Přestože od vydání posledního alba uplynula docela dlouhá doba, tak kapela nespala a stále pracovala na nové tvorbě. „Hlavními důvodem té pauzy ve vydávání byl vlastně covid. Nebyly koncerty, a z toho důvodu jsme neměli prostředky na studio. Ale tvořili jsme pořád. Těch nových skladeb máme daleko víc a původně jsme chtěli nahrát celou dlouhohrající desku. Ale z finančních důvodů jsme si mohli dovolit pouze EP. Doufám však, že ty zbývající skladby v nějakém horizontu nahrajeme.“ vysvětlil mi delší pauzu frontman, skladatel, zpěvák a kytarista Tomáš Krejčiřík.
Nové EP uvozoval pilotní singl Příliv & odliv vydaný 16. listopadu, který byl inspirací pro název celého EP. Hope Astronaut na tomto singlu překvapili českým textem. „Já jsem vnímal, že v současné době hodně muzikantů přechází na češtinu, a i já to chtěl delší dobu zkusit. Pro mě vždy bylo přirozenější psát v angličtině, protože poslouchám spoustu anglicky zpívajících muzikantů a písničkářů. Navíc je to v angličtině zpěvnější. Ale teď, když jsem tu novou věc skládal, jsem to chtěl nějak automaticky napsat v češtině. A vzniklo to přirozeně vlastně hodně rychle. Jednoduše jsem si brnkal melodii na kytaru a do toho jsem si napsal nějaký základní text, který se pak jen trošku dolaďoval, když jsme to hráli s kapelou. Zkrátka mi v téhle písničce, ve které se více otevírám, dávala čeština větší smysl. Taky v tom možná trochu hrálo roli to, že když hrajeme primárně v Česku, tak by nás ta čeština mohla více přiblížit posluchačům,“ vysvětlil mi Tomáš. Nakonec EP obsahuje dvě písničky s českým textem. Tomáš mi však prozradil, že pokud ty české skladby budou mít u posluchačů pozitivní odezvu, tak bychom se v budoucnu mohli dočkat třeba i celého alba v češtině.
Druhou změnou, kterou pilotní singl i celé album přináší, je slyšitelný posun kapely od folk-popu popovějším směrem a k větší zvukové barevnosti. Tu Tomáš vysvětluje následujícími slovy: „My jsme si v posledních letech více začali hrát s různými efekty, nakoupili jsme si spoustu různých krabiček a začali jsme více experimentovat se zvukem jednotlivých nástrojů. Takže tam máme synťáky a zefektované zvuky, se kterými jsme v minulosti moc nepracovali.“ Výsledný zvuk EP však také obarvili přizvaní hosté. Ať to jsou klávesy Petra Mlynáře (Moře dní, Flash the Readies) a Rostislava Koňaříka (Fast Food Orchestra), dechy Jana Galii (Kašpárek v rohlíku, Galia Brothers) a Christoffera Strandha (Prune), housle Adama Pakosty, ale i nahrávka moře pořízená v roce 1981, která zní v outru celého EP.
EP kapela nahrála pod producentským vedením Adama Pakosty v jeho brněnském studiu Zvukařská dílna. Výsledkem je kolekce příjemných indie-popových písniček dotýkajících se ztrát, sily vztahů i jejich křehkosti, vzpomínek z dětství, ale i ekologických témat. Nahrávka má potenciál oslovit větší množinu posluchačů a pomoci této kapele, která je po 16 letech na scéně zvyklá hrát převážně v Olomouci, Brně nebo Ostravě, překročit hranice těchto regionů. Já bych jí to velmi přál.