Non-fungible tokeny (NFT) jsou jakousi obdobou digitálních unikátních (zdráhám se napsat uměleckých) děl. Část veřejnosti se jim posmívá coby předraženým JPG obrázkům, ale díky tomu, že jsou NFT evidovány na blockchainu, jsou uznávány jako originální výtvor a jejich majitelé tak s nimi můžou obchodovat podobně jako třeba s obrazy na plátně. Teoreticky. Prakticky jsme zatím ve fázi, kdy se NFT coby novinka jen masivně vyrábějí a prodávají prvním majitelům, zatímco další obchod s nimi, který by potvrzoval investiční růst jako v případě fyzických uměleckých děl, přijde až za nějaký čas.
Důležité je, že pohádce o jedinečném digitálním výtvoru uvěřila řada lidí včetně celebrit, takže se z NFT stalo luxusní zboží. To motivuje další a další firmy k výrobě vlastních NFT sérií a trh se postupně zahlcuje i úplnými nesmysly.
Bored Ape Yacht Club (BAYC), což by se dalo přeložit jako Jachtařský klub znuděných opiček, patří k nejúspěšnějším NFT na světě. Jednotlivé tokeny se od sebe liší minimálně, jedna opička má brýle, jiná náušnice v uchu, další čepici. Všechny ale vypadají stejně roztomile, respektive stejně znuděně a díky tomu se jejich obrázky dostaly i do povědomí těch, které jinak celý svět krypto-sběratelství míjí.
A staly se populární mezi umělci. „Konečně jsem vstoupila do metaverza… moje vlastní opička!“ tweetovala v březnu Madonna a nezapomněla poděkovat platformě MoonPay, přes kterou transakce proběhla. Cena byla tehdy 180 ETH (Ethereum, jedna z nejpoužívanějších kryptoměn), což odpovídalo zhruba 570 000 dolarů.
Justin Bieber svou opičku pořídil ještě dráž, stála ho téměř milion a půl. Vtip je v tom, že všechny opičky jsou evidovány v rámci pomyslné burzy uměleckých děl – a server Decrypto přišel na to, že Bieber se nechal napálit. Koupil předražený základní token, jehož cena se pár měsíců poté pohybovala okolo 69 000 $. Budiž to ukázkou, jak nevyzpytatelný trh s NFT je.
Společnost Yuga Labs, která NFT s opičkami vyrábí, se rozhodla popularity zneužít. Vytvořila seznam celebrit, které tokeny vlastní. Kromě Madonny s Bieberem je na něm třeba Snoop Dogg, Diplo nebo Post Malone. A těmito jmény se začala společnost v komunitě ohánět, aby zvýšila prestiž opičích tokenů. Řečeno žalujícími právníky, zneužila jména umělců k umělému navýšení hodnoty svého zboží.
„Uměle vytvořený obraz zájmu mezi celebritami a falešná propagace stojící u startu celého BAYC ekosystému pomohly uměle zvýšit cenu a zájem o BAYC tokeny, což investory vedlo k nákupu za drasticky navýšené ceny a ke ztrátové investici,“ uvádí žalující strana a dodává, že firma Yuga Labs si takto nelegálně přišla na miliardy dolarů. Tušíte správně, jedním z takto poškozených zákazníků byl právě Justin Bieber, který přepálenou částku zaplatil jenom proto, aby se v ten moment dostal do elitního klubu vlastníků.
Je otázka, jestli blížící se soud nějak otřese trhem s NFT. Samozřejmě, když nějaký hudebník formou NFT vydá třeba unikátní nahrávku ze studia, jde bezpochyby o jedinečné dílo takové hodnoty, jakou si sám držitel a kupující určí. Ale sériově vyráběné obrázky lišící se od sebe v detailech je úplně jiný případ s obřím prostorem pro spekulace. Já jsem na výsledek zvědavý.