Obrázek k článku Armáda odvázaných Amazonek tančí proti obřízce. Afrika chce rovnoprávnost
| Jiří Moravčík | Foto: Karen Paulina Biswell

Armáda odvázaných Amazonek tančí proti obřízce. Afrika chce rovnoprávnost

Je to možná neojstřejší ženský manifest jaký poslední dobou vzešel ze západní Afriky. Nepřehluší jej ani to, že panafrický ženský kolektiv Les Amazones d'Afrique na albu Musow Dance (Women's Dance) znovu šíří drtivou taneční radost.

Šest zpěvaček - Alvie Bitemo (Kongo-Brazzaville), Dobet Gnahoré (Pobřeží slonoviny), Kandy Guira (Burkina Faso), Mamani Keïta (Mali), Nneka (Nigérie), Fafa Ruffino (Benin) – vychází vstříc naléhavé poptávce po ženské rovnoprávnosti přicházející z Afriky a přestože má každá z nich vlastní kariéru, už potřetí se semknuly do armády Amazonek.

Před deseti lety se tak pojmenovaly po proslulých elitních válečnicích z dávného beninského království Dahomey schopných rozpůlit mečem chlapa bez mrknutí oka a pustily do boje. Už beze zbraní, pouze s hlasy jako polnicemi, nebývalým feministickým slovníkem a výbušným elektro afropopem, protože když už nic jiného, tak ať si prý ženy pořádně zatančí.

„Africké ženy se dusí a my chceme, aby se mohly nadechnout. K tomu je ale potřeba, aby si přestaly nechat vymývat mozky, povstaly a staly se silnějšími,“ hlásají Amazonky a aby jim rozuměl úplně každý, zpívají v deseti jazycích. Za jejich názorovou vyhraněností nehledejme obvyklé boření genderových stereotypů, ty totiž mají v Africe docela jiný charakter. Zatímco u nás řešíme přiblblou fotografii lidovců „rodina i kariéra už nejsou tabu“, africké ženy v dominantní mužské společnosti čelí násilí, domluveným sňatkům, znásilňování, nemožnosti vzdělání, misogynii a co je nadále nejhorší, nucené obřízce. „Dívky bývají naprogramovány, aby vedli domácnost, rodily děti a nechaly se sebou zacházet jako s otrokyněmi,“ říká nejstarší zpěvačka skupiny Mamani Keïta se zkušeností s obřízkou, takže u ní nejde o salonní pokoušení mužského ega a do volání po nutných změnách hluboce zakořeněných zvyků vkládá osobní hněv. A pokud s ostatními Amazonkami trvá na prolomení ženského ticha, bavíme se o aktivismu s příčinou, který se jak známo, šíří v Africe nejsnadněji hudebními kanály a paradoxně, těmi tanečně neodvázanějšími.

„Musíme mluvit, ne se ptát a čekat, až nám bude uděleno slovo,“ vysvětlila podstatu skladby Kuma Fo (What They Say) zpěvačka Alvie Bitemo a nám to na Západě přijde zcela přirozené, ne tak mužům u ní na vesnicích, když slyší Amazonky zpívat: „Ženy mají svou důstojnost, patří samy sobě a mohou si svobodně dělat, co chtějí a ať už říkají cokoliv, měli byste jim naslouchat.“

Album hýří snad všemi západoafrickými barvami a tepe dobře známými rytmy. Vyjma úvodní skladby Musow Dance kde zazní zvuk mbiry, na něm ale neuslyšíme jediný akustický nástroj. Vše nahrál irský producent a multiinstrumentalista Jacknife Lee ve svém studiu, kam, jak je o něm dobře známo, pozve málokoho a pokud je to možné, se zpěváky se osobně nikdy nesetkává. Tudíž ani s Amazonkami: bez toho, aby se byť jen jednou sešly a společně skládaly, každá z nich poslala z domova nahrávku melodie a vokálu nejprve do emailové schránky Nadjiba Ben Belloua z francouzsko-alžírské skupiny Montparnasse Musique. Ten je zkompletoval a předal do Los Angeles, kde pak Lee přes nával práce s koncertem U2 v Las Vegas vše intuitivně smíchal do výsledné podoby. Těžko říct, jestli si tak nositel Grammy předtím počínal také při natáčení s Taylor Swift, The Killers nebo R.E.M, každopádně už s výtečným albem Bamanan bývalé Amazonky Rokie Koné předloni dokázal, že z takového způsobu natáčení nemusí mít ani Afričané, jejichž hudba je přece jenom docela složitá disciplina, obavy.

Skvěle to dopadlo i s albem Musow Dance, znovu vydaném u labelu Real World stojícím za přesvědčením zpěvaček, že pokud africké ženy získají vzdělání a přivedou na svět budoucí prezidentky, ministryně, profesorky a vůdkyně komunit, budoucnost černého kontinentu bude prý v dobrých rukách.