Obrázek k článku GLOSA: Bára Poláková dokáže i o rozchodu zpívat vtipně a originálně
| Jarda Konáš | Foto: Pavla Hartmanová

GLOSA: Bára Poláková dokáže i o rozchodu zpívat vtipně a originálně

Zpěvačka, herečka a bezpochyby taktéž pozoruhodná skladatelka v novém singlu dovede spojit zdánlivě neslučitelné věci.

Ach, rozchodové písničky, věčné téma nejen populární hudby. Slyšeli jsme je stokrát, a ještě stokrát uslyšíme. Řada z nich jsou bolestínské cajdáky, našlo by se pár autorsky hodnotných intimních výpovědí…no a pak je tu Barbora Poláková.

S každým novým singlem dokazuje, jak jedinečná je to v tuzemském mainstreamu autorka. Dokáže do sebe přirozeně zakomponovat vysokou technickou kvalitu, originální obraty i obrazy a zároveň humor, což je disciplína, na níž si většina hudebníků buď vyláme zuby nebo skončí jako Pokáč s Ivo Jahelkou, tedy že jsou vnímáni spíš jako lidoví baviči než plnohodnotní umělci.

I v písni Ramen Poláková zajímavě pracuje s emocemi a smysly. Alespoň tedy v mém případě se jí to povedlo – natočit klip, při jehož sledování vnímáme linku o smutném konci vztahu (nebo možná jen mileneckém nenaplnění) a zároveň se nám začnou od prvních vteřin sbíhat sliny gradující až kamsi do nutkání googlit, kde dělají nejbližší ramen (kdo jednou ochutnal, ten mi rozumí), to se opravdu jen tak nevidí.

Tohle Poláková uměla od první písničky, skloubit hudební a vizuální hravost do nevtíravě virálních klipů. Když k tomu ještě přidáte populární tváře známé lidem z televize či divadla, které tu nejsou na okrasu, ale skutečně něco hrají, máte sakum prásk klip, jaký si ochotně budou pouštět i posluchači, co třeba od Polákové neslyšeli jedinou desku. Je to způsob, jak chytře, vtipně a důstojně oslovovat široké publikum. Tuplem v současnosti, kdy je většina lidí přišpendlena pohledy do mobilů, na nichž hledají instantní zábavu vtěsnanou do pár vteřin.

Ramen je zkrátka dobře udělaný pop, nenechejme se zmást tou syrovější kytarovou polohou. Alternativcům ukazuje, že i oni si v mainstreamu můžou najít zajímavé interprety, tak proč ohrnovat nos. No a mainstreamový posluchač tu dostává koňskou dávku nadhodnoty nejen díky produkci vysoko nad průměrem toho, co se na něj jinak z rádia a trendů na streamovacích platformách valí. Zároveň se mu do uší dostane i ta rozkošná divadelní poetika, jevištní humor založený na promyšlené hře se slovy, což je věc ze současné popmusic prakticky vymizelá. Klip jak víno. Totiž jako ramen.

Poslechněte si Báru Polákovou v podcastu: Začalo to rozchodem. Ale proč u pramene Labe?