Obrázek k článku HOBITÍN: Když autorská práva začnou vadit autorům. Nové technologie vedou k bizarním rozhodnutím
| Jarda Konáš | Foto: Sony Music

HOBITÍN: Když autorská práva začnou vadit autorům. Nové technologie vedou k bizarním rozhodnutím

V poslední době se první hudební celebrity snaží omezovat vlastní autorská práva. Zní to zvláštně, ale nová doba nabízí nové cesty k fanouškům. A copyright je překážkou.

V listopadu došlo k zajímavé situaci. Tyler, The Creator vydal desku Chromakopia a fanoušci začali ve velkém na sítích šířit ukázky s komentáři, jak se jim nová muzika líbí. Jenže sítě mají svůj algoritmus, na základě kterého dohledávají příspěvky šířící obsah krytý autorskými právy, a příspěvky následně omezují. Někdy z nich vymažou muziku, jindy zmizí celý příspěvek a v mnoha případech dojde i k zablokování uživatele. A přitom to nebyl žádný pirát, jen nadšený fanoušek, co chtěl své nadšení vykřičet do světa.

Tylerovi fanoušci začali po vydání své dojmy na sítích šířit a velmi rychle se potkali s omezením ze strany provozovatelů se slovy, že porušují autorská práva. Na jednu stranu je to dobře, vidíme, že algoritmy fungují. Vznikly totiž jako obrana proti uživatelům, kteří svá videa například o vaření nebo domácím kutilství podkreslovali něčí hudbou a v momentě, kdy takové video začalo sbírat tisíce views a uživatel tak mohl z kanálu získat nějaké peníze, autoři původní hudby z toho neměli ani cent. V takovém případě je fér se o zisk rozdělit nebo cizí hudbu prostě nepoužívat.

Ale co když začnou točit krátká videa fanoušci pějící ódy na oblíbeného muzikanta? Nechtějí na tom vydělat, nechtějí si dělat reklamu, jenom sledujícím řeknou, co se jim na té písničce líbí. Narazí na stejná pravidla pro tvůrce obsahu a hudbu musí stáhnout.

„Postarám se, aby ti tu blokaci zrušili, kámo, napiš ráno mému týmu,“ napsal na Instagramu Tyler, The Creator jednomu z fanoušků, který přesně kvůli takovému příspěvku dostal ban. „Video je zase online a ban zrušený, oceňuju tvou pomoc,“ odpověděl zmíněný fanoušek později.

Objevila se tak nová situace, kdy je pro muzikanty důležitější virální dosah než pevná kontrola nad autorskými právy na svou tvorbu. Tyler, The Creator nebyl první. Když se v létě dissovali Drake s Kendrickem Lamarem, postarali se, aby pro písně se vzájemnými beefy taktéž neplatily plošné podmínky konkrétních sítí pro autorská práva. Výsledkem byl raketový nárůst zájmu a poslechu zmíněných tracků.

Dá se čekat, že podobné případy budou přibývat. Na změnu legislativy to zatím nevypadá, ale hudebníci začali evidentně vnímat sociální sítě jako prostor, kde by pro jejich hudbu měl platit volnější dohled než v médiích.

„Myslím si, že všechno okolo autorského práva je problematické. Je tam až příliš velká kontrola těch nahoře. V dřívějších dnech Tik Toku se hromada zvláštní muziky stávala virální, ale dneska ten dohled nad právy znamená, že se k vám dostane mnohem míň zajímavé hudby,“ řekla Grimes už vloni na konferenci International Music Summit. Nabízí se jízlivá poznámka, jestli by zpěvačka autorská práva zpochybňovala stejně, kdyby její písničku použila do reklamy bez svolení třeba nějaká velká automobilka. Asi ne. I tak ale bude zajímavé sledovat, kam se tato debata posune. Jestli neproběhne v nejbližších měsících, tak v následujících letech určitě.