O co se snaží festival Metronome v Praze, totiž vytvořit metropolitní velký festival ve městě, nalákat hudební fanoušky a přinést jim útulné prostředí a velká jména, činí i organizátoři Pop Messe v Brně.
Festival umístili do Parku Lužánky „na augec“ jak se tam u nich říká. Lužánky jsou nejstarší veřejnosti přístupný park v České republice a jsou kulturní památkou. Dvě venkovní pódia jsou umístěna do brněnského skanzenu a ruin bývalého stadionu Zbrojovky (kam se v roce 1996 natěsnalo přes 40 tisíc fanoušků a vytvořili rekord české ligy).
Stadion roky chátrá a byť se město i jistý místní patriot přezdívaný podle německého automobilu snaží – rozhodně to nebude žádný fancy prostor – ale i tak je to možnost navštívit místo, kam se člověk jen tak nedostane. Bude zajímavé sledovat, jak si organizátoři s unikátní lokalitou poradí.
Vnitřní pódia Pop Messe jsou umístěná do nedaleké haly, která se dnes jmenuje Boby Zoner Hall a je symbolem kapitalismu let devadesátých. Kdysi zde bylo kasino, showhall, diskotéka a bůhví co ještě. Nyní zde předvedou svůj um třeba Ic3peak nebo Shortparis. Tým festivalu přiznává, že záměrně pracuje s ruinami, dystopií a kulisami bývalé slávy. A koho do nich letos umístí?
Gigant Skepta
Nad všemi jmény line-upu jako největší gigant ční Skepta (byť sám má pouhých 1,83cm). Držitel nominací na snad všechny relevantní hudební ceny (i ty nerapové) a vítěz prestižní Mercury Prize v dobách, kdy ta cena ještě něco znamenala. Raper, jehož ego je tak velké, že se nebál pojmenovat svou první desku Greatest Hits. Skepta je kult, legenda žánru grime a hlavní tahák. Už je to pěkná řádka měsíců, co nevydal žádný track ani hostovačku, takže jsem velmi zvědavý, v jaké formě přijede a jestli náhodou třeba nechystá nástupce své zatím poslední desky Ignorance Is Bliss, na níž už sedá prach.
Mimochodem rap a jeho subžánry jsou v lineupu bohatě zastoupeny, což není na českých festivalech pravidlem. Těším se, jak budou návštěvníci na jména, jako jsou Smack One, The Bug & Flowdan, WWW a další reagovat.
Spolehlivě perfektní Algiers
Kluky z Algiers máme v Headlineru rádi. Jejich koncerty jsou pokaždé neuvěřitelným zážitkem a jestli byste neměli jedno jméno na Pop Messe rozhodně minout, je to právě tato kapela. Začátkem týdne natáčeli v Londýně nový klip, a co jsem slyšel, nová deska, nástupce zatím jejich poslední s příznačným názvem There Is No Year (2020), je hotová. Sice z ní prý zatím nic hrát nebudou a jejich setlist by se měl opírat hlavně o staré hity, třeba se ale nakonec chlapci umoudří a nějakou novinku zahrají. Rozhodně je na co se těšit, protože jestli někdo má na to, aby Lužánky svou hudbou zboural, jsou to právě Algiers!
Česká premiéra Ride
V rámci Pop Messe se v Brně poprvé představí a vytočí potenciometry efektových krabiček průkopníci shoegaze, britská skupina Ride. Kapela právě jede odložené turné k 30. výročí vydání debutové alba Nowhere z roku 1990, které je považováno za jeden ze základních kamenů žánru. To znamená, že se můžeme těšit na velkou dávku energie, silné melodie a vlny valícího se hluku kytar. Pravděpodobně z velké části ve skladbách právě z tohoto alba. Na festivalu, který je zaměřený převážně na pop a alt-pop z celého světa, budou kytary skupiny Ride nebo třeba tuzemských Manon Meurt, vítaným zpestřením.
Poučení z chyb loňské lite verze festivalu?
V loňském roce se konala „ořezaná“ verze festivalu. Hrálo se pouze na dvou pódiích umístěných přímo na opuštěném fotbalovém stadionu. I přes zajímavý line-up překvapivě obsahující i zahraniční jména, se však festival potýkal s několika organizačními pochybeními, V parném létě se na ploše rozpáleného stadionu nebylo kam schovat do stínu, chyběla čepovaná pitná voda a nabídka jídla byla nedostatečná. Tři stánky byly fakt málo. Letos se již festival bude konat v plném rozsahu a v podstatě se bude jednat o jeho první plnohodnotný ročník.
Hudební produkce se odehraje na šesti scénách, program čítá bezmála šedesát interpretů. A bude určitě zajímavé sledovat, jak se pořadatelům podaří poučit z chyb, organizačně to celé zvládnout a položit základy takového městského festivalu, jaký si Brno určitě zaslouží.