Obrázek k článku Na Dead End míří Tomáš Vartecký s obnovenými Kurtizánami. Festival roste i s nadějemi
| Lukáš Rešl | Foto: Press

Na Dead End míří Tomáš Vartecký s obnovenými Kurtizánami. Festival roste i s nadějemi

Blíží se třináctý ročník festivalu Dead End. Akce zaměřená na kytarovou muziku se tradičně uskuteční v prostorech kulturního domu Gerbera v Českých Budějovicích 29. listopadu. Láká na osvědčená jména i mladé naděje z domácí klubové scény včetně Kurtizán z 25. avenue Tomáše Varteckého, slovenských metalových komet Ions nebo punkových skejťáků Krang.

V několika parametrech jedinečný indoorový festival Dead End se po roce opět vrací s hutnou náloží výrazných rockových i metalových kapel z domácí i slovenské scény. Velká klasická jména, špičky ve svých žánrech i nové naděje, to vše přinese letošní ročník, který se tradičně uskuteční na konci listopadu. Na třech pódiích se zde představí téměř dvacet kapel, přičemž zejména letos je akce, co se týče žánrové dramaturgie, pestrá možná jako nikdy předtím.

„Letos jsme sestavili line-up z kapel, které jsou na naší scéně vidět, makají na sobě a fanoušci jejich koncerty vyhledávají po celé republice,“ vysvětluje pořadatel Radim Pígl, který je zároveň bubeníkem skupiny Satisfvcktion, jež na festivalu rovněž rozvlní pódium. Je zároveň nadšený, že do Českých Budějovic míří jména, která na jihu Čech hrají zřídkakdy.

Jihočeská oslava domácích kapel s řízným kytarovým soundem je letos navíc vyšperkována návratem Kurtizán z 25. avenue v čele s Tomášem Varteckým. Ten začátkem letošního srpna oznámil návrat skupiny v obnovené sestavě. Na Dead Endu ho po pauze čeká teprve třetí koncert.

Vedle Kurtizán a Satisfvcktion na akci zahrají také další matadoři jako jsou Locomotive, znovu obnovení Shatter odkazující svou muzikou ke kultovní Sepultuře nebo crossoveři The.Switch, kteří jsou po vydání alba Skrytý Místa v životní formě. „Vždy máme na programu dvě kapely, které jakýmsi způsobem ohraničují žánry na festivalu. Vynikající death/black metal jihočeských Dustborn a domažličtí Sticx s hravým ska-punkem jsou letos pomyslné mantinely, ve kterých se chceme pohybovat,“ vysvětluje další pořadatel Pavel Eder žánrový charakter Dead End Festivalu.

A protože je právě Dead End tak pestrým festivalem, představuji níže pár tipů na kapely, které rozhodně stojí za to na festivalu vidět naživo. Některé z nich jsou navíc teprve „v rozkvětu“, ale jejich energie vás pod pódiem zaručeně odrovná.

Tip 1: Ions

Milovníci progresivního metalu jejich jméno po vydání loňské desky Counterintuitive nemohli přehlédnout. Ions působí na československé scéně jako absolutní zjevení. Jejich svébytně pojatý, až trochu snový metal položený na fantastické produkci jednoznačně ukazuje, že střední a východní Evropa má své moderní metalové koně. Ions zní, jako se propojili prvky post-metalu, alternativy a ambientu v jeden velký a zároveň křehký celek plný proměnlivých emocí a nálad. Jejich set bude na Dead Endu více než výraznou ozdobou.

Tip 2: Krang

Skejt, animáky a hlavně pořádně nadupaný punk rock. To jsou první slova, která se mi vybaví, když slyším jméno Krang. Tahle pořád mladá partička, která vznikla v roce 2015, už stačila zamířit na turné do Japonska, Mexika i Brazílie, přičemž její živé setu jsou pokaždé nesmírně zábavné. Letos kapele vyšla nová deska s titulem Listens To Krang Once, jenž ji opět ukazuje značně při chuti a naplněno nespoutanou energií. Krang je ošklivý superpadouch z populárních Želv Ninja, ale zároveň také kytarový tajfun, který se sem tam rozhodne zničit i domácí pódia. Rozhodně se nenechte o tento zážitek připravit.

Tip 3: Exorcizphobia

Kdekdo byl koncem letošního března překvapený, když si sošku za nejlepší české rockové album na galavečeru cen Anděl převzala trutnovská thrashmetalová mašina Exorcizphobia. Jejich čtvrté studio album Spiritual Exodus se ve výběrovém finále ale neukázalo náhodou. Svižné thrashové riffy a velké kytarové melodie i solidní vokální projev byly její doménou. Ačkoli Exorcizphobia nepřevádí ve své hře nic přelomového – tenhle thrash hrály kapely jako Anthrax nebo Megadeth už na přelomu devadesátek – jejich produkce je na poměry domácí scény skutečně kolosální. Chcete zažít opravdu pořádnou a nefalšovanou thrashovou jízdu? Exorcizphobia jsou u nás možná tou vůbec nejlepší volbou.

Tip 4: Mean Messiah

Mean Messiah si pod vedením multiinstrumentalisty a producenta Dana Frimla klestí cestu domácí metalovou scénou už nějaký ten pátek, a je také pravdou, že personální obsazení téhle progresivně industriální sebranky není příliš stabilní. Zdá se však, že kapelník k sobě nedávno konečně našel ty pravé parťáky. Společně s baskytaristkou Lenkou Čechovou a hvězdným bubeníkem Milošem Meierem (Dymytry) nahrál Friml solidní desku In Infinite Illusion, kterou Mean Messiah letos představili na řadě předních tuzemských festivalů. Tahle kosti drtící úderka je přesně to, co na Dead End patří, a co by si žádný fanoušek hutného zvuku neměl nechat ujít.