Obrázek k článku GLOSA: Robotická vagína? Beyoncé má na turné daleko víc es v rukávu
| Michael Švarc | Foto: Mason Poole

GLOSA: Robotická vagína? Beyoncé má na turné daleko víc es v rukávu

Genderově neutrální toalety, robotická vagína, žádní předskokani, tříhodinový set a pravděpodobně nejvýdělečnější turné v historii hudby. Sběratelka rekordů Beyoncé už se začátkem turné k loňské desce Rennaissance ukazuje, že do starého železa rozhodně nepatří.

Nejen kvůli hudbě, o kterou je stále zcela evidentně enormní zájem, ale i pro své postoje a neúnavnou snahu posouvat vlastní hranice. Nejen odvážnou scénografií. 

Beyoncé zahájila turné, první sólové po zhruba sedmi letech, minulou středu ve Stockholmu. První zprávy přitom nehovořily jen o tříhodinovém koncertu, který nabídnul průřez celou diskografií, ale také o genderově neutrálních toaletách pro návštěvníky. Upozornili na ně fanoušci na Twitteru. Podle NME se dá očekávat, že se cedulky unisex záchodů objeví i při dalších zastávkách.

Vstup až od osmnácti

Obzvláště významnou roli sehrají ve chvíli, kdy se turné přesune do USA. Některé americké státy se totiž rozhodly omezit či zakázat přístup mladých lidí mladších 18 let k péči při změnách pohlaví. Beyoncé je hlasitou zastánkyní LGBT+ komunity, už samotná deska Reinnassance je poctou černošské queer kultuře. Zpěvačka ji mimo jiné věnovala svému homosexuálnímu strýci Jonnymu a mnoha dalším průkopníkům, jejichž hlasy byly v minulosti umlčeny a na dlouho zapomenuty.

Mnozí by to možná označili za vykalkulované gesto, které má zpěvačce zajistit přízeň určité části fanoušků, pravdou ale je, že hudba a politika, respektive otevírání palčivých společenských témat, k sobě zkrátka patří. Beyoncé má platformu, kterou s chutí využívá i kvůli tomu, jakým směrem se diskurs v Americe v posledních letech ubírá. Zrušení práva na potraty, zákony omezující diskuzi i přísun informací ohledně sexuality a genderové identity… Genderově neutrální toalety se mohou zdát jako malichernost a snaha na sebe upozornit, ale za Beyoncé přeci jen stále víc mluví hudba a její úspěchy.

A těch není málo. Po aktuálním turné k nim možná jeden další přibude. Magazín Forbes totiž predikuje, že koncertní šňůra k albu Rennaissance by se mohla stát tou vůbec nejvýdělečnější v historii – při nejoptimističtějším výsledku by měla vydělat 2,1 miliardy dolarů, čímž by o 500 milionů předčila i aktuální The Eras Tour Taylor Swift. Beyoncé by podlehli mimo jiné i Elton John, Ed Sheeran, U2 nebo Rolling Stones.

Muzika samozřejmě nejsou závody, kde by šlo o poměřování pindíků, ale takto masivní úspěch by mohl být znamením pro všechny umělkyně – hudební průmysl už pomalu přestává být pánským rybníčkem a ženy nehrají druhé housle. Mimochodem, prvenství za nejvýdělečnější ryze ženské turné dosud držela Madonna, která ale už z první desítky vypadla.

Obejde se bez předskokana

Beyoncé si pro své fanoušky přichystala, jak už několikrát padlo, tříhodinový set – stejně jako zmiňovaná Taylor Swift. Je to něco, co bylo v minulosti možná normou pro Led Zeppelin nebo The Cure, ale dnešní velké, nejen popové koncerty, se příliš nevykecávají. Hodina a dvacet minus a čus. I tím Beyoncé dokazuje, že hudba a show pro ni hrají prim a genderově neutrální záchodky nebo robotická vagina, do které během jedné z písní zajíždí, jsou věci, které mají v rámci koncertu sice svůj smysl, ale zajistí i potřebnou publicitu překračující hudební média referující čistě o muzice.

Beyoncé, ačkoli sám mezi její fanoušky nepatřím, umí zkrátka v hudebním byznysu chodit. A ví, jak si přízeň posluchačů zajistit. I proto si může dovolit různé odchylky od zavedených standardů – třeba i to, že je sama sobě předskokanem, hlavní hvězdou i „zavíračem“. V době, kdy mají velké hvězdy často i dva rozehřívače, je to odvážný krok, který ale nakonec jen ilustruje postavení, které si Beyoncé tvrdě vydřela.