Ačkoli v tracku 1,5 km na svém posledním albu říká: „Za rozhovor dám pět piv.“ V pražské kavárně Nona si Adam Rohony objednává jen malou Plzeň a perlivou vodu. „Je toho dost,“ říká. Za celý rozhovor, na který má vyhrazený něco přes hodinu, mu nezmizí úsměv z tváře. Setkali jsme se v průběhu jeho celorepublikového turné, které zakončuje v Třebíči. To není náhodou. U Třebíče, v městysu Stařeč, totiž bydlí v domě po rodičích. Právě tam také vzniklo jeho poslední album Superfly, které z něj udělalo fenomén tuzemského rapu. Koncertu na domácí půdě přesto nepřikládá kdovíjakou váhu. Těší se na něj, stejně jako na dalších 25 domluvených festivalů. Jméno Rohony zkrátka táhne.
Náhozy do ničeho
K rapu se přitom dostal skoro náhodou. V mládí chtěl být profesionálním fotbalistou a jeho jediný kontakt s hudbou byla kabina a vesnické rádio. Kariéru sportovce přerušila častá zranění a kopačky pověsil definitivně na hřebík ve druháku na střední. Ztmavly mu vlasy, prý po tátovi, a dal se na dráhu hudebníka. Byla to právě Střední uměleckoprůmyslová škola Jihlava-Helenín, kde vytvořil první tři rapové tracky. „Nebyl jsem SoundCloudovej typ. Já jsem je tam dával, jenom protože jsem viděl, že se tam dávají,“ vzpomíná. Rapové začátky s odstupem nazývá „náhozy do ničeho.“ V textech řešil témata, která se později objevila na jeho prvním EP Evolution. To vytvořil při studiu na fakultě umění Ostravské univerzity. Pracoval na něm s Lukášem Zálešákem, který se mu od té doby stará o vizuál a klipy. „On je rodina. Úplně. Náš vztah je hlubokej,“ říká Rohony.
Na SoundCloudu měl tehdy nahranou píseň Magista, později známou z prvního EP, na kterou chtěl od Lukáše klip. „On řekl, že nebudeme točit klip, že uděláme celej projekt,“ vzpomíná. Lukáš si následně Evolution vzal jako svou magisterskou práci. „Řekl mi, že vždycky chtěl někomu dělat tvář a vizuální servis.“ O roce rešerší a příprav mluví Rohony pobaveně. „Bylo to kouzelný. Seděli jsme u něj od rána do večera a řešili jsme, jak to pojmem. Jak se ostříhám… Měl kamarádku, která šila, takže Lukáš vymyslel hadry. Ty potrhaný bundy se mi šily na míru.“ Sám dnes projekt, na kterém s hudbou fakticky začínal, nazývá obřím.
Hledání tváře
Po minimalistickém trapu jeho prvního EP přišel projekt Australian Open 2016, který, ačkoli ho tak mají zařazené streamovací platformy, Rohony sám albem nenazývá. Neměl prý totiž ucelený koncept. „Vždycky dbám, aby měl projekt hlavu a patu. Australian Open se dotýkalo tenisu, mělo to takovej lehkej koncept, ale je to sběr tracků, který jsme udělali za nějakou dobu.“
Jednolitý obličej a zvuk má ale rozhodně Rohonyho následující album ARPAR.
Na jeho obalu jsou vidět tři tváře: Adama Rohonyho, Lukáše Zálešáka a producenta mdmx. Právě beatmaker (vlastním jménem Zdeněk Pejchal) se postaral o zvuk celého projektu. „Zdeněk je geniální producent. Já jsem zjistil, že si potřebuju hudbu udělat na míru. Já jsem hlava a on moje ruce. Já mu jasně řeknu, co chci, dám mu referenci a pak spolu sedíme a vytváříme,“ popisuje Rohony. Sám o sobě tvrdí, že se neumí našroubovat do už vytvořeného beatu. A spolupráce s producentem mdmx skvěle fungovala právě proto, že album zní jako práce jednoho člověka. Od té doby si beaty od jiných producentů bere jen minimálně.
