Obrázek k článku PŘED TŘICETI LETY: Michal Pavlíček dostal zálusk hrát v malých klubech
| Josef Vlček | Foto: MICHAL RŮŽIČKA / MAFRA / Profimedia

PŘED TŘICETI LETY: Michal Pavlíček dostal zálusk hrát v malých klubech

V rubrice Flashback Josef Vlček připomíná, o čem se psalo přesně před třiceti lety. Jak vypadala česká hudební scéna v dubnu roku 1993?

Precedens ohlásil na začátku dubna konec spolupráce s Janem Saharou Hedlem. V klubu Radost probíhá ke konci dubna festival AIDS Aid, na němž vystoupí DG 307 a angličtí The Vibrators. Písničkář František Stralczynský chystá své první album. Novou desku budou mít i Nerez. Má obsahovat živé záznamy některých písní z lednového a březnového koncertu z pražské Městské knihovny. Jmenuje se Stará láska, Nerez a vy. Novým kytaristou Šanov 1 se stal Marek Uhlíř. Koncerty skupiny Vanessa začal doplňovat film Flashback. „Sestává především z počítačových efektů, vytvářených z archivních materiálů.“ Skupina OTK ohlašuje nového hostujícího bubeníka Milana Caise z Tata Bojs.

Recept na úspěšnou píseň podle Fanánka, verze 1993: „Moje výrazivo zná úplně každej a já nevidím jedinej důvod, proč by to nemělo bejt veřejně pouštěný, protože všichni, i ty, co se nejvíc pohoršej, tak znaj slova jako prdel, a v těch skladbách je to funkční. Nesmí to bejt samozřejmě písnička hovno hovno, prdel prdel, ale když je to namíchaný s tím, co je vokolo, tak je to přesně to.“

Kompletně přestavěná jihomoravská skupina Argema s novým zpěvákem Jardou Filgasem hlásí, že s metalem je v jejich provedení konec. Na žádost advokáta Josefa Nováka se má časopis Rock & Pop omluvit Robertu Kodymovi za tyto „nepravdivé údaje“ v článku Překoná Root svoji zeď: „Pan Kodym sice vyzývá lidi k čistému přístupu ke světu, k lásce a k moudrosti, ale ve skutečnosti je to obyčejnej zblblej alkoholik a narkoman.“

Připomíná se deset let od článku Jana Krýzla Nová vlna se starým obsahem, který se pokusil na politické bázi zlikvidovat českou novou vlnu. Petr Korál o něm hovořil s Karlem Janouškovcem, jenž se na Krýzlově textu podílel: „Prostě se šláplo do vosího hnízda, se kterým si nikdo nevěděl rady,“ tvrdí Janouškovec. A proč se do něj šláplo? „Já jsem to pochopil v době, kdy jsem začínal na některé koncerty chodit. V žádném případě nejsem z principu odpůrce rockové muziky, ale vzhledem k tomu, že jsem se jí z titulu příkazu zástupce šéfredaktora, tedy pana Kojzara, musel zabývat, měl jsem možnost vyslechnout některé pásky a byl jsem v jižních Čechách na některých koncertech podzemních kapel tak zvané druhé kultury. A pravdou je… už mi vypadl název té kapely z hlavy, že jsem na jednom koncertě slyšel, jak zpěvák v textu vyvolával psychotropní látky, nic víc, a s tím by se skutečně mělo něco provést. Ale chtělo to, myslím, trošku serióznější přístup. Jenže tehdy partaj, stejně jako dneska, neměla odborníky, kteří by byli ochotní se tímto sociálním problémem zabývat. Společnost nenabízela, dá se říci, nic alternativního, a proto se posluchači chytili třeba této věci… Krýzl je falešné jméno, nikdy neexistoval.“

