Richard Dawson je v hudebních kruzích znám jako naprostý originál a velký oblíbenec kritiků. Jeho tvorba se vyznačuje hravými i temnými texty, dobrodružnými skladbami a mýtickými tématy, která se prolínají celým jeho dílem. Dawsonova hudba je odrazem jeho jedinečného pohledu na svět a život v Anglii, a jeho schopnost pozorovat a vyprávět příběhy z běžného života ho řadí mezi nejvýraznější hudební postavy současnosti.
Některé z nich jsou i výrazně autobiografické. Ve skladbě Civil Servant z desky 2020 popsal svou zkušenost s britským systémem sociálního zabezpečení. Kvůli očnímu onemocnění Dawson pobíral příspěvek na živobytí pro invalidy. Po reformách vládnoucích konzervativců se ale pravidla změnila a Dawson o státní dávku přišel. Odvolal se, případ se dostal a k soudu a zpěvák svou bitvu s úředním šimlem nakonec vyhrál.
Muzikant, který svůj domovský Newcastle opouští jen výjimečně, bývá zařazován do hnutí New Weird Britain, neformálního společenství britských muzikantů a hudebnic vycházejícího z undergroundu. Zároveň odmítá být tváří britské experimentální hudby. Tvrdí, že muzikantům z této oblasti by to přišlo úsměvné. Sám svou pozici na scéně popsal tak, že na experimentálních hudebních akcích je často tím nejvíce konvenčním umělcem, na těch více mainstreamových se pak často jeví jako naprosto nezapadající účastník.
Dawson se o hudbu a zpěv začal zajímat už v dětství, kdy se snažil napodobovat například Mika Patona z Faith No More. Jeho hudební vkus je velmi různorodý, kdy mezi své oblíbence řadí jak Iron Maiden, Ninu Simone, kapelu Mr. Bunle nebo Mika Watersona. Podobně eklektický je Dawson i při výběru těch, s nimiž hudebně spolupracuje. Kromě sólové kariéry je společně se svou partnerkou Sally Pilkington také členem popové skupiny Hen Ogledd a jako velký fanoušek finské experimentální metalové kapely Circle s ní natočil album tématicky zaměřené na téma historické botaniky.
Dawsonův český debut v pražských Kasárnách Karlín otevře bratislavský muzikant Matúš Kobolka se svým projektem Bolka. Půjde tak o zajímavý a neortodoxní večer, protože oba umělci jsou všechno jiné než tuctoví a zaměnitelní. A oběma dělá skutečnou radost bořit předsudky a předem dané představy.
Třicátý první ročník festivalu Alternativa proběhne od 3. do 11. listopadu v pražském klubu MeetFactory, Kasárnách Karlín a Čítárně Unijazz. Kromě Dawsona se představí například francouzský hudebník Jean-Philippe Gross a trumpetista Timothée Quost či japonský bubeník Ryosuke Kiyasu a řada dalších jmen.