Obrázek k článku PŘED TŘICETI LETY: Petr Novák sotva stojí na nohách a rukou si svírá rozpálené hrdlo
| Josef Vlček | Foto: Profimedia

PŘED TŘICETI LETY: Petr Novák sotva stojí na nohách a rukou si svírá rozpálené hrdlo

V rubrice Flashback Josef Vlček připomíná, o čem se psalo přesně před třiceti lety. Jak vypadala česká hudební scéna v květnu roku 1994?

Květen 1994 byl mediálně ve znamení metalu, často dokonce regionálního. Jednou z nejúspěšnějších kapel tohoto typu, která navíc překročila hranice lokálního hraní, byla plzeňská Alice, která u Popronu právě vydala album Ústa hromů. Jejich zpěvák Dan Bárta při jeho představování prozradil, že dílko jim produkoval David Koller a na textech se podíleli Ivan Hlas a Oskar Petr.

Doga, čtyři podobně nadaní kluci z Karviné, se ale cítí být kvůli svým bydlištím v izolaci: „V Praze je komunikace mezi gramofonovou firmou a kapelou daleko jednodušší, pozvání na rozhovory, na natáčení, prostě všechno,“ stěžuje si jejich kytarista a zpěvák Roman Izajáš. „Tohle pražským kapelám závidím. Dělat muziku v takovém městě, jako je Karviná, je hrozně těžké. Ale to není jen u nás. Ve světě je to podobné.“

Ale ani pražské skupiny to nemají lehké. Je na ně pro změnu až moc vidět. O druhém sólovém albu Jana Kalouska tak mohl Ondřej Bezr napsat, že „muzika je to celkem fajnová, jen najít někoho, kdo k ní bude schopen napsat slova na odpovídající úrovni“. Právě texty mu vadí ze všeho nejvíc: „Taková sbírka plytkosti, nedůvěryhodného siláctví či jakobyromantických klišé, jako je v Kalouskových textech, to je trochu silný kafe.“ Ale i tak od něj dostal Kalousek za svou desku slušné tři a půl hvězdičky.

Ve finále soutěže Marlboro Rock-in 1994 se utkali Circus Prague (s Honzou Ponocným a Bradleym Strattonem), Dorota BB (s Viktorem Dykem) a Sluníčko. Zvítězilo Sluníčko, nepochybně i zásluhou začínající zpěvačky Lenky Dusilové. Ivan Král spolupracuje jako producent s Lucií na její nové desce. Kolují zprávy, že na ní bude i zpívat. Jako vzpomínka na prvního českého rastamana Aleše Drvotu vyjde během května album Babalet & Aleš Drvota Live. V Okříškách (mezi Jihlavou a Telčí) vznikla kapela se zajímavým názvem Oplzlé návrhy. Petr Korál představuje první české průkopníky doom metalu. Jsou to těšínští R.E.T., ostravští Dissolving The Prodigy a I Love History, havířovští Hypnotic Scenery a For God z Rychnova nad Kněžnou. Severní Morava jasně vítězí! A když už jsme u metalu, tak probleskuje zpráva, že se znovu dává dohromady Vitacit.

Co soudí plzeňská Odyssea o tom, že je ocejchována jako zábavová či tancovačková kapela? „Tenhle cejch funguje už asi jen v Praze, nikde jinde se s tím nesetkáváme,“ říká kapelník Václav Běhavý. „Pro mě není podstatný, jestli lidi na vystoupení Odyssey tancujou nebo sedí. Dneska se různý muzice říká dancing, ale je to v podstatě to samý… Za tancovačkovou je obvykle považována taková muzika, která se podbízí lidem. Ale Odyssea si vždycky dělala svoji hudbu.“ Kapela navíc znovu vystupuje v původní sestavě z osmdesátých let, kdy hrávala 160 až 180 koncertů ročně. Pepa Vondrášek, kdysi šéf novovlnného Jižního pólu, prý teď také jezdí po tancovačkách, ale jen proto, aby se na nich dostatečně sehrála jeho nová kapela Mrak & Yandim Band.

Walk-Choc-Ice prý pojedou na turné s finskými Waltari. Jan Sahara Hedl, bývalý člen Precedensu a 5P Luboše Pospíšila, vydá v nejbližších dnech album Tajnej svatej. Psí vojáci včele s Filipem Topolem vyrazili na neobvyklou koncertní šňůru, na níž bude mimo jiné Filipův bratr Jáchym číst ze svého právě vydaného románu Sestra.

