Obrázek k článku PŘED TŘICETI LETY: David Koller jako producent? Vyučil ho Ivan Král
| Josef Vlček | Foto: Handrejch Jan / Právo / Profimedia

PŘED TŘICETI LETY: David Koller jako producent? Vyučil ho Ivan Král

V rubrice Flashback Josef Vlček připomíná, o čem se psalo přesně před třiceti lety. Jak vypadala česká hudební scéna v lednu roku 1995?

Lenka Dusilová prý opouští rozjíždějící se skupinu Sluníčko. (O 14 dní později byla zpráva dementována.) Táž Dusilka je zároveň jedním z kmotrů nové desky Walk Choc-Ice Keep Smiling. Druhým kmotrem se stal David Koller, který východočeským Vókčokům album produkoval. Pozor, tentýž Koller se i beztoho v očích veřejnosti stává nejrespektovanějším rockovým producentem v Čechách! Je na něm znát inspirace producentskou prací Ivana Krále. Podle jakého klíče si vybíráš kapely, se kterými producentsky spolupracuješ? Jako kdyby mluvil Ivan: „Musí mít power. Musí mě oslovit.“

V Pardubicích hodlá vzniknout celostátní Asociace rockových klubů. V pražském klubu Radost FX měl 19. ledna premiéru film Dancing Barefoot o Ivanu Královi. Novým zpěvákem Brutusu je Milan Fiala (ex-Řetěz, ex-Assesor, ex-Horrocks). I o další mimopražské „tancovačkové“ kapele je konečně slyšet. Odyssea vydává kazetu Lážo plážo… Má to být výběr jejich největších hitů. Výlet Martina Němce a Báry Basikové do šedesátek s EP 60tá se podle kritiky moc nezdařil. Věci prý „působí dost unyle a klávesově studeně a o samozřejmé eleganci originálních verzí si mohou nechat jen zdát“. O trochu lépe dopadli u novinářů Support Lesbiens s albem Medicine Man: „Třebaže Kryštof Michal zpívá navýsost srozumitelně, domnívám se, že i zdatný angličtinář bez přetištěné obsahové složky jen stěží přesně pochopí, oč v jednotlivých skladbách běží.“ Ale jinak O.K.

Českobudějovické okteto He Band vyráží na společné koncerty se Švihadlem a Burmou Jonesem. Šéfem He Bandu je zpěvák a trombonista Jiří Hebík, otec umělce, který o sobě dá jednou vědět jako 7krát3. Vilém Čok se svým Deliriem vydal živák Na Václavským Václaváku s hostující zpěvačkou Lindou Finkovou z kapely Karla Vágnera. Novou desku má i česká supergroup Die El. Ellefant!? čili Dan Bárta, Štěpán Smetáček, Milan Broum a kytarista Mirek Chyška. Většinu alba Elephantology?! otextoval zpěvák Doroty B.B. Viktor Dyk. V recenzi o něm Ondřej Bezr říká: „Dokázal totiž povýšit pouliční a barovou češtinu 90. let na svébytný vyjadřovací prostředek stejným způsobem, jaký praktikoval Tony Ducháček o deset let dříve. Člověku nemusí dvakrát konvenovat jeho přílišná siláckost (byť mnohem kultivovanějšího charakteru, než je ta kabátovská), ale co naplat, doba je taková.“

Anglický písničkář Phil Schőenfelt, který loni v létě vystupoval s Tichou dohodou, se chce jako učitel anglické literatury na čas usadit v Praze. Při příležitosti reedice první desky Marsyas padla otázka na Petra Kalandru, jestli poslouchá to, co dneska dělá Oskar Petr: „Viděl jsem v létě v Chvaleticích jeho živý vystoupení s kapelou a nijak jsem se z toho nevodvázal,“ odpověděl. „Má tam určitě dobrý muzikanty, ale jako celek to na mě nijak nezapůsobilo, přišlo mi to jako blábol.“ Čili šance na comeback legendárního tria se v té chvíli jevila jako nulová.

