Obrázek k článku GLOSA: „Pop Messe, bohužel, bude.“ Kvíčala z ANO se ztrapnil útokem na festival
| Jarda Konáš | Foto: Ninja Tune

GLOSA: „Pop Messe, bohužel, bude.“ Kvíčala z ANO se ztrapnil útokem na festival

Místostarosta brněnské čtvrti Královo pole Aleš Kvíčala se ostře ohradil proti pořádání festivalu Pop Messe. "Odvážně" se pustil do srovnávání popularity Young Fathers a Muchy a opět tak odhalil kulturní bídu tuzemské politiky. Přitom si sám naběhl na vidle.

Tak to tu máme zase. Po delší době nějaký regionální či komunální politik brojí proti muzikantům, protože z jeho pohledu tím svým fidlikáním ruší pořádek.

První místostarosta Králova pole Aleš Kvíčala (z ANO) vydal v Královopolských listech pamflet nadepsaný „Pop Messe, bohužel, bude“. V textu si postěžoval, jak taková akce ruší v noci spořádané spoluobčany a že je celý festival vlastně tak trochu nesmysl. Což je ukázkové pokrytectví. Pro kontext: Pop Messe noční program přesune do krytých prostor. A navíc pan místostarosta měří dvojím metrem: na září plánovaná akce 90’s Explosion, kde zahrají 2 Unlimited, Captain Jack nebo Twenty 4 Seven, panu Kvíčalovi jaksi nevadí a pořadatelé dostali z nočního klidu výjimku, laciný eurodance může narozdíl od kapel, které sbírají po celém světě ceny, Královým polem znít do půl třetí ráno.

Brno je kulturně bohaté a živoucí město. Má několik klubů se špičkovou dramaturgií, vzniká tam podhoubí pro zajímavé kapely a Pop Messe je sice mladý, nicméně velmi zajímavý festival, který dokázal rychle přitáhnout pozornost hudebních nadšenců nejen ze zbytku republiky, ale i zahraničí. Co by za takovou akci kdejaké město dalo!

Panu Kvíčalovi by měl někdo vysvětlit, že díky Pop Messe je Brno zase o něco výraznější na kulturní mapě střední Evropy. Ale to je těžké, když v jeho hnutí ANO má ke kultuře nejblíž asi poslanec Aleš Juchelka, který si kdysi čichnul k muzice při moderování Medúzy. Jestli tam mají někoho na kulturu, měl by se přihlásit, protože vůbec není vidět.

Takový člověk nemusí být ani z hnutí, stačí, aby si pan Kvíčala nechal od někoho s kulturním přehledem občas poradit. Pak by se alespoň vyhnul plácání takových nesmyslů, jako že Young Fathers jsou prdlajs umělci, když jejich největší hit Shame má na YouTube stejný počet přehrání jako Ježíš od Muchy. Tak co to asi s takovými čísly bude v anglofonním světě za umělce, že ano, drazí spoluobčané… ptá se politik ve svém článku jako starý svazák. 

Aleš Kvíčala evidentně žije ve světě, kde kvalita rovná se čísla. Ve světě, kde nejlepší restaurace je díky prodaným Big Macům McDonald’s a Dacia je lepší automobilka než Aston Martin, protože prodá mnohonásobně víc vozů.

Bohulibá snaha o tvorbu umění a pořádání produkce v Česku vždycky narážela na zabedněnost a maloměšťáctví politiků na radnicích. To není nic nového, řada nejen regionálních pořadatelů a promotérů by mohla vyprávět. Ale to, co nyní předvedl Aleš Kvíčala, je přímo esencí tohoto kádrováckého omezenectví.  

Nejhorší na tom je, že on to asi nenapsal, protože by byl hlupák. Pouze kráčí ve stopách svého předsedy Andreje Babiše. Tomu je úplně jedno, co si o něm myslí intelektuálové a umělci, klidně plácá nesmysly, ze kterých má kdekdo srandu. Ale na úrodnou půdu jeho voličstva to vždycky padne, a to má pro něj tu zásadní hodnotu. Je dost možné, že Aleš Kvíčala teď sedí někde u počítače a rozhořčeným reakcím na svůj text se směje, protože pro něj je důležité, že dostatečný počet jeho voličů ho za to poplácá po zádech. Ztotožní se s jeho pohledem a příště mu to půjdou hodit zase. Třeba si na to spolu dají nad ránem panáka na 90’s Explosion, to je to správné umčo, jaké má v jejich světě dostávat prostor.

PS: Kolegové, kteří viděli Young Fathers – držitele prestižní Mercury Prize – před pár dny na Glastonbury, vám vzkazují, ať si jejich vystoupení nenecháte ujít. Takhle fantastický koncert se nevidí každý den.