Hodonínská Argema pokřtila na sedmihodinovém megakoncertu v Uherském Hradišti své nové album Z Prlova do New York City. Koncert moderovala Tereza Pergnerová a kmotrem desky se stal Dan Landa. S bizarním názvem desky přišla kapela Mac Beth. Po albu Mac Beth následuje jako druhé album Mac Beth III: „Říká se, že třetí album bejvá ta největší pecka. A protože jsme se nechtěli zdržovat s druhou deskou, udělali jsme rovnou trojku,“ tvrdí členové kapely. Kapela je navíc pyšná na svou verzi Včelky Máji, která vyšla před půl rokem na poctě Karlu Gottovi HerrGott!!! Vol.1. Plzeňská bluesová kapela Jedubaby přišla také s nezvyklým albem. Jmenuje se Bluesový zachlastání u Šleisů a vyšlo na CD v nákladu pouhých 4 kusů.

Karlovarští Pestalozzi vydali u Popronu druhé album. Jejich zpěvák při té příležitosti vysvětlil novinářům, že „Pestalozzi byl švýcarský pedagog z Curychu. Ten název byl v podstatě náhodně vybranej. Hlavně měl zásadu řezat děti od malička. V podstatě to byl ale dobrák…“. V Junior klubu Na Chmelnici vystavuje obrazy dánská malířka Tytte Buus. Malovala je spontánně pod vlivem emocí přímo při koncertech Hudby Praha, Oborohu nebo Tata Bojs. V Liberci byl otevřen rockový klub Továrna. Skupina Poletíme pochází z Klášterce nad Ohří a vznikla sloučením skupin Diktator a Cross Bones: „Myslíme si, že spousta našich kapel – i ty, co jsou považovaný za dobrý – se podobá řadě zahraničních formací. My se snažíme, abychom se nikomu nepodobali.“

Extrémnímu metalu na hranicích mezi grid metalem a deathcorem se věnuje pražská skupina Masturbace. Pětice má na svém kontě už dvě demokazety – Onanova říše a The Way of Loneliness. Podobně laděná formace Čerstvě natřeno vydala kazetu s neméně originálním názvem Vařil jsem, tak žeru. Debut Dorroty BB bude produkovat Roman Holý. Vojta Lindaur popisuje dramatické vystoupení Petra Nováka v Divadle na Starém Městě: „Při Náhrobním kameni vysoký zpěvák sotva stojí na nohách a rukou si svírá rozpálené hrdlo, z nějž z posledních sil vydává cockerovsky bolestivé a zborcené tóny.“

Richard Műller dokončil desku, která se má předběžně jmenovat Kristove roky. Možná podle stejnojmenného slovenského filmu Juraje Jakubiska z roku 1967, v němž hrál Müllerův otec. Pro nové album Věry Špinarové napsal několik skladeb Robo Grigorov. Grigorov je vůbec aktivní – má svůj program na bratislavském Fun Radiu pod názvem RG Tip a zároveň točí novou desku. Ještě jedno Slovensko: Konečně v reedici vychází po třinácti letech kultovní album Deža Ursinyho Modrý vrch.

Brněnský Kern má nové album Totální tunel. „Co se týče tvrdosti, tahle záležitost nás pronásleduje už roky. Pořád se nás lidi ptali, jestli bude Kern tvrdší,“ vysvětluje orientaci kapely J. A. Kronek. „Myslíme si, že na pojmech jako tvrdý a měkký vůbec nezáleží. Stačí, když se v některý písničce ve zpěvu moc nedržíš melodie a ta vokální linka najednou sama o sobě zhrubne a vytváří dojem, že je to celý tvrdší a pevnější.“

Co znamená zkratka J.A.R.? DJ Vrtulník Michael V. to konečně oficiálně vysvětlil: „Úplně původně to mělo znamenat samozřejmě Jihoafrickou republiku. Ovšem záhy se to, hlavně na Slovensku, kam jsme často jezdili, začalo vykládat jako Jednotka akademickýho rapu, aby pořadatelé kvůli nám neměli problémy. My se od toho ale distancujeme a myslíme si, že význam tý zkratky není vůbec podstatnej. Důležitý je jen to, že se píšeme s tečkama – aby si nás nikdo nepletl s čisticíma věcma.“

A jaká rádia tehdy hrála v Praze? RIO (87,8 FM), Evropa 2 (88,2), Country (89,5), Golem (90,3), Radio 1 (91,9), Regina (92,6 a 100,7), City (93,7), Vltava (94,6), Alfa (96,0), Zlatá Praha (97,2), Classic (Cobra) (97,7 a 98,7), Kiss 98 (98,1), RFI (99,3), Bonton (99,7), BBC (101,1), Vox (101,5), Frekvence 1 – (102,5), Collegium (103,7), Radiožurnál (105,0), Metropolis (106,2)…

Ve hvězdičkování nejlépe dopadlo album Šerosvit od tria Martina Kratochvíla s průměrným výsledkem 3,9 bodu z pěti možných. Celkem slušně si vrznul i Jan Spálený s CD Ještě jednou si vrznout. Dosáhl na známku 3,7. A tentokrát nikdo nic moudrého neřekl…

Zdrojem citátů a informací je květnové vydání časopisu Rock & Pop z roku 1994.