Obrázek k článku Hudební gigant Sony koupil Supraphon včetně katalogu. Vrací se tak na český trh
| Honza Vedral | Foto: Profimedia

Hudební gigant Sony koupil Supraphon včetně katalogu. Vrací se tak na český trh

Po deseti letech se na český trh vrací mezinárodní vydavatelství Sony Music Entertaiment. Společnost oznámila koupi tradiční české značky Supraphon. Získá i katalog, ve kterém jsou jména jako Karel Gott, Lucie Bílá, Marek Ztracený, Škwor, Divokej Bill, Tata Bojs, Michal Horák, Olympic, Václav Neckář či Hana Zagorová.

„Tato akvizice představuje významné rozšíření působnosti společnosti ve střední Evropě,“ píše se v tiskové zprávě, kterou Sony Music Entertaiment oznámilo faktický plnohodnotný návrat na český trh. 

Krom popových jmen má Supraphon také bohatý katalog klasické hudby. Do něj patří například Pavel Haas Quartet, Ivan Moravec, Česká filharmonie a mnoho dalších. „Vydavatelství se zasloužilo o zachování kulturního dědictví české hudby, o propagaci místních umělců a tradičních českých a slovenských písní, které se staly symbolem identity regionu,“ píše se v tiskové zprávě. Daniel Lieberberg, prezident společnosti pro kontinentální Evropu a Afriku, uvedl, že hodlá „oslavovat a pozvedávat českou hudbu na mezinárodní scéně.“

Supraphon bude nadále řídit dosavadní generální ředitel Libor Holeček, Martin Kudla bude pokračovat v rozvoji repertoáru Supraphonu jako výkonný ředitel a Iva Milerová, která dosud zastávala funkci předsedkyně představenstva, bude podporovat umělce a tým v poradní roli.

Z Česka se společnost Sony Music fakticky stáhla v době hudební krize před deseti lety. Jako oficiální důvod její tehdejší zástupci uvedli, že je pro ně tuzemský hudební trh příliš malý. Tituly vydavatelství zde byly nadále v distribuci, ale řada českých interpretů se nedokázala dostat k právům na své vlastní nahrávky, které zůstaly v zakonzervovaném katalogu Sony. 

Když chtěla například Vypsaná fiXa po dvaceti letech znovu  vydat své album Bestiálně šťastní na vinylu, musela album opětovně nahrát. Vydávala tu ale i další slavná jména. Právě katalogy českých kapel by mohly být jednou z důležitých věcí, která se po spojení se Supraphonem začne řešit.

Foto: Táňa Kadlecová. Na fotografii zleva:  Martin Kudla (Supraphon, Executive Director), Nathan Hunt (Sony Music Entertainment, Senior International Marketing Manager), Iva Milerová (Supraphon, Strategic Advisor), Arina Dmitrieva (Sony Music Entertainment, Senior Vice President CEE markets), Libor Holeček (Supraphon, Managing director),  Daniel Lieberberg (Sony Music Entertainment, President, Continental Europe and Africa), Philipp von Esebeck (Sony Music Entertainment, CFO Continental Europe and Africa)

Historie společnosti Supraphon sahá až do roku 1927. Značka Supraphon byla registrována v roce 1932 jako název elektrického gramofonu. Během následujících let se stala takřka výhradní vydavatelskou společností na území bývalého Československa a disponuje největším katalogem české hudby. Odstátněna byla v roce 1992, od té doby funguje jako akciová společnost. V roce 2023 se jejím výkonným ředitelem stal Martin Kudla. „Umělec u nás má právo veta,“ uvedl tehdy v rozhovoru pro Headliner.