Obrázek k článku RECENZE: Andy Cermak je sólově  elegantní i rozmáchlý jako Marian Varga
| Josef Vlček | Foto: Tomáš Martínek

RECENZE: Andy Cermak je sólově elegantní i rozmáchlý jako Marian Varga

Andy Cermak je klávesovým mágem skupiny Sunflower Caravan a v posledním roce také členem Prokopových Framus Five. Secret December je jeho prvním sólovým albem, pozoruhodným pokusem o cosi neurčitého, tu a tam označovaného za alternativní pop.

Taky bychom jeho albu mohli říkat space pop, dreamy nebo cosmic music, nebo dokonce neoclassic music. Jak se komu líbí. Secret December je prostě neuchopitelná hudba, která nejlépe ze všeho vyzní, když člověk leží sám na prosluněné, vonné letní louce v blaženém stavu dolce far niente se sluchátky na uších. V hlavě se rodí jen neurčité pocity, diktované z dálky přicházející slastnou hudbou.

Andy Cermak natočil album písní, kde hlavním nástrojem není jeho hlas, ale krásně sejmutý klavír, který na sebe poutá pozornost od prvního okamžiku. Až na jednu píseň (Golden Trigger) je klavír osou zasněných kompozic, políbených zřetelnou inspirací filmovou hudbou – Mikaelem Tariverdievem, Enniem Morriconem nebo Michaelem Nymanem. Anglicky zpívané písně si libují v éterických, přeechovaných nebo multiplikovaných vokálech, které vytvářejí pocit prostoru a vzdálenosti nebo jako v závěru úvodní skladby Hear You All dojem až velkolepé vznešenosti. Pro českého posluchače je proto Cermakova angličtina jedním z prvků, které ze zpěvákova hlasu dělají samostatný hudební nástroj. Taková koncepce trochu připomíná filozofii, s níž Marian Varga natáčel první desku Collegia Musica.

Na zasněný a romantický Secret December pronikne běžný poprockový sound jen občas. Ledaže vnímáme Inside Outside jako popový ploužák a nejsvižnější decemberovou píseň Let Me In jako odraz amerických elegantně znějících tanečních nahrávek z konce sedmdesátých let. Cermak je eklektik, který si dokáže brát z každé éry populární hudby to, co se mu líbí nebo mu zrovna vyhovuje, a zformovat si to podle svých potřeb.

Vrcholem a možná i esencí Cermakova debutu je titulní píseň desky. Svou atmosférou připomíná Stingovo Fragile. Začíná jen jako vokál s pianem a do doprovodu nenápadně proniká smyčcový doprovod, pozvolna se mění v dominující zvuk, na jehož vlnách uhání Cermak a jeho vokální playbacky k efektnímu vyvrcholení.

Verdikt: 80 %

Pro český svět znamená Andyho sólový debut svou kultivovaností, elegancí a citovostí vysoký standard. Ti, jimž je Čermákova tvorba i ze Sunflower Caravan velmi blízká, si nepochybně vychutnají také Cermakovu sólovou hudební intimitu. A naopak, mnozí z těch, které osloví Cermakovy nové písně, mohou skrze Secret December objevit i jeho alternativně rockovou kapelu.