Obrázek k článku Ohně. Znásilnění. Smrt a nu-metal. Nekorektní Woodstock očima generace Netflixu
| Dód | Foto: Netflix

Ohně. Znásilnění. Smrt a nu-metal. Nekorektní Woodstock očima generace Netflixu

Nový třídílný dokument Trainwreck: Woodstock '99 od Netflixu pojednává o jedné velmi kontroverzní události populární hudby, která se odehrála na zlomu milénia. Akci provázely problémy, jež z ní udělaly apokalypsu na betonovém plácku uprostřed státu New York.

Woodstock 99 bývá označován za festival, který ukončil mírumilovnost, nekomerčnost a s ní související mezilidskou solidaritu a slušnost v západní kontrakultuře. Její tradice přitom započala v prosluněných a především ideály květinových dětí nasáknutých šedesátých letech. Podle reakcí na sítích vzbudila dokumentární série u fanoušků ten správný ohlas. A to i přesto, že minulý rok uvedlo HBO celovečerní snímek na stejné téma, ve kterém logicky vystupují totožní respondenti.

Divák se prostřednictvím dobových záznamů, které jsou prokládány současným komentářem a vzpomínkami pamětníků, hudebníků a organizátorů, dostává do středu rozpálené vojenské základny, kde organizační a návštěvnické peklo nastává v podstatě ještě před zahájením akce samotné. Jednotlivé části série jsou přesně chronologicky řazené – odpočitávadlo zde zastavují na sekundy přesně.

Že byla akce
mistrovským fiaskem je zkrátka evidentní a v rámci rockové historie má tak své vlastní nevábné místo. Výčet problémů, které festival od začátku především kvůli veliké chamtivosti a totálnímu odklonu od původních nekomerčních ideálů značky Woodstock provázely, je už také notoricky známým seznamem. Ať už šlo o přestřelené vstupné a celou psychologii – zaplať a bav se, nedostatek vody, absenci bezpečnosti, nevkusnou reality show MTV, dramaturgii z jiného vesmíru či neustále skloňovaný výstup Freda Dursta z Limp Bizkit, vycházela z toho vždy apokalypsa na betonovém plácku uprostřed státu New York.

Série Netflixu však tématu navrací, co jí dokumentární snímek HBO „vzal“. Onu „kontroverzi“ v pravém smyslu. Tvůrci zde na rozdíl od těch na HBO upustili od téměř apokalypticko-svazáckého tónu a vyznění, které položilo na pranýř toxickou maskulinitu především bílých bavících se studentů tehdejší doby. A chápalo celou generaci Limp Bizkit, Korn a nu-metalu jako něco odporného, misogynního, rasistického a kacířského vůči celému světu. Na Netflixu kontroverze ožívá i ve vzpomínkách účastníků, kteří (světe div se) i přes vědomí tragičnosti celé akce, popisují své zážitky pozitivně.

Nejen díky historce Jonatana Davise z Korn, pro kterého byl Woodstock99 patrně nejzásadnějším osobním koncertním zážitkem, ale především díky vzpomínkám běžných tehdejších teenagerů se zde zjevuje linie, která ale protíná celou historii rock´n´rollu – nebezpečí, které souvisí s nevšedním a neopakovatelným zážitkem. To přináší na světlo mnohem starší historii a to historii tragédií masivních akcí populární kultury. Takovou tragédií byl v minulosti i původní Woodstock z roku 1969 nebo velmi neslavný Altamont Free Concert. Netflixová série je díky tomu objektivnější než dokument HBO.

Zmínka o změně chápání některých věcí v západní společnosti zde zazní až v úplném závěru a člověk nemá pocit, že by se jednalo o nějakou ideově nucenou kapitolu.

Výběr respondentů z řad umělců je zde také mnohem přitažlivější než v rámci Woodstock 99: Peace, Love, and Rage (2021).  Nabízí se zde například srovnání Mobyho, který měl v dokumentu HBO největší prostor a v podstatě se jen zhnuseně pozastavoval nad nekorektností tehdejšího světa, a vskutku lidského vyprávění Fatboy Slima, který ze svého setu v rave hangáru musel prakticky utéci za pomoci své ochranky. A přesto z celé záležitosti nedělá ideový boj.

Apokalyptické vyznění dokumentu HBO, který se točí kolem úmrtí účastníků a toxicity tehdejší generace zkrátka v porovnání s objektivitou Netflixu značně kulhá. Zde se pak dostává na scénu ještě jedna linie, která opět sahá až do těch všemi opěvovaných šedesátek a v Trainwreck: Woodstock '99 je také mírně poodhalena.  Je jí mediální manipulace.

K té toiž došlo už v rámci Woodstocku 69, který je celé ty roky připomínán sestřihem pouze pozitivních záběrů lidí plných lásky, i když jsou dnes již známá fakta o tom, kolik lidí utrpělo na onom původním květinovém setkání fyzické, duševní, sociální i movité újmy. Manipulace v přímém přenosu je pak v dokumentu zaznamenána nejvíce v záběrech z pravidelných festivalových tiskovek. Zde především postava známého a nutno říci velmi slizkého Johna Schera, ale i „rádoby“ vysluněný původní hippie-organizátor Michael Lang odporně lžou a mlží o situaci na festivalu. Zlehčují násilí na ženách a evidentní hygienické a bezpečností problémy vydávají za součást festivalu.

Vyvstává tak otázka – kolik toho špatného z květinové generace nám zamlčeli a zmanipulovali, a proč to nakonec musela odnést generace X a nu-metalový fanoušci. Nejčistější ze všech těchto pohledů do minulosti a názorů zůstává ten, který zde zaznívá od samotných pamětníků –návštěvníků. Bylo to nebezpečné, hořel tehdy svět, ale užili jsme si to.

Někteří sice podléhají dojmu, že tato nálada a celkové nastavení komerční populární hudby je dnes již jiná. Bohužel chtivost po penězích a nezodpovědnost organizátorů velkých hudebních akcí nezmizela – nabízí se zde připomínka Astroworld Festivalu rappera Travise Scotta, při kterém zemřelo osm lidí a zhruba 300 návštěvníků si odneslo zranění a trvalé následky. A to mají být generace Z a Alpha údajně lidsky mnohem čistější a méně toxicky maskulinní než ty předchozí. To jen chamtivost „velkých hráčů“ (v případě Johna Schera, odpusťte mi – velkých s*áčů) zůstává stále stejnou.

Verdikt: 

Netflixová série Trainwreck: Woodstock '99 navrátí do vašich playlistů Limp Bizkit, Korn, FatBoy Slima a trochu toho pocitu nekorektní, ale autentické a organické doby. Mladším dovede bez zbytečného ideového balastu sdělit, o co tehdy vlastně lidem a umělcům šlo a jaký byl jejich svět. Pro budoucí organizátory rock ´n´rollových dýchánků snad zůstane mementem tragédie, která by se již nikdy neměla opakovat.

 
 

Používáme cookies abychom Vám umožnili lepší procházení stránkou. Pro více informací si přečtěte Co jsou Cookies. Pokud budete pokračovat v procházení stránek, vyjadřujete souhlas s těmito podmínkami.