Ikon je sólový projekt, ve kterém Tomáš Konůpka překvapuje v roli frontmana, autora i producenta. Svou lásku k taneční hudbě a soulu zatím projevil v prvním singlu Waiting, k němuž natočil klip v Los Angeles. Město andělů hrálo během příprav jeho sólového alba, které by mělo být hotové letos v listopadu, vůbec důležitou roli.
Co se přihodilo, že ses zpoza bicích rozhodl přesunout za mikrofon, a co si od toho slibuješ?
Během covidu jsem se zavřel ve studiu a začal skládat vlastní písničky. Celé to vznikalo intuitivně a rychle. Vždycky jsem v nějakém zvláštním transu udělal celý song včetně zpěvu. Dost často jsem si kvůli tomu transu celý proces vlastně ani nepamatoval, takže když jsem to pak druhý den poslouchal, slyšel jsem to vlastně jako poprvé. To je dost velká výhoda, protože často člověk na něčem dělá, a jen proto, že tomu věnoval spoustu času a úsilí, má vlastně pocit, že by se mu to mělo líbit. Jak jsem ale ten proces jen proletěl, měl jsem pak druhý den stejný odstup. Jako člověk, který to v životě neslyšel. Takhle poznáš, jestli je to doopravdy dobré, nebo ne.
Když covid povolil, odletěl jsi na velkou hudební konferenci do LA. Co přesně jsi tam dělal a máš už z toho nějaké reálné výstupy?
Byl jsem tam pozvaný jako hudební skladatel a producent přímo od ředitele summitu Sata Bislyho. Ten si mě vybral na konferenci Nouvelle Prague. Mimo jiné jsem tam přivezl i vlastní písničky a s jedním z místních delegátů jsme si plácli na celosvětovou distribuci. Měl jen jednu podmínku. Ty písničky musí zpívat ten člověk na nahrávce. A to jsem byl já. V tu chvíli se můj život otočil vzhůru nohama. Začal jsem chodit na zpěv k Lídě Nopové, intenzivně cvičit na klavír a připravovat se na sólovou dráhu. Reálný výstup je můj první singl Waiting. A další budou následovat.
V singlu Waiting je slyšet soul i house. Jaký je příběh téhle písničky? Kdy, jak a s jakým záměrem vznikala?
Soul i dřevní house jsou moje srdcové styly. Hudebně jsem chtěl vzít klasický soul jako Motown, Ray Charles nebo Curtis Mayfield a spojit ho se současným zvukem. Přidat mu basy a taneční beat, ale zároveň zachovat duši. Text je o svobodě člověka a nutnosti bojovat o lásku. V současné době to chytlo celkem silný kontext.
Jaký máš vlastně s projektem IKON plány? Teď je venku singl. Co bude dál? A míříš spíš „domů“ nebo „ven“?
Během tohoto roku budu vydávat další singly, vždy s klipem. Pak v listopadu vyjde celé album. Další klip se bude jmenovat Night, je to temně elektronická věc s klipem točeným jízdou nočním LA v Rolls Royce Corniche 82, který se objevuje už v prvním klipu Waiting. Tam v poslední scéně jedu po LA River směrem do Downtownu a zde navazuje tato noční jízda. Klip už je natočený, song taky, teď míříme do střižny. A k druhé části otázky: začínám doma a pak mířím ven. Nechci ale nic uspěchat. Mým cílem je nechat věcem přirozený vývoj.
Loni jsi sólově zahrál na Rock for Churchill, plánuješ i nějakou další živou prezentaci? Jakou?
Plánuju živé koncerty s kapelou. Začínám trénovat i na komornější vystoupení jen s klavírem. Moc se na koncerty těším. Rád bych odehrál v létě několik festivalů a na podzim pokřtil album klubovou live show.
Na čem v současnosti pracuješ kromě projektu IKON?
Dostal jsem fantastickou nabídku skládat hudbu do spotů americké automobilky FCA, dříve General Motors, pro americký trh. Složil jsem hudbu pro kampaně Jeep, Dodge, RAM, Chrysler, Lincoln či Maserati. Právě jsem dodělal hudbu do spotů pro tyto automobilky na veletrh CES v Las Vegas.