Obrázek k článku Hope Astronaut v nových písních překvapili češtinou a barevností zvuku
| Marek Reinoha | Foto: Štefan Berec

Hope Astronaut v nových písních překvapili češtinou a barevností zvuku

Olomoucká pop-folková skupina Hope Astronaut po sedmi letech od posledního alba Balance in the Heights vydala nové pětipísňové EP Moontides. Ve dvou skladbách překvapila českými texty.

Přestože od vydání posledního alba uplynula docela dlouhá doba, tak kapela nespala a stále pracovala na nové tvorbě. „Hlavními důvodem té pauzy ve vydávání byl vlastně covid. Nebyly koncerty, a z toho důvodu jsme neměli prostředky na studio. Ale tvořili jsme pořád. Těch nových skladeb máme daleko víc a původně jsme chtěli nahrát celou dlouhohrající desku. Ale z finančních důvodů jsme si mohli dovolit pouze EP. Doufám však, že ty zbývající skladby v nějakém horizontu nahrajeme.“ vysvětlil mi delší pauzu frontman, skladatel, zpěvák a kytarista Tomáš Krejčiřík.

Nové EP uvozoval pilotní singl Příliv & odliv vydaný 16. listopadu, který byl inspirací pro název celého EP. Hope Astronaut na tomto singlu překvapili českým textem. „Já jsem vnímal, že v současné době hodně muzikantů přechází na češtinu, a i já to chtěl delší dobu zkusit. Pro mě vždy bylo přirozenější psát v angličtině, protože poslouchám spoustu anglicky zpívajících muzikantů a písničkářů. Navíc je to v angličtině zpěvnější. Ale teď, když jsem tu novou věc skládal, jsem to chtěl nějak automaticky napsat v češtině. A vzniklo to přirozeně vlastně hodně rychle. Jednoduše jsem si brnkal melodii na kytaru a do toho jsem si napsal nějaký základní text, který se pak jen trošku dolaďoval, když jsme to hráli s kapelou. Zkrátka mi v téhle písničce, ve které se více otevírám, dávala čeština větší smysl. Taky v tom možná trochu hrálo roli to, že když hrajeme primárně v Česku, tak by nás ta čeština mohla více přiblížit posluchačům,“ vysvětlil mi Tomáš. Nakonec EP obsahuje dvě písničky s českým textem. Tomáš mi však prozradil, že pokud ty české skladby budou mít u posluchačů pozitivní odezvu, tak bychom se v budoucnu mohli dočkat třeba i celého alba v češtině.

Druhou změnou, kterou pilotní singl i celé album přináší, je slyšitelný posun kapely od folk-popu popovějším směrem a k větší zvukové barevnosti. Tu Tomáš vysvětluje následujícími slovy: „My jsme si v posledních letech více začali hrát s různými efekty, nakoupili jsme si spoustu různých krabiček a začali jsme více experimentovat se zvukem jednotlivých nástrojů. Takže tam máme synťáky a zefektované zvuky, se kterými jsme v minulosti moc nepracovali.“ Výsledný zvuk EP však také obarvili přizvaní hosté. Ať to jsou klávesy Petra Mlynáře (Moře dní, Flash the Readies) a Rostislava Koňaříka (Fast Food Orchestra), dechy Jana Galii (Kašpárek v rohlíku, Galia Brothers) a Christoffera Strandha (Prune), housle Adama Pakosty, ale i nahrávka moře pořízená v roce 1981, která zní v outru celého EP.

EP kapela nahrála pod producentským vedením Adama Pakosty v jeho brněnském studiu Zvukařská dílna. Výsledkem je kolekce příjemných indie-popových písniček dotýkajících se ztrát, sily vztahů i jejich křehkosti, vzpomínek z dětství, ale i ekologických témat. Nahrávka má potenciál oslovit větší množinu posluchačů a pomoci této kapele, která je po 16 letech na scéně zvyklá hrát převážně v Olomouci, Brně nebo Ostravě, překročit hranice těchto regionů. Já bych jí to velmi přál.