RECENZE: Dobrý vstup na scénu! Český rapper Loudz1 může být i hlasitější
Domácí rapová scéna pořád hledá nové tváře. Ať už přes rapové talentové soutěže, anebo influencery, kteří se jednoho dne rozhodnou rapovat. A pak jsou tu lidé, kteří se na scéně zjeví zničehonic a ihned si získají pozornost publika, protože v nich zkrátka něco je. Jedním z nich je právě Loudz1, který s rapem začal v roce 2023. Jeho čtvrtý projekt Too Loud ho etabluje do pozice jednoho z nejzajímavějších jmen na české scéně.
Když si londýnský rapper Central Cee v roce 2021 přebíral cenu MOBO za „nováčka roku“, při přebírání se zasmál. „Já úplně nejsem nováček,“ řekl se soškou v ruce. Něco takového by se dalo říct i o rapperovi s přezdívkou Loudz1, který se začal do povědomí rapových fanoušků dostávat před dvěma lety svým prvním EP Cruise High. Následovaly dva další projekty, beaty od předních českých producentů, účast na posledním Addictu nebo začátek spolupráce s hudebním labelem Milion+. Na Too Loud jako by teď zúročil všechny předešlé zkušenosti – je to prostě klasické a velice dobré album pro fanoušky žánru.
Když je marihuana silná, v angličtině se pro to používá označení loud – hlasitý. Loudz1 o své lásce k zelené látce mluví snad v každém tracku. Ale není to žádné reggae. V písni A-Z říká, že „jenom když jsem high, tak žiju, nezajímá phone,“ a v Úplně jinak se zamýšlí nad svým vztahem k drogám: „Je zajímavý, když je hlava clear / že to cejtím spíš jak peklo / Když jsem high, tak je to jak ráj / Jsem si dal hřiby jenom na cestu.“
Hulení trávy není žádná metafora, jen konstatování holého faktu. Při poslechu jsem si vzpomněl na pražského rappera Paina, který v Intru svého EP Jiná vlna říká: „Vypadám, jako bych byl zhulenej / Asi proto, že jsem zhulenej.“ Nadměrná konzumace je i tady červenou nití, leitmotivem, kterým je celý projekt protkaný. Mimo to Loudz mluví o běžných rapových tématech: cesta na vrchol, vztahy, taky ukazuje, že je jako jedinec lepší než všichni ostatní.
Loudz1 opravdu není textař Katova nebo Restova střihu – myslím ale, že komplikovanost textů by byla zrovna v jeho případě jen na škodu. Je pravda, že například rýmy „max – xanax – zadax – air max“, anebo „K snídani stejk, yah / vysoký stake mám“ nejsou nějaký vrchol textařiny. V kontextu tohoto projektu to ale funguje. Chtít po Loudzovi, aby se ponořil do světa jinotajů, je asi jako chtít po kuchaři z Lokálu, aby místo smaženého sýra připravil vietnamské Pho Bo. Určitě by to zvládl, ale proč?
Too Loud je zatím Loudzův nejdelší projekt, má 17 skladeb a dohromady stopáž o 35 minutách. Je tu také rekordně featuringů. A nevybral si k sobě žádná béčka. Na albu se objevují jména jako Yzomandias, Nik Tendo, Shimmi nebo Hasan. S prvním zmíněným vyšel track Ice Baby Melt, rozhodně jeden z největších hitů desky, který bodoval i v trendech na YouTube.
I přes už zmíněné hvězdy labelu Milion+ (a současného československého rapu obecně, mě nakonec nejvíce zaujal track Trippy, do nějž si jako hosta přizval rappera YG Morise. Slova si mezi sebou pohotově předávají a odkazují na sebe navzájem. Mám z toho radost ze dvou důvodů: nejen, že jsou tu oba skvělí, dává mi to také naději, že bude „Mladej Moris“ zase vydávat více hudby.
Loudz1 si vždy uměl vybírat beaty – to už bylo slyšet na prvním EP. Tady tomu není jinak – výsledkem je kombinace tracků, které člověka nutí hýbat se do rytmu (Kytku zalej, Max) a jiných, které posluchače navádí si sednout na gauč a ubalit jointa (Too Loud, Poslední rok). Krátce a jednoduše, výsledek je skvělý.
Verdikt: 79%
„Loudz Einz is too loud,“ říká ženský hlas v úvodu prvního tracku. Dovolím si s ním ale nesouhlasit. Ačkoli je Too Loud rozhodně rapperův nejprofesionálnější projekt, věřím, že ještě není „dost“ hlasitý. Je to uvěřitelné, syrové, ale zároveň textově dostatečně chytré, aby se to nestalo jen potravou dětí na lavičkách před základními školami. Je to funkční rapové album, které Loudze vpisuje k těm nejzajímavějším jménům současného rapu.