Není světlo bez temnoty a není Bůh bez ďábla. Ke křesťansky laděnému albu plnému odkazů nemohl produkovat beaty nikdo jiný než člověk, který si říká Lvcifer. A udělal to skvěle. Už od zvuku varhan na začátku první písničky bylo jasné, že to je v tomto ohledu na jedničku. Od trapovějšího Upe high a Swag je v naší DNA po tanečnější Sv. Bbe a Only the Sekta Lvcifer zvládl vše. Není to poprvé, co se tito dva umělci setkali. Beatmaker produkoval píseň Pam Pam na Labellově minulém albu, což je jeden z jeho největších hitů.
Jen jedinou z deseti písní na albu dělal někdo jiný. Je to track Na Dece na Deklu, pro kterou beat produkovali Vae Cortez. Za zvuku něčeho, co zní jako indiánská flétna, v ní rapper vypráví o svých stavech na LSD. Konzumace drog je také hlavním tématem písně Upe High. Při poslechu jsem si vzpomněl na písničku Kratom Krazy z předposledního alba STÁLE NEMOCNEJ rappera Icy L ze spřátelené skupiny DVOJLITRBOYZZ. Ty dvě skladby jsou totiž v podobném duchu.
Icy L ve své hymně na kratom říká: „A jestli to propaguješ mezi děcka za prachy / Říkáš jim, ať berou drogy.“ V podobné náladě se objeví i na albu Holy Labello. V písni Origo Tdy se oba rappeři vysmívají umělcům, kteří kromě hudby prodávají alkohol a HHC. Spojení těch dvou není žádná velká novinka, stejně jako Labellovo spojení s Ca$hanova Bulharem. Se spoluautorem podcastu OFF SEASON se na tracku Only the Sekta skvěle doplňují, jako tomu je skoro na všech jejich společných písních.
Ad-lib „ty jsi“ v tracku Swag je v Naší DNA jako by pro změnu odkazoval na píseň Tottisi z minulého Labellova alba. Ovšem tentokrát se na featu objevil Nik Tendo z Milion+. Na klasickém rapovém ego-tripu si ale Labello hraje s vtipnými narážkami jako: „Nosí Hilfiger a dělá, že je worldwide / Na sobě má Štěrboholy, jedno triko Off-White.“ Přijde mi ovšem škoda, že se na novince neobjevil nikdo další z uskupení Die Mannschaft, tedy Domo, Mura nebo Anki. Navíc ještě s přihlédnutím na Labellův text: „Die Mannschaft je moje církev, amen“. Myslím, že zrovna na písni Only the Sekta by se více kámošů z party hodilo.
Labello vždy vynikal v písních o lásce, protože jim přikládal notnou dávkou ironie. Od stalkování instagramového profilu v Direct, pozvání na drink v Bejby nebude sedět v koutě či sledování dívky při cvičení v Pam Pam. Na Holy Labello je žena hlavním tématem písně P6k6J6. Rapper tu sice vtipně odkazuje na stav svého bytu: „Oba jsme z Prahy a sraz máme v hotelu / Mám doma bordel, tak tě tam neberu.“ Jinak tu ale Labello zní generičtěji a egoističtěji, než tomu bylo na minulých nahrávkách. Jistě, nemůžeme chtít po umělci, aby po třech letech pauzy zněl pořád stejně, je ovšem škoda, když se zbaví jedné ze svých předností.
V první písni alba Labello říká: „Kdybych nebyl tak línej, vím, že jsem číslo jedna.“ To je diskutabilní. Faktem ale zůstává, že spojení s Lvciferem byla dobrá volba. Jeho beaty sedí Labellovým textům, jeho hookům a narážkám na světovou pop kulturu. Jsem si jistý, že slyšet úvodní varhany z Labible naživo je asi jako slyšet první tóny Vamp Anthem od Playboye Cartiho. Výsledkem je u obojího obří moshpit. A to je záměr. Jak sám Labello glosuje: „Tohleto nebude gospel, tohle je hudba, co rozm*dá klub.“
Chtít po Labellovi, aby se prokazoval extrémně vypiplanou lyrikou, je jako chtít po rybě, aby vyšplhala na strom. Jeho nejsilnější stránkou vždycky bývaly zapamatovatelné a ironické texty, se kterými se mohli posluchači ztotožnit. Škoda, že na Holy Labello je jich znatelně méně.
Verdikt: 68%
Po třech letech čekání je před námi umělec, který už není tak sebeironický jako dřív. Ti, kdo čekali podobného Labella jako na albech POP či Autotune AF 1 a 2, budou zklamaní. Spolupráce s beatmakerem Lvciferem ale projektu skvěle prospívá. Labello už nebalí holky na FAMU a oblečení ze sekáče pověsil na hřebík, hned vedle falzeta z minulé desky. Je uvědomělejší, ale právě v tom generičtější. A to je, přinejmenším, škoda.