Obrázek k článku NAŽIVO: Ubylo epileptických tanečků, kouzlo Editors se ale nikam neztratilo
| Kateřina Nováková | Foto: Profimedia

NAŽIVO: Ubylo epileptických tanečků, kouzlo Editors se ale nikam neztratilo

Evropská tour k nové desce Editors se Praze během letošního podzimu vyhnula. Z nejbližších zastávek se nabízel výlet do Německa nebo Rakouska. Volba nakonec padla na Vídeň, koncert proběhl v tamním hudebním sále Gasometer.

Dosud pětičlenná parta z Birminghamu se letos rozrostla o elektronického producenta Benjamina Johna Powera. Toho můžete znát hlavně z jeho předchozího projektu Fuck Buttons. S Editors pracoval už na albu Violence z roku 2018. Se zbytkem kapely stojí samozřejmě i za hutným elektronickým soundem posledního alba EBM, které vyšlo letos koncem září.

Editors jsou původně zřetelně postpunková kapela nesoucí odkaz Joy Division nebo Interpol, to bylo nejvíc znát u jejich prvních tří alb. Čím přibývalo let a samplů, tím výrazněji převažoval přechod v industriální electro rock. Na sedmém albu EBM jde najednou o střet obojího. U otvíracího songu alba Heart Attack, který je zároveň úvodním songem evropské tour, zavzpomínáte na první dvě desky. Tahle skladba by tam mohla jednoduše zapadnout. V celém setu hraje nové album logicky hlavní roli, během večera z něj Editors odehrají celkem sedm songů.

První pauza pro kapelu přichází po songu Frankenstein, kdy bere frontman Tom Smith do ruky akustickou kytaru, aby odehrál skladbu Nothing. Slova “every conversation within you starts a celebration in me”, se nesou celým sálem a jde o nejintimnější moment celého setu. Konec před přídavky uzavírá kapela songem Strange Intimacy. Je dost znát, že bude ještě chvíli trvat, než se dostane pod kůži, o dost lepší odezvu mají starší skladby. Tři týdny na najetí nových songů nejsou zrovna moc. Ty nejsilnější starší skladby vybírá kapela pro přídavek, konkrétně jde o trojici An End Has a Start, Munich a Papillon.

Celkem dvouhodinový set ukazuje Editors ve formě, kterou máme rádi a známe moc dobře z Meet Factory, Lucerna Music Baru i Roxy, kde v minulých letech zahráli. Tanečních kreací s epileptickým nádechem je u Toma Smithe možná o něco míň, svoje kouzlo mají pořád.

Editors
17.říjen 2022
Gasometer, Vídeň
Hodnocení: 75 %