Obrázek k článku Vyjet na festival do Polska se vyplatí. Open'er ovládla božská Raye. Temnotu přidali Massive Attack
| Text: Jan Trávníček, foto: Open'Er

Vyjet na festival do Polska se vyplatí. Open'er ovládla božská Raye. Temnotu přidali Massive Attack

Nejdůležitější polský festival má za sebou první den konání. Do polské Gdyně se dá nově dojet i přímou vlakovou linkou. A o hudební zážitky tu není nouze. Publikum dostala zejména Raye, která potvrzuje svůj ohromný nástup. Massive Attack kázali o válce. Jorja Smith se příjemně vrátila na scénu.

Čtyřnásobný držitel ocenění European Festival Awards za nejlepší velký evropský festival v letech 2009, 2010, 2019 a nově (a zcela zaslouženě) i 2024 stále ukazuje, že neexistuje lepší místo, na němž byste chtěli trávit první červencové dny. A proto jsme vyrazili na Open’er i my.

Jak to tu chodí

Šlo to snadněji než dříve. Nově zřízenou přímou vlakovou linkou Praha – Gdyně se dostanete na pobřeží Baltského moře s Českými drahami za přibližně devět hodin. Na místě vás pak čeká skvělá organizace, špičkové služby za velice příznivé ceny a rozlehlý zatravněný a čistý areál nacházející se na letišti Kosakowo, jen pár minut od pláže. Do areálu vás zdarma dopraví autobusy přímo od nádraží a nejdete tu oázu pohodové atmosféry. Čekat můžete nabitý program, zahrnující velké mezinárodní hvězdy, ale také interprety, které na evropské půdě vídáme spíše vzácně a k tomu žhavé objevy aktuální sezóny z anket typu BBC Sound Of.

Program je na čtyřech hlavních pódiích skvěle rozvržený, že nebudete mít zaječí úmysly a v klidu si jeho položky budete užívat jednu po druhé. Na rozdíl od jiných velkých festivalů tady totiž nezažíváte tzv. FOMO, tedy strach, že něco zmeškáte. V Gdyni reálně uvidíte a bez problému stihnete všechno, co je na plakátu. Návdavkem k tomu ještě máte možnost objevovat polskou hudební scénu, nad čímž by se leckdo mohl ofrňovat. Jenže třetí návštěva tady mi ale potvrdila, že k tomu není důvod.

Raye to rozjela

Zásadní roli v náladě prvního dne sehrála britská zpěvačka Raye, která svůj koncert na hlavní scéně otevřela s velkou energií. S početnou kapelou a skvělými vokalistkami za zády střídala euforii s nečekanou intimitou. Během písně Ice Cream Man zpívala o vlastní zkušenosti se znásilněním, jinde mluvila o závislosti, ale i o své posedlosti dramatem. Přesto její set gradoval do tanečního finále s novými, dosud nevydanými písněmi z chystané desky. Píseň I Know You’re Hurting, která tematizuje falešný svět sociálních sítí, zazněla teprve podruhé po premiéře na Glastonbury – a slibuje hodně.

Raye nastavila laťku vysoko. Hned po ní ve stanu vystoupila pětadvacetiletá Gigi Perez. Její indie-folk proslavily hlavně sociální sítě, o pozici předskokanky na turné Coldplay, Hoizera nebo girl in red ale rozhodl i talent. Naživo však její klidný a pomalý koncert ve srovnání s předchozí explozí Raye působil trochu nevýrazně. Přesto se dá očekávat, že hit Sailor Song ji brzy vystřelí i k širšímu publiku.

Na hlavní scéně pokračovala Gracie Abrams, která se netají inspirací Taylor Swift. Na rozdíl od jiných mladých zpěvaček sice hraje naživo, doprovází se na kytaru i klavír, má plnohodnotnou kapelu a komunikuje s publikem. Jenže chybí hlasový výraz, barva i dramatičnost. Její koncert plynul v jedné rovině – snaživý, ale bez momentu, který by vás přimrazil k zemi.

Tisková konference Massive Attack

Silný moment večera přinesli Massive Attack. Jejich koncert ukázal, že i když už zoufale potřebují nový materiál, stále mají co nabídnout. Hity jako Unfinished Sympathy nebo Teardrop zůstávají vrcholem triphopového katalogu, a když do nich vstoupí hlasy Elizabeth Fraser a Horace Andyho, pořád to funguje. Tím spíš, že vizuální složka koncertu byla tentokrát mimořádně vyostřená.

Mezi válečnými záběry se na plátnech objevili Vladimir Putin, Donald Trump i Elon Musk. Projekce reflektovaly dění v Gaze, Kongu i na Ukrajině. Politický rozměr k Massive Attack vždy patřil, ale tentokrát byla intenzita tak vysoká, že někomu mohl koncert připomínat spíš angažovanou konferenci než hudební vystoupení.

Na vedlejší stagi mezitím hrála Magdalena Bay – duo, které se dostalo do výběrů alb roku 2024. Jejich experimentální pop s euforickým nábojem a výstřední estetikou ukázal, proč se o nich mluví jako o budoucnosti žánru. Zpěvačka Mica Tenenbaum se slunečnicí kolem hlavy připomněla spíš Kate Nash zkříženou se St. Vincent. Publikum ale postupně řídlo – v sousedním stanu už začínala Jorja Smith.

Zpěvačka, která se na scénu vrátila s albem Falling Or Flying, sází na kombinaci r’n’b, soulu a jazzu. S výtečnou kapelou a trojicí vokalistů odehrála koncert, který i kolem půlnoci sbíral nové fanoušky. Její hlas je naživo ještě působivější než z desky. Doufejme, že si jí někdo z domácích promotérů všimne.

První den Open’eru tak nabídl všechno, co má silný festival mít: silné výpovědi, taneční euforii, přesah i prostor pro objevy. A to je teprve začátek.