Gramofirma Monitor podepsala smlouvu o založení společného podniku s vydavatelským gigantem EMI. V budoucí firmě Monitor EMI bude mít česká strana 49 % podíl. ◆ Časopis Rock & Pop se přestěhoval z Malé Strany do Karlína a vypisuje soutěž Hledáme nové hudební publicisty. ◆ Blíží se uzávěrka soutěže New Generation Rock 1994. ◆ Skupina Brian se zpěvákem Vláďou Šafránkem a kytaristou Tondou Rauerem točí druhé album a pravděpodobně se přejmenuje na Brain.
Fanánek hodnotí uplynulý rok: naučil se prý konečně ovládat PC, řídit náklaďák a s kolegy ze Tří sester otevřel hospodu Na Kovárně v Braníku a v Kamenické ulici na Letné. ◆ Brněnští Progres chystají unplugged koncerty. ◆ Jaromír Nohavica byl časopisem Folk & Country vyhlášen osobností roku. Bude prý teď rok úplně stranou – žádné koncerty, chystá se jen sedět doma a psát. ◆ Jednou z prvních spoluprací českých a zahraničních hudebníků je společný projekt bubeníků Pavla Fajta a Američana Jima Menesese. ◆ Arakain má už čtvrté studiové album Salto mortale: „Asi nejmarkantnější změnou, a to rozhodně k lepšímu, je mnohem větší barevnost Brichtova zpěvu,“ píše recenzent.
Doznívají ohlasy velké předvánoční smršti nových českých desek. Tony Ducháček a Garage vydali album No Parking. „Garage má svá vlastní garagezní měřítka a podle nich je tahle deska dost špičková, blbost srovnávat s jinejma, vlastně introvertama,“ hodnotí ji čtyřmi hvězdičkami začínající novinářka Jana Kománková. ◆ Ve stejnou dobu vychází dvaadvacetiminutové album Garáž No.1 (1981) z předducháčkovského období, kdy kapela hrála se zpěváky Tomášem Volákem a Karlem Habalem.
Anketa čtenářů Rock & Popu o nejlepší desky roku 1993: 1. Jolly Joker and The Plastic People of the Universe: Heavy Funky Boxing’n’Roll, 2. Support Lesbiens: So What?!, 3. David Koller: David Koller, 4. Už jsme doma: Hollywood, 5. Zemětřesení: Zemětřesení.
Ostravská čtveřice Denet vydala nové album Terrestrial Dying. Znamená odklon od původního death metalu: „Death metal určitě není mrtvej a pro zarytý fandy nebude nikdy, ale nám dal prostě vše, co jsme potřebovali, a já jsem rád, že to tak dopadlo. Je za pět minut dvanáct pro kapely, které tohle nepochopí. Když budeš pořád chodit kolem jednoho domu, tak zmagoříš,“ říká jejich zpěvák a kytarista Jan Opiela. „Proč mám rozebírat něco, co je dávno daný? Tak jako se člověk narodí a umře, tak se prostě odněkud přižene tajfun s názvem death metal a za nějakej čas je pryč. Už se s tím konečně smiřte. Sleduji prodejnost našich smrtících kapel a vůbec veškerý hudební scény u nás a můžu zodpovědně říct, že dnes si každej rozmyslí, jestli si má koupit českou kopii nebo americkej originál o stovku dražší. Ano, všichni jsme něčím ovlivněni, ale když to využíváš ke svému zdokonalení – to se týká aranží, techniky hry, zvuku atd. – a dáš do toho svůj pocit, kterej takhle cítíš jen ty, nikoho tím nekopíruješ.“ ◆
Tisk se vrací k úspěšnému filmu Šakalí léta. Na otázku, zda ho překvapilo, když za ním přišli Hřebejk s Jarchovským, aby napsal k filmu hudbu, odpověděl Ivan Hlas: „Trochu jo. Ale pak mi došlo, že oni nechtěj rock’n’rollovej revival, spíš pocitovou záležitost, která z r’n’r vychází. Je tam hodně hudební licence, lidi můžou říct, že takhle se tehdy nehrálo. Já jsem se tam taky trochu snažil postihnout hudební vývoj. Je vidět, na čem se začalo stavět a čím se ten generační průlom povedl. Ale to jsou moc moudrý kecy o písničkách, který jsou o holkách a o radosti ze života. Použil jsem jeden starší kytarovej rozklad, se kterým jsem už jednu písničku měl. No a Rock’n’roll pro Beethovena hrávala už kdysi Navi Papaya – to je hodně stará věc.“ A Petr Šabach navíc prozradil, že jedna z postav Šakalích let je autobiografická: „Já jsem Kšanda.“