Ve studiu u Miloše Dodo Doležala nahrává album skupina Corona. Texty k jejich skladbám napsali Aleš Brichta, Vilém Čok a Libor Machata z Kernu. Startuje druhý ročník soutěže New Rock Generation, který pořádá agentura Pragokoncert. Ve Wanastowých vjecech nezůstal kámen na kameni. Skupina se definitivně zredukovala jen na Kodyma a P.B.Ch. Babalet vydal u Popronu album Kytkový reggae s titulní hitovou písničkou, kterou zpíval Martin Tankwey.

Bojovníci za legalizaci marjánky Ser Un Pejalero vydávají u Indies své třetí album The Birthday´s Ignorance. Je to jedna z prvních českých desek, která byla smíchána v cizině. Na výsledku se podílel Giles Martin, zvukový inženýr kultovních Tuxedomoon. Ilona Csáková má na trhu druhou sólovku Amsterdam. A z rockerky od Laury a jejích tygrů se definitivně stala pop zpěvačkou.

Iva Bittová se rozhovořila o práci s texty: „Vzhledem k tomu, že hudební forma, kterou používám, je spíše volnější, jsem zastáncem toho, aby textem bylo něco řečeno. Když jsou obrazotvorné, stačí pár slov a na člověka zapůsobí. Blázen od Reynka je vyloženě krásná básnička. A kolem toho se pak otevírá možnost udělat ještě spoustu vysloveně pocitových hudebních motivů. Ale ten text k tomu mně vždycky patřil a bude patřit. Je to další sdělení.“

Petr Korál slyší v nové desce Folcore od supiny Znouzectnost „zálibu členů v literatuře“. Do Prahy se z Holandska, kde žije nastálo, přijel po osmnácti letech podívat varhaník starého dobrého Flamenga Ivan Khunt. Do ničeho moc na hudební scéně se ale nehrne. Jana Kratochvílová dostala za uši od mladé novinářky za své album Anarchists Unite!, vydané pod hlavičkou skupiny Illuminati: „Je totiž pravda, že o „duchovnu“ texty na této desce nejsou ani náhodou. Spíš zcela realisticky nabádají k revolucím, brojí proti zlu tohoto světa: pornografii, drogám, machismu…, a proto je ohlušující randál, vzdáleně připomínající něco mezi hodně špatným thrash metalem a snad i jakousi odrůdou death metalu či grind coru, z tohoto úhlu pohledu opodstatněný. (…) Hráči bezostyšně překračují míru únosnosti a jen zabředávají do nedefinovatelného, rozplizlého a nezajímavého kýče. I kdyby nebylo rozumět, o čem se ve skladbách zpívá, pořád je tu ještě onen hudební doprovod, lépe řečeno nevkusná změť vybuzených kytar, omezujících se bez jakékoli invenčnosti na omleté riffy, a Janina skřehotavého vokálu plného fuckismů.“ Heretyka, jak si tehdy Jana říkala, dostala za tuhle desku jen jednu a půl hvězdičky z pěti možných. Zato Petr Skoumal za své Hotelové pokoje naopak nafasoval čtyři hvězdičky. Stejně jako Vanessa za album Monogamy.

Výstižný citát z desky Růžová krinolína od plzeňské skupiny Požár mlýna: „Cirkusovej stan, v něm vožralej klaun, taky hejno lam, co jim smrdí z tlam…“

Citát nakonec je od Vojty Lindaura, který jako kdyby ohlašoval konec alternativní scény v České republice:

„Máme, co jsme chtěli, praví cynik. Komerční televize a rádia,

exkluzívní zastoupení vydavatelských gigantů. Někdejší mládežníci si

na vizitky píší všemocné A&R, kontemplace s bývalými frekventanty

svazáckých show v tuzemských edičních plánech si dorovnávají

podporou přitroublých pivních projektů.“

A jen tak na okraj: Podle MTV má počítačová síť Internet už 13 milionů uživatelů a „můžete si na ní přečíst vzkazy od Michaela Stipea nebo Courtney Love“.

Všechny informace a citace pochází z časopisu Rock & Pop, vydání leden 1995.