Mám vysokou školu, stejně radši pivo točím
Ačkoli svou hudbu nechce jakkoli hanit, k ARPARu nemá takový vztah jako ke své zatím poslední desce Superfly. „Mám ho rád, ale je to moc tvrdý, těžký album,“ ohlíží se Rohony za nahrávkou, která pro něj byla jako důležitá tlustá čára. Změnil se on sám i jeho zvuk. Doba, kdy cítil potřebu dělat tvrdší rap, pominula. A najednou se cítil volnější. „Vlastně jsem víc poznal sám sebe, protože jsem spíš vesnickej typ. A teď dělám hudbu víc od srdce, víc si uvědomuju, jakej žánr mi je blízkej,“ vysvětluje. A tak není náhoda, že právě album Superfly se pro Rohonyho stalo začátkem velké kariéry. Vůbec poprvé se totiž setkalo i s komerčním úspěchem. Je to začátek něčeho většího?
Zvuk alba Superfly nepřišel z čistého nebe. Už na dvou předešlých EP 21,5 g a desert Rohony a mdmx zkoušeli kombinaci kolotočářského techna, známého z německého rapu, a odkazů na český bigbít. „Já jsem právě testoval tu svoji lyriku, která je otevřenější. Je pochopitelnější a dá se líp chytnout.“ Mezi dvěma EP a albem vznikla také píseň U Hřiště 380, která se od vydání drží mezi nejposlouchanějšími singly v zemi. Rohony skladbu nazývá mainstreamovou, ale nebere to jako urážku, nýbrž jako záměr. „Už umím psát texty, který maj nějakou výpovědní hodnotu, ale dokáže je poslouchat i člověk, kterej není náročnej na text,“ říká o ní.
Možná je to zázemím studia uměleckých oborů, že je pro Rohonyho důležité umět si obhájit svou tvorbu. Album Superfly má jasné tematické zakotvení: návrat zpět na Vysočinu. Ačkoli cítí, že se v tomto zvuku našel, nechce v něm zůstat natrvalo. „Drill taky trochu vyčichnul. Takže tohle za chvíli taky trošku vyčichne. Musíš zase pracovat jinak. A proto mě baví čerpat z jinejch žánrů, protože vím, že hudba pak bude mít delší životnost, zasáhneš víc lidí a tvoje persona víc žije.“ Na Superfly, na rozdíl od minulých projektů, mluví sprostě jen v jedné písni z celého alba. „Přišlo mi to moc tvrdý, až že to vlastně nekoresponduje s mou osobností. I když jsem sprostej dost, tak jsem to najednou nebral jako důležitý.“ Pro ukotvení desky bylo také důležité, že celé album vytvořil v domě, kde vyrůstal.
Rohony za svou kariéru prozkoumal žánrů hned několik. Dělat věci tak, jak je v ten moment cítí, zůstalo jeho mottem. Necítí potřebu se zalíbit fanouškům tím, že se bude opakovat. Ve své hudební kariéře létá mezi styly, od trapu a drillu po nový zvuk kombinující techno a bigbít. Dělá to podobně jako jeho největší hudební vzor Kanye West. Právě proto je Rohonyho nejoblíbenější album Yeezus. „Je tam techno, pak je tam spojený techno s houslema, operou a tak dále,“ vypráví, proč právě spojování různých žánrů a zvuků je velký tahák Rohonyho posledního alba. „Mám rád, když se rap nějak zvohýbá a spojuje. Mám rád, když se modifikuje. Když se dělá takovej ten čistej americkej rap, tak mě to nebaví.“
Zdravim, zdravim, dobré dopo
Kanye West je pro Rohonyho důležitým vzorem také kvůli tomu, že nedělá jen hudbu. „Kanye je inspirací hlavně v celkovým balíčku, jak k tomu chci přistupovat.“ Na poslední desce ho hudebně inspiroval například německý rapper Ski Aggu, kterého poznal na sociální síti TikTok. Právě TikTok sám rapper aktivně používá. „On mě vlastně donutil [točit], protože jsem viděl, že to tam funguje.“ Na čínskou sociální síť točil videa už dřív. Bylo to ale až ve Starči, kdy jeho videotvorba nabrala na intenzitě a popularitě.
Nápad točit krátká vtipná videa byl jeho. „Přišlo mi přitažlivý, že se tomu hudební rapová scéna hrozně smála.“ Chtěl všem ukázat, že to jde. Jeho videa o vesnickém životě nasbírala jen na TikToku přes 1,3 milionu lajků. Může za to rozhodně Rohonyho osobitost, se kterou vtipně komentuje život plