Obrázek k článku RECENZE: Historky o válce od Sabaton působí v těžkých časech překvapivě poučně
| Dód | Foto: Christian Ripkens

RECENZE: Historky o válce od Sabaton působí v těžkých časech překvapivě poučně

Sabaton, švédské vývozní zboží a přední štít powermetalového subžánru, pokračují na novém albu The War to End All Wars v dokumentování válečné stezky lidstva.

Historická exkurze na jejich nejnovější desce tematicky navazuje na produkt předchozí, jenž pojmenovali Great War. Obě desky podávají powermetalovou výpověď o zatím nejrozsáhlejším celosvětovém vojenském konfliktu – velké, tedy první světové, válce.

Načasování další desky The War to End All Wars s válečnou tématikou je až bolestně aktuální. Deska s názvem  by možná mohla reflektovat i dnešní světové dění. Časové linie se ostatně zrovna u kapely Sabaton v těchto historických tématech zvláštně potkávají, motají a v minulosti občas vytvářely dojem, že kapela a její přední tváře (zpěvák Joakim Brodén a baskytarista Pär Sundström) zase tolik o historii nevědí. Takovým momentem byl například konvoj historických vozidel americké 3. armády generála Pattona osvobozující Plzeň, který kapela použila jako hlavní motiv k písni Great War. Ta je ale o první světové válce...

Na The War to End All Wars se však tématu drží víceméně striktně a mnoho se zde dozvíte. Švédští propagátoři militarismu v hudbě předhodili posluchačům jeden méně originální nápad, ale v ostatních kusech jsou silnější. Skladba Christmas Truce vypráví o vánočním příměří, které se odehrálo mezi znepřátelenými vojáky západní fronty 25. prosince 1914 a dnes již v některých pojetích nabývá až kýčovitých kontur. V rámci dalších skladeb se ovšem kapela věnuje historickým osobnostem daného děje detailněji či například přímo dedikuje písničku slavné vojenské technice. Už dříve vydala písně Bismarck a Red Baron, na novince je pro změnu skladba jménem Dreadnought, což je pancéřová bitevní loď.

Obsahově deska určitě převyšuje předchozí Great War, která ve světle některých nových skladeb působí téměř povrchně. Například novinka The Unkillable Solider skrývá málo známý příběh Sira Adriana Paula Ghislaina Carton de Wiarta, který si přezdívku nezničitelný či nezabitelný skutečně zaslouží.

Život vojáka, který prošel téměř všemi konflikty minulého století, bojoval v búrské válce v Africe, první světové válce, polsko-sovětské i druhé světové válce a byl nejméně sto dvacetkrát zraněn, zpracoval Sabaton do zádumčivého, avšak striktního kytarového a svěžího opus bonum. Píseň, která stojí na klasickém střihu epických skladeb kapely, byla vybavena klipem, který velmi efektní a ne příliš známý příběh osobní statečnosti přibližuje.

Zvedněte ruce pro dámu temnoty / Válečnici bez vůle zabíjet, se srdcem filantropa

Velmi výrazné, ovšem opět učebnicemi opomenuté osobnosti, je věnována i píseň Lady of the Dark, v překladu Slečna temnoty. Milunka Savić je nejvíce řády a vyznamenáními dekorovaná žena ve vojenské historii. Její příběh začíná nastoupením do bojů druhé balkánské války v přestrojení za mrtvého bratra a je skutečně inspirativní. Text, který napsal baskytarista a textař Sundström, představuje komplexní a funkční pohled na ikonu nejen vojenského, ale i feministického světa.

Další písně, tematicky všechny velmi zajímavé, leží opět na bedrech silných momentů historie. Ve skladbě Race to the Sea se například zpívá o králi Albertovi I. Belgickém a o bitvě známé jako Závod k moři. Úvodní Sarajevo zase cituje slova o atentátu na arcivévodu Habsburského, který celosvětový konflikt de facto odstartoval. Hellfighters je pro změnu teskný moritát ve střihu starších heavymetalových klišé o 369. pluku americké armády, jenž byl tvořen výhradně Afroameričany.

K písním Sabaton vydali oficiální textová videa a dva videoklipy, které byly vypuštěny ještě před releasem alba. Nyní vyšel další klip k písni Race to the Sea.

Nejzajímavější jsou pro mě písně Dreadnought, Soldier of Heaven a závěrečná Versailles. Všechny tři stojí na strojově swingujícím rytmu diska a tím vystupují do popředí před ostatní. V kombinaci s epickými vícehlasými refrény a kytarou předoucí kdesi vzadu za synťáky vytvářejí skutečně dojem metalové písně, kterou napsali Bee Gees. Jsou to populární hity toho nejlepšího střihu a zároveň i vhodná mementa minulosti.

Hudebně nové album není žádný zázrak, dalo by se říci, že kopíruje či drží linii ostatních alb světoznámé skupiny. Když nicméně odhlédneme od faktu, že si kapela i její fanoušci libují v oblékání ve stylu military fashion, který se v žádné válce ani armádě na světě nenosí, i od toho, že si občas dříve spletli světové války a zamlčíme-li, že powermetalová hudba je vlastně metalovým ekvivalentem středoproudého popu, dá se docela dobře poslouchat.

Skupina, která má mezi fanoušky militarismu velké množství podporovatelů, také v minulých dnech pod dojmy světových událostí učinila prohlášení, ve kterém kritizuje agresi v současném konfliktu na Ukrajině. „V historii bylo krveprolití víc než dost. Víc už není potřeba,“ uvedli Sabaton.

Osobně pro mě byl poslech a psaní o této desce zajímavým momentem, protože kapelu Sabaton jsem měl spojenou s nejkomerčnější formou metalového showbyznysu, kterou dekorují cílové skupiny fanoušků, se kterými se nikdy nebudu chtít identifikovat nebo snad potkávat. Veškerá témata na desce, jejich lyrické zpracování, a nakonec i háv powermetalu s disko-rytmem však u mě vyvolávají spíš velký zájem a zanechávají pozitivní dojmy.

PS: Nemohl jsem si nevšimnout, že na oficiálním e-shopu kapely se nabízí Lego set s figurkami a tématikou kapely!

Sabaton – The War to End All Wars
Hodnocení: 71%