Obrázek k článku Hobitín: Hudba v Trumpově moci. Cla nejvíce oslabila rádia, ztrácí i Sphere v Las Vegas
| Jarda Konáš | foto: ilustrace DALL·E / Open AI

Hobitín: Hudba v Trumpově moci. Cla nejvíce oslabila rádia, ztrácí i Sphere v Las Vegas

Divoké nakládání se cly mělo dopad v řadě oblastí. Včetně muziky. Nejvíc to odnesla rádia a živá produkce.

Čert aby se v tom Trumpovi vyznal. Jeden den zvýší cla, druhý je zruší, pak je zase zvedne, zase zruší. Tento text píšu den poté, co se rozhodl na tři měsíce cla pozastavit, ale jak to bude v momentě, kdy budete článek číst? Nevím. Nicméně už teď můžeme jasně vidět, že cla mají reálný dopad i na kulturní oblast a hudbu především.

Časopis Billboard na začátku dubna sledoval dopad cel na hudební odvětví. Ne náhodou existují pojmy jako hudební průmysl a šoubyznys. Je to obchod jako každý jiný. Nejtvrději cla dopadla na provozovatele rádiových stanic, kde se propad akcií pohyboval okolo deseti procent, v případě korporace iHeartMusic, provozující v USA síť stanic na krátkých a středních vlnách, šlo dokonce o třináct procent. Podobně oslabily i firmy provozující streamovací služby a podcastové platformy. Spotify to jen tak lízlo, ale výjimka potvrzuje pravidlo. 

Velkou ránu schytaly společnosti věnující se živé hudbě. Sphere Entertainment, firma spravující senzaci posledních let, obří arénu Sphere v Las Vegas, se propadla o čtrnáct procent. Odnesly to také pořadatelské firmy včetně Live Nation působící i u nás. Klesly akcie velkých labelů Warner a Universal, byť ne tak výrazně.

Člověk by si mohl říct, že se ho to možná netýká. Že neposlouchá rádia ani nechodí na halové koncerty, tak ať si s tím korporáty klidně dělají starosti, když se pustily do takového byznysu. Jenže dopad cel pocítí i kluboví muzikanti a amatéři. Cla zvedla náklady na výrobu a distribuci hudebních nástrojů, na což výrobci i prodejci reagovali zvýšením cen.

„Snažili jsme se zvýšení vyhnout, jak to jen šlo, ale v řadě případů to prostě nejde. Některé značky pochází z USA, ale kvůli zvyšování nákladů už před lety přesunuly výrobu do zahraničí,“ napsal na síti Threads Brian Fair, frontman kapely Shadows Fall pracující celý život v distribuci hudebnin. „Roky spolupracuji s Brick & Mortar (síť obchodů s hudebními nástroji, pozn. red.) a některé z těch krámků se tak tak drží nad vodou. Tahle cla, nezáleží, jak velká, řadě z nich existenci ještě víc zkomplikují. Nejsem expert na mezinárodní obchod, ale mám ty škody napáchané cly z první ruky a doufám, že až se tohle všechno přežene, vůbec ještě nějaký trh zůstane.“

To jsou silná slova, samozřejmě že tu nějaký trh zůstane. Jestli si ale zvládne udržet současnou podobu nebo se změní, to teď těžko soudit. Nicméně i my, hudební fandové, kvůli clům budeme muset sáhnout hlouběji do kapsy. I když těžko říct, jak to bude za měsíc, za dva, za rok… U Trumpa člověk nikdy neví.