Obrázek k článku HOBITÍN: Tom Petty znovu frčí u mladé generace. Díky nové misi v GTA
| Jarda Konáš | Foto: Profimedia

HOBITÍN: Tom Petty znovu frčí u mladé generace. Díky nové misi v GTA

Americký rocker se šest let po smrti dočkal podobně překvapivého úspěchu, jaký nedávno zažila Kate Bush díky seriálu Stranger Things.

Téma prolínání herního a hudebního průmyslu mě zajímá už dlouho. Má totiž spoustu podob, komerční hry na jistotu i slepých experimentálních větví, a hlavně dovede pořád překvapit.

Jednoho takového překvapení se dočkal nebožtík Tom Petty. Jeho píseň Love Is a Long Road byla použita v traileru pro hru Grand Theft Auto VI (často se používá zkratka GTA). V traileru, na který čekala hráčská komunita po celém světě bez přehánění roky. A tak se stalo, že si video za čtyřiadvacet hodin od vydání pustilo 93 milionů lidí, čímž překonalo rekord pro nejpřehrávanější kousek na YouTube za první den. Mimo kategorii hudebních klipů samozřejmě, ale i tam moc nechybělo, Korejci BTS drží rekord se sto osmi miliony.

Společnost Rockstar, tvůrci série GTA, si na hudebním doprovodu svých her dávali vždycky pečlivě záležet a Love Is a Long Road nevybrali jen tak. Tom Petty je rodák z Floridy, kde se šestý díl GTA bude odehrávat. A skladba vypráví o partnerství odsouzenému ke smutnému konci, což dobře koresponduje s nastíněným příběhem hry v duchu Bonnie & Clydea.

Love Is a Long Road nebyla svého času nijak exponovaná píseň. Vyšla v roce 1989 na Pettyho debutové sólovce Full Moon Fever, a pokud nepočítáme b-side britského vydání Free Fallin, nikdy se neobjevila samostatně na singlu. I tak si našla cestu do rádií, i když o nějakém Pettyho velkém hitu nemohla být řeč. Od toho měl jiné kousky.

Trailer s Pettyho písní.

Když se společnost BBC po vydání traileru na GTA VI pídila po tom, jaké dopady mělo video na Pettyho píseň, z oslovených streamovacích platforem do svých statistik nechalo nahlédnout jen Spotify. Ale i jejich číslo stačí: píseň Love Is a Long Road zaznamenala nárůst streamů přesně o 36,979 % a stále zrychlovala. V době vzniku tohoto textu, čtyři dny po vydání traileru, už má na Spotify 15 milionů, což znamená, že za pouhých 96 hodin si ji pustilo víc lidí než za celou předchozí dobu od nahrání Pettyho archivu na Spotify. A pozor, čísla rostou, kdo ví, kolik přehrání bude mít v době, kdy budete číst tento text. Dvacet milionů? Třicet? Což je pořád málo ve srovnání s jinými Pettyho písněmi, jež mají o řád vyšší čísla, ale nic to nemění na zajímavém jevu, kdy jedno jediné video dokázalo přilákat davy posluchačů a z řadové písně udělat nečekaný hit. I správci YouTube kanálu píseň Toma Pettyho přidali k přehrání až v reakci na úspěch traileru GTA VI a nezapomněli v popisu zmínit, že se právě v něm objevila.

Docela by mě zajímalo, co by na takovou vlnu zájmu sám Petty říkal. Love Is a Long Road ani nehrával na koncertech. Možná by ji zase do setlistu zařadil, protože mu bezpochyby přitáhla nové posluchače. A přitom taková blbost, jak by pravil klasik. Jeden trailer, a co to udělá!