Obrázek k článku NATVRDO: Digitální zvuk ničí metal. Pojďme zpátky ke kořenům
| Lukáš Rešl | Foto: Profimedia

NATVRDO: Digitální zvuk ničí metal. Pojďme zpátky ke kořenům

Zběsilý technologický vývoj se pochopitelně dotýká hudebního prostředí, o čemž svědčí i současné producentské i zvukařské možnosti. V podstatě většině kapel – včetně těch metalových a corových – dnes stačí na pódiu vybalit bicí a stage box, zapojit pár kabelů a hurá do akce. Jenže v tom je možná i problém, zvlášť pokud jde o tvrdou a živelnou muziku.

Párkrát jsem se v této pravidelné rubrice již otřel o téma digitálního zvuku nových metalových kapel a interpretů. Důvod byl většinou takový, že jsem si lehce postěžoval, kolik vlastně mladých metalových či metalcorových kapel zní téměř totožně, a že jim na pódiu chybí tlak a energie. Kapely už také na pódia tolik netahají bedny či masivní pedalboardy se stovkou krabiček, digitální doba jim umožňuje celý svůj „gear“ vtěsnat do multiefektů o velikosti aktovky. Navíc jim to dává často ekonomický a praktický smysl. 

Vím, že jsem listopadové Natvrdo tentokrát načal několika technickými žvásty, které vás třeba nemusí příliš zajímat, ale nemohl jsem si pomoci. Prvně totiž představím kapelu, kterou v posledních letech nesmírně obdivuji z hlediska fantastických výkonů na pódiu i mimo něj – manchesterskou úderku Guilt Trip. Ta se řídí jednoduchým heslem: „Hlavně ať to všechno pořádně kope!“

Guilt Trip: Rána na solar

Guilt Trip jsem v posledních letech viděl několikrát naživo a musím říct, že mě vždycky bavilo, jak tahle parta nebyla líná si na pódium natahat masivní marshallovské bedny a spustit nekompromisní show, která drtí ušní boltce. Tenhle moderní a zároveň pořád tak naturální a živelný hardcore mě zkrátka uhranul. Byl jsem proto rád, když se kapela po dvou dlouhých letech konečně vytasila s novinkou v podobě singlu Burn, který nakopává zadnice podobně skvěle jako celá poslední deska Severance (2023). 

V táboře Guilt Trip se již napevno také zabydlela basačka Lily Kilcoyne, která se premiérově objevila v klipu plném ohňů a agresivních kopů. Kapela společně s ním zároveň oznámila podpis u většího labelu Roadrunner Records, který kapele může pomoci dobýt nejen svět hardcoru, ale i velkých festivalových pódií. A tahle parta na to rozhodně má. Novinka Burn opět ukazuje, že tenhle precizně zahraný hardcore s kulometnými riffy à la Machine Head potěší zejména ty, kteří milují živou, přímočarou a zbytečně nepřeplácanou muziku.

 

Citizen Soldier: Nástupci Skillet

Po úvodním nářezu trochu zpomalíme. Do Prahy se totiž v brzké době chystá americká rocková partička Citizen Soldier. Ta si získala srdce fanoušků díky autentickým textům, které cílí na témata ohledně duševního zdraví a introspekce. Kapela vydá v průběhu listopadu své osmé studiové album s názvem Family Heirlooms, z něhož již zveřejnila několik singlů. 

Jedním z nejlepších je novinka I Believe You s velkým atmosférickým refrénem. Citizen Soldier vždycky uměli pracovat s emocemi a to právě tato píseň přesně dokazuje.
Do značné míry bychom tuhle partu mohli přirovnat k hvězdným Skillet, kteří tento žánr dokázali dostat na stadiony. Podaří se to i Citizen Soldier? Obrázek si můžete udělat již 6. listopadu v pražské Meet Factory. 

Landless: Slovenštinou kupředu!

Ve výběru tentokrát nemůže chybět ani novinka Parazit od slovenských Landless, kteří poslední dobou překvapují své fanoušky příklonem k rodnému jazyku. Tyhle snaživé muzikanty jsme dlouhou dobu znali jako ambiciózní družinu, co se po vzoru zahraničních hvězd chce přiblížit světovému zvuku. A to se jim daří i s Parazitem, který díky zmíněné slovenštině kapelu ukazuje v mnohem originálnější rovině než kdy dřív. 

Moc se mi líbí, když se u nás i na Slovensku kapely snaží přibližovat špičkové zahraniční produkci, což novinka Parazit ukazuje i z hlediska songwrittingu. Místy až vyloženě popové party kapele sedí, stejně jako hutný a plný zvuk, jenž místy připomíná světové kapely jako We Came As Romans nebo Dayseeker. Jen tak dál!

Killswitch Engage: Metalcorová ekologie

Závěrem bych ještě rád připomněl nedávno vydaný singl Aftermath od uznávané metalcorové partičky Killswitch Engage, která stála u zrodu žánru jako takového. Skupina se totiž už 24. listopadu představí v pražském klubu SaSaZu v doprovodu nekompromisních kolosů deathcorové a deathmetalové scény – Fit for an Autopsy a Decapitated. Inu, tady se bude jednat skutečně o jednu z metalových akcí roku u nás. 

A v Praze také s největší pravděpodobností zazní i novinka Aftermath, která je zároveň jakousi ekologickou osvětou a zprávou světovým elitám, že takhle to už zkrátka dál nejde. Poměrně hymnickou skladbu s pořád tím jasným odkazem na oldschoolový metalcorový zvuk kapela podpořila i barevným klipem se záběry na divokou přírodu a dobrovolnické aktivity. Je až s podivem, jak dlouho jsou Killswitch Engage ve formě, a ne nadarmo se o nich už v rámci corové scény začíná hovořit jako o legendách.