlivé písně jim košatí pod rukama.

V tomto ohledu je třeba vypíchnout práci britského producenta Kida Harpoona. Ten spolupracoval například s Florence + the Machine, Shakirou, Jamesem Bayem, Years & Years a v poslední době třeba Harrym Stylesem a Miley Cyrus, jíž produkoval hit Flowers. Když se s takovým chlápkem zavře ve studiu rocková kapela, pochopitelně můžeme se zájmem očekávat, co z toho vyleze. Harpoon nijak Kings of Leon netlačil do popu a Can We Please Have Fun rozhodně není popová deska, přesto zvýraznil jejich emoce a nadýchal herní projev tak, že se půlka písniček bude líbit i fanouškům Maroon 5. Je ovšem fér zmínit, že zároveň místy nechal kapelu zaběhnout mnohem víc do kytar, zaslechneme typický indie rock z počátku milénia i lehký nádech postpunku. Ale bohužel jen decentně, aby se Kings of Leon náhodou nerozcuchali.

Nejzajímavější skladby se nachází uprostřed nahrávky. Decentně syrovou a dramatickou Actual Daydream následuje jímavá Split Screen a obě skladby umí k posluchači promluvit a dotknout se ho, pokud tedy není ledová královna. Jenže to je výjimka, zbytek tak nějak prošumí, slije se do jedné těžko rozlišitelné polohy, v níž je evidentně Kings of Leon dobře, a záleží na každém zvlášť, jestli mu zrovna tohle sedne, nebo ne.

Není to špatné album, to vůbec. Kings of Leon mají dávno vycizelovaný zvuk a laťku si rozhodně nijak nesnižují. Jen tu nenacházíme prakticky nic, čím by Can We Please Have Fun vynikala v jejich diskografii.

Verdikt: 67%

Nadprůměrný zvuk, průměrný obsah a podprůměrné texty. Kings of Leon se ptají po zábavě, a přitom servírují usedlou nahrávku s několika světlými momenty.