Dan Landa vytvořil klip k písni Přízraky z alba Valčík. ◆ Ještě jednou Tony Ducháček a Garage. Také točili klip. Snímek k písni Virginita se realizoval v kavárně Slavia. ◆ Jan Spálený dostal u kritiky minus – nahrál totiž své album Ještě jednou si vrznout ve studiu Michala Davida. ◆ Jeho bývalý spoluhráč v ASPM Petr Kalandra zároveň (už bez ASPM) vydal album cover verzí amerických písničkářských perel pod názvem Petr Kalandra & Blues Session. ◆ Ivan Wűnsch se vrací k další desce z předvánočních žní, k albu Luboše Pospíšila Vzdálená tvář, a všímá si zajímavého jevu: „A ještě jedna zajímavost, že už opravdu fungujeme v tržním prostředí a při hledání sponzorů se meze nekladou, dokazují loga firem na obalu. Hudební obchod Studio Alex (a přidružený Alexim), kominická firma Brunclík + Brunclík, Prago Cork (bytové doplňky), pivovar Braník a Ligna Praha – to je docela zajímavá kombinace a vzhledem k budoucnosti náročnější hudby to na mě působí povzbudivě.“ ◆ Týž recenzent dal první polistopadové vánoční desce, popronskému Vánočnímu albu, jen jednu hvězdičku.
Ještě jeden z postřehů Ivana Wünsche, tentokrát k albu Utíkej od dívčí skupiny Zuby nehty: „Moc vesele to věru nepůsobí. Neklidný, vinu musíš nést… tesknou a temnou… smutek… beznaděj… zoufalství… strach… máry… noční můry – to je jen několik slov, barbarsky a libovolně vytrhaných z textů. Ač riskuju, že můžu být nařčen z demagogie, právě taková slova utvářejí celkovou náladu alba.“
Na poslední desce keltského barda Alana Stivella hrají jako hosté Karel Holas a Michael Šenbauer z Českého srdce. ◆ Olda Říha vydal sám vlastním nákladem reedici alba 2006 plus jakýsi neidentifikovatelný živák. ◆ Další desku Ecstasy of St. Theresa má vydat nová firma Alon, kterou založil Dušan Vozáry. ◆ V Hradci Králové vzniklo elektronické duo Sir Morpheus. Slibuje pokus o fúzi punku a hardcoru s etnickou hudbou různých národů. Jejich demo se jmenuje Vlčí mlha. ◆
Vůbec se rodí neobvyklé kapely. V Letohradu vznikla skupina Bratrstvo kočičí pracky. Specializuje se na hudební žánr, kterému říká „underpunk“. Zpívá úmyslně příšernou primitivní angličtinou. Však také jejich demo se jmenuje Comics of Czenglish. ◆ Zoo konečně ohlásilo odchod Jana Kalouska. „Honza kromě toho, že zpíval u nás, měl ještě práci jako překladatel, a proto jsme často museli odříkat koncerty v době, kdy bejt mohly. Tím to všechno začalo. Když pak začal točit svoji desku, prostě jsme si řekli, že s ním dělat nebudeme, vysvětluje rozchod zpívající bubeník Jiří Chlumecký. ◆
Co do hvězdičkování šesti kritiků dopadl nejlépe Vladimír Mišík a Etc… Band s albem Jen se směj. Ulovil v průměru 3,8 bodu a Nahoru po schodišti Band 83–93 (3,6). Pro srovnání: soundtrack Šakalím létům dostal 3,5 a reedice Songů a balad Marty Kubišové jen 2,9 bodu.
Citát nakonec patří tentokrát Petru Korálovi. V lednu 1994 napsal: „Čas se nedá oklamat, i kdybyste se ohákli do sebeokovanější kůže nebo se nechali maskovat sebedelší bradkou.“