Obrázek k článku GLOSA: Andrej Babiš si to chtěl „udělat hezký“. Zneužil přitom zpěvačku Pam Rabbit
| Petr Malásek | s přispěním Honzy Vedrala, Foto: Foto: Samuel Alex, Universal Music

GLOSA: Andrej Babiš si to chtěl „udělat hezký“. Zneužil přitom zpěvačku Pam Rabbit

„Nic s tím nenadělám,“ krčí rameny Pam Rabbit, jejíž aktuální letní hit Space si do svého videa na Instagramu vložil předseda hnutí ANO Andrej Babiš. Záběry na to, jak za zvuku písně pojídá švestkový koláč, jsou přitom součástí jeho marketingové strategie, kterou se chce přiblížit voličům. Můžete namítnout, že to není nic nelegálního, ale neetické je to bezpochyby. Na svolení se totiž zpěvačky ani jejího vydavatelství neptal.

Sociální sítě jsou místem, kde mohou lidé sdílet střípky ze svých běžných životů. Stejným způsobem je začali používat i politici a politické strany. Natáčí se při všemožných aktivitách, chodí se psem, tančí, anebo pózují s koláči. Právě při krájení švestkové neřesti byl zachycen předseda hnutí ANO, Andrej Babiš, který do krátkého videa na sociální sítě vložil píseň Space zpěvačky Pam Rabbit. 

„Chci si to udělat hezký. Švestkový koláč s drobenkou miluju. A vy?“ stojí v popisku videa. První věta příspěvku přímo odkazuje na text písně zpěvačky Pamely Narimanian, neboli Pam Rabbit. „Já jsem [Andreje Babiše] nevolila, ale když se mu písnička líbí,“ reagovala zpěvačka pro Headliner na otázku, co si o tom, že její píseň použil politik, myslí. Inkriminované video na ni vyskočilo náhodou – bez jakékoliv domluvy či informace, že nejsilnější opoziční strana něco takového chystá.

„Je to tam a nic s tím nenadělám,“ krčí zpěvačka a vítězka v kategorii Nejlepší sólová interpretka na Cenách Anděl 2023. Nejdříve ani nevěděla, jestli se má k věci vyjadřovat. Nelegálního na tom sice není nic. Když umělec vydá píseň, může si ji bez jakékoliv domluvy vložit do příspěvku naprosto kdokoliv. V případě politika je to ale eticky na tenkém ledě. Pam Rabbit dodala, že v tak citlivých případech by bylo dobré se nejprve zeptat na svolení, ať už labelů, nebo samotných umělců.

U Andreje Babiše není snaha využít popularity hudebníků, kteří nepatří mezi jeho příznivce a voliče nic nového. Sám si na sociální sítě často dává videa a příspěvky z koncertů a akcí různých kapel. V minulosti se proti tomu ohradil například Kuba Ryba, frontman skupiny Rybičky 48. “Jsem zásadně proti, aby si dělal reklamu u našeho stánku a s naším merchem,” uvedl zpěvák z festivalu Votvírák na svém Facebooku. Zpěvačka Ewa Farna zase řekla, že se cítí „zneužita“ poté, co se Andrej Babiš vyfotil na jejím koncertě. V minulosti se proti Babišovi ohradili i Mirai, jejichž text citoval také na festivalu Votvírák.

Rohony se distancoval od ODS

Ale expremiér není jediný, který by využil slavnou hlášku či píseň. V dubnu tohoto roku například Mladá ODS, přidružené uskupení příznivců této pravicové politické strany, použila pozdrav „Zdravim, zdravim, dobré dopo.“ Právě tuto hlášku používá rapper Rohony ve své YouTubové sérii Návrat krále. Sám rapper se k dané situaci vyjádřil ve videu, kde se od Mladé ODS distancoval. „Mé veřejné vystupování je čistě umělecké a sám se prezentuji apoliticky,“ uvedl Rohony.

Trumpovi hrozila žaloba od Rolling Stones

Zakázat veřejně známým osobám vkládat do svých příspěvků na sociálních sítích hudbu sice není možné. „Je ale důležité, aby si politici uvědomili, že jejich pozice něco znamená,“ dodává ale zpěvačka Pam Rabbit. Využití skladeb interpretů podle ní může být bráno jako ukázka podpory. Diskutovaným tématem ostatně není jen u nás – řada amerických hudebníků se v minulosti ohradila proti zneužití své hudby v prezidentských kampaních. V tom vynikal zejména Donald Trump. Kvůli zneužití hudby pro jeho politickou kampaň se nahlas ozvali muzikanti jako Adele, Elton John, Ozzy Osbourne a celá řada dalších. Rolling Stones dokonce v roce 2016 hrozili soudní pří, pokud by Trump znovu na svém meetingu pustil jejich píseň You Can't Always Get What You Want.

Sociální sítě se v dnešní době využívají k marketingu napříč politickým spektrem. Je ale důležité si uvědomit, ať už sledujeme příspěvky kohokoliv, že se za ním skrývají týmy expertů a znalců, pilující jejich obrazy k dokonalosti. Video Andreje Babiše, který krájí švestkový koláč s drobenkou, není o jeho lásce ke sladkému pečivu – je to součást marketingové kampaně, kterým se chce zalíbit potenciálním voličům. Vše je zkonstruované, od záběrů, úhlů, pohledů a úsměvů, až po výběr hudby. Píseň Space se znenadání stala součástí tohoto vehiklu, kterým se politik snaží získat sympatie lidí – a to je, přinejlepším, morálně pochybné.

 

 
 
 
 
 
Zobrazit příspěvek na Instagramu
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Příspěvek sdílený Andrej Babiš (@andrejbabis)