Co si představíte, když se řekne „Sólové vystoupení na saxofon“? Stereotypní sladká sóla jako z milostných scén osmdesátkových filmů? Hudba saxofonisty Colina Stetsona by jim nemohla být vzdálenější.
Stetson hrál ze svých instrumentálních sólových alb, především z posledních dvou - z loňského When We Were That What Wept for the Sea a z čerstvého letošního The Love It Took to Leave You. Přivezl si s sebou jeden z běžných, menších saxofonů, ale hlavně svůj dnes již typický basový saxofon, který působí mohutně i v rukou tohoto bývalého wrestlera. Pokaždé začínal hlubokým slyšitelným nádechem, načež přešel do cirkulačního dýchání a spustil dlouhou nepřerušovanou skladbu. Stetson je svým způsobem „one-man band“, i jen s použitím jednoho nástroje dokáže produkovat několik rytmických a melodických linek souběžně. Dosahuje toho využitím rozšířených technik hry na saxofon jako je vokalizace nebo multifonika (hraní více tónů najednou), dále perkusivní hrou prsty na různých místech saxofonu a nakonec i snímáním nástroje mnohem širší sadou mikrofonů, než bývá běžné. Výsledkem jsou vrstevnaté kompozice jako z jiného světa.
Stetsonovi nestačí ovládat jen sonickou sféru, a tak si k ní přidal i kontrolu nad světly. Část světelné show totiž reaguje přímo určité aspekty jeho hry a je spouštěna vokalizacemi nebo perkusivní hrou. Když třeba v jedné skladbě každý Stetsonův silnější úder do saxofonu vyvolal mohutné zahřmění a záblesk bílého světla, bylo to skutečně působivé.
Nepozemskou atmosféru ještě umocňovalo zasazení do speciálního koncertního prostoru v podobě kostela Nejsvětějšího srdce Páně. Tady žádná plátna a projekce nebyly potřeba, výrazně zajímavější pozadí totiž tvořil kostel sám. Červené svíce ladily s převažující červenou barvou světel, která na stěnách vykreslovala stíny samotného Stetsona, hypnoticky se kývajícího do rytmu, a při rychlejším blikání různých reflektorů, jako kdyby se ve stínech roztančily i sochy svatých.
Festival Mladí ladí jazz připravil s Colinem Stetsonem vskutku nevšední koncertní zážitek.
Hodnocení: 86 %
Colin Stetson
Kostel Nejsvětějšího srdce Páně, Praha
22. říjen 2024