Někteří z přítomných se spokojili s pár symboly na obličeji, mnozí šli do plného make-upu, další si vzali dokonce bílé kontaktní čočky nebo masku a objevilo se i několik satanských jeptišek. Ti ostatní sáhli alespoň po tričkách či nášivkách Ghost. Oblečen v civilu jsem se cítil málem až nepatřičně.
Předskokana si tentokrát Ghost nepřivezli, což považuji za dobré rozhodnutí. Jiná kapela by zbytečně narušovala jejich divadelní koncept, ať už svou všedností nebo svou vlastní, jinou stylizací. Něco po osmé tedy začali hrát rovnou Ghost, prve za děravou oponou, kterou prosvítaly bílé reflektory, jako kdyby se kapela drala ven z hlubin pekla skrz pukající skálu. Satanský papež Tobias Forge se svou partou bezejmenných ghúlů otevřeli koncert dvěma skladbami z nejnovějšího alba Skeletá, v průběhu setu se ale největšího zastoupení dostalo starší desce Meliora. Ostatní alba se musela spokojit jen s jednou či dvěma písničkami.

O den dříve byl prý zvuk vynikající, podle dojmů kamaráda, který viděl koncert v polské Lodži. Zvukově nevyzpytatelná pražská O2 arena na tom však tentokrát byla podstatně hůř a zejména ze začátku byl zvuk nehezky nevyvážený, se špatně čitelnými nástroji i hlavním vokálem, o těch doprovodných ani nemluvě. V průběhu koncertu se to mírně zlepšovalo, ale třeba s vynikajícím zvukem, který měl v O2 nedávno Lenny Kravitz, se to nedá srovnávat.
Tuzemského čtenáře jistě zajímá i česká stopa v kapele Ghost, totiž Gabriela Gunčíková na postu doprovodné zpěvačky. Velmi pravděpodobně šlo skutečně o ni, v kostýmu ghúlky úplně napravo. Rád bych její výkon rozebral podrobněji, ale i vzhledem ke zvuku moc nemůžu, protože doprovodné vokály v mixu většinou splývaly až zapadaly, výrazněji byly slyšet jen v několika písních, třeba právě v její debutové Satanized. Kromě zpěvu si zahrála i na kravský zvonec nebo tamburínu, na konci publiku posílala srdíčka a od někoho z prvních řad dostala růži.

Co chybělo na zvuku, to Ghost doháněli na show. Ta pomalu gradovala, na začátku si vystačila pouze se strukturovaným pódiem s prvky gotické krypty a s kostýmy všech členů kapely, které se nesly ve znamení černé s blyštivými diamanty. Zejména musím ocenit hojně využívaná netopýří křídla, kterými byly vybaveny zpěvačky. Forge odehrál většinu koncertu v praktickém kostýmu s malou maskou a několika různými saky, na chvíli se ale objevil i ve dvou různých pompézních papežských kostýmech. V jednom levitoval vzadu za bicími, v druhém vyrazil i dopředu. V průběhu koncertu se vyvíjela i scéna, postupně se přidala světla z obřího obráceného kříže nad pódiem, později spadla zadní opona, aby odhalila gotické oblouky, ve kterých se promítaly satanské vitráže. Ty se později rozpadly na střepy při explozi zahrnující i skutečné ohně v asi největším „wow momentu“ večera. Na čas pozadí ovládla pekelná scenérie s lávou a ke konci došlo i na animované projekce, které u skladby Mommy Dust doplnil výbuch konfet, mezi kterými se objevovaly i satanské bankovky s nominální hodnotou 666. V úplně poslední skladbě přídavku bylo plátno sympaticky věnováno živým záběrům fanoušků v publiku.

Maskovaná kapela hrála nejen hudebně (velmi dobře), ale i herecky. Zejména kytarista vlevo, ten s černou kytarou, byl ve svých pohybech a pantomimickém hraní výborný, ať už hecoval publikum nebo interagoval s ostatními členy kapely. Sám frontman Tobias Forge se pohyboval skvěle, ale mezi skladbami mluvil poměrně málo a většinou jen slovní hříčkou uvedl název další písně.
Osobně bych ale preferoval, kdyby koncert gradoval hudebně stejně dobře jako z hlediska show, což se až tak nedělo. Kromě zařazení hitů ke konci už v programu moc dynamických prvků nebylo, co se týče třeba tempa písní, práce se sóly atd. Skalní fanoušci všude okolo ale vypadali nadšení nebo minimálně spokojení. A pokud by někoho zajímalo, jestli povinné kapsičky Yondr na uložení mobilů nezdržovaly, tak na příchodu byly řady asi stejné jako u každého velkého koncertu v O2 a na odchodu nebyly mobily nejmenší problém, zato jsme se zasekli u vracení zálohovaných kelímků.
Ghost
O2 arena, Praha
11. květen 2025
Hodnocení: 80 %
