Obrázek k článku RECENZE: Cigarettes After Sex nabízí melancholii, nevázanou kopulaci a prášky na spaní
| Dód | Foto: Ebru Yildiz

RECENZE: Cigarettes After Sex nabízí melancholii, nevázanou kopulaci a prášky na spaní

Cigarettes After Sex se lyricky posouvají k přímějším obrazům, svůj zasněný standard si však drží. Nová deska s názvem X´s je od textů až po produkci pro kapelu velmi typická. Fanoušci si tak přijdou na svoji pravidelnou dávku emocí, Gregova příznačného vokálního pláče, ale dojde i na drsnější sexuální obrazy, ke kterým Gonzales mírně sklouzával již v minulosti, za což byl i kritizován.

Osobně mi přijde album X´s tematicky i hudebně nosnější než předchozí Cry. Některé písně mi připomínají návrat k formám a strukturám, které Cigarettes After Sex předvedli na debutové desce Romans 13:9, která je bohužel v příliš neobsáhlé diskografii neprávem opomíjená (někdy i samotnou kapelou). Skvěle je tento vliv pak slyšet třeba v lehkosti písně Silver Sable.

Expresivnost, a snad i vulgárnost textů, kterými Gonzales na desce X´s obšťastňuje své fanoušky, složené veskrze z mladších generací, asi nejlépe definuje první verš singlu Tejano Blue, který kapela vydala v předstihu letos v březnu: „We wanted to fuck with real love – Chtěli jsme šukat se skutečnou láskou“. Záhadný název skladby pak lze rozklíčovat jako popis střihu typických texaských jeansů. K modré se pak vracejí ještě v další písni nesoucí erotizující obrazy – Baby Blue Monday. Sám Gonzales píseň komentoval slovy: „Blue movie je výraz pro pornografický film, takže ‚baby blue movie‘ je odkaz na softcore porno. Slyšel jsem ten název před lety a připadal mi opravdu úderný.“

„Copak nevíš, že ta láska, kterou chceš, je všechna ta láska, kterou jsi potřebovala,“ zní potom explicitně v textu a opravdoví romantici musí dát za pravdu – tedy myslím romantiky střihu Karla Hynka Máchy, kteří chápou lásku se stejnou tíživostí jako smrt, spjatou s utrpením, odříkáním, ale i „zakázaným uvolněním“. Tenhle lehký posun – dle mého k větší srozumitelnosti Gregových sdělení – písním Cigarettes After Sex rozhodně prospěl. A ony zamilované noirové obrazy jsou rázem obdařeny jakousi dospělejší aureolou a rozbíjejí původní dojem z písní na předchozích albech, která svojí „sladkobolností“ a zaprášenou noirovostí mohla působit neuvěřitelně a uměle.

Nejzajímavější songy na albu X´s jsou pak již zmíněná Silver Sable a Dreams from Bunker Hill, která sice spadá do kategorie textů o dávných romancích a pravých láskách, nicméně odkazuje i na slavný, stejnojmenný román (a navazující „ságu“ téměř forsythovského střihu) amerického spisovatele Johna Fanta. Silver Sable za pomocí pop kulturních odkazů na minulé století vrší náladu nostalgie na vrchol, na kterém již nelze nepřiznat, že se jedná o smutek po dávno ztracených chvílích. Silver Sable je komiksová postavička od Marvelu uvedená v osmdesátých letech, ztělesňující ženskou krásu a neohroženost. V písni se pak objevuje vskutku popisně, stejně tak jako ostatní sentimentální obrazy volání po ztracených časech.

Závěr alba X´s pak patří netradičně písni „drogové“, jejíž obsah odkazuje k vedlejším účinkům léku Ambien, jenž patří mezi nebenzodiazepinová hypnotika a u nás je rozšířený pod obchodním názvem Zolpidem. Poslední tóny desky se tak rozmělňují v obrazech halucinací, introspektivní opuštěnosti a postdrogové deprese – opět zde cítím mírný vliv první zapomenuté desky.

To vše zastřešuje obal desky, již tradičně „potemnělý“, znázorňující polibek dvou milenců v rozpitém obraze nejasného světla.

Verdikt: 75%

Fanoušci Cigarettes After Sex rozhodně z desky nebudou zklamaní. Kapela připravila poctivou dávku smutku, nenaplněných lásek, ale i zadostiučiňujícího sexu či drogových životních skluzavek. Své obrazy, které už přes deset let umně prodávají posluchačům, doprovází svým dávno definovaným zasněným popem a kytarovým ambientem.