Miroslav Wanek zase vysvětluje filozofii alba Hollywood jeho skupiny Už jsme doma: „Život se odehrává v určitým kruhu. Nikdo není černobílej, nikdo není například jen pracovitej nebo jenom línej. To samozřejmě není žádná novinka, jde nám o to nějak to postihnout. Člověk by si měl vždycky nacházet svoji cestu, nebo o ní alespoň přemýšlet. Přece je možný bejt aktivní a zároveň není zavrženíhodný si takzvaně vydechnout, pokud to nikomu neublíží. Slovo Hollywood je právě symbolem toho oddechu. Vezmi si život běžnýho člověka u nás –„konzumenta“: ráno vstane, jde do práce, přijde domů, pustí si televizi. Moh’ bys ho lacině kritizovat, že je tupec, že o životě nepřemejšlí, ale říct to nemůžeš, protože všechno má svý důvody a těch důvodů je milion. Nám jde o různý průhledy do tohohle tématu. Problém je, jak dostat do jedné písně nebo jedné desky všechny souvislosti.“

Petr Váša razantně komentuje novou desku Z kopce/Ošklidu Ještě pořád tady je naděje II: „Tohle je moje rokenrolová závěť. Mám rád svoji minulost, ale teď žiju jinýma věcma. Mám připravený slogan, který bude asi mottem pro příští rok: Člověk se vrací k člověku, i když ho džungle nevyhání.“ Bývalý člen Jazz Fragmentu a skupiny Hany Zagorové Pavel Jakub Ryba z Kutné Hory přejmenoval svou kapelu Jazz Hory na Mind the Step – a v Bontonu jim vyšla první deska! Po vydání alba Amulet vysvětluje Petr Štěpán, jaký je rozdíl mezi jeho původní punkovou kapelou Hrdinové nové fronty a aktuálním goticky laděným XIII. stoletím: „Hrdinové nové fronty byla politická kapela, jenomže časem nás to všechny tak vyčerpalo, že jsme se museli obracet jinam. Pro mě osobně začalo být důležitější duchovno, nad politiku jsem se chtěl povznést.“

Pepa Vondrášek, leader novovlnné legendy Letadlo, potvrdil definitivní konec své kapely Jižní pól: „Členové poslední sestavy byli a jsou absolutně zaneprázdněni – Marek Čmejla podniká, Petr Franc pracuje v Moskvě v obchodních službách – Jižní pól skončil.“ Vondrášek se proto připojil ke skupině Diamond Fields. Michal Pavlíček představuje svůj nový projekt, kytarové trio Big Heads: „Necítil jsem potřebu stavět novou kapelu se širším dopadem, nějaký další Stromboli. Vyloženě jsem měl zálusk hrát v malejch klubech, už proto, abych nestagnoval. Pro takový hraní musíš udržovat úroveň, musíš opravdu makat. Tam nic neschováš.“

V Lucerně málem došlo k ušlapání v davu, který mířil na koncert Wanastových Vjecí. Musela zasahovat policie. Díky novince Yo Yo Bandu Rybitví se prý výrazně zvýšil prodej jejich nové desky na Chrudimsku a Pardubicku. V pražské skupině Kashmir vystupují dva brněnští muzikanti – Robi Křupka (ex Dogma Art a ex Regon) a Jiří „Rambo“ Štěpánek (ex Titanic). Činnost ukončila folková skupina Máci. Jaroslav Samson Lenk se chce vydat na sólovou dráhu. Klip k písni Davida Kollera Na mě zapomeň obsahuje 350 střihů. Slovenské vydavatelství Opus prodalo českému Monitoru práva na První dvě desky Oceánu Dávná zem a Pyramida snů.

Ve hvězdičkování dopadl podle očekávání nejlépe Dunaj s albem Dudlaj (3,9 z pěti možných). Michal Pavlíček s Big Heads získal 3,7, Priessnitz (Nebel) a Prouza (Ve dne, v noci) shodně po 3,3 bodu. Šest hlasujících se shodlo na tom, že nejblbější desku měsíce vydal Pavel Foltán (Staré bolesti české získaly 1,3 bodu). Klasika – album Švédská trojka od Tří sester zůstala jen na 2,2 a Viktorie Královská Báry Basikové na 3 bodech.

Co dát tentokrát jako moudrost na závěr? Třeba výrok Fanánka o uvažované cenzuře klipu Lucie Bílé z už citovaného rozhovoru: „Všechny ty různý ochrany jsou strašná pruda, ochrana počestnosti. Jestli chtějí stříhat Láska je láska, to by Jacksona museli vystříhat celýho, jak se chytá za ty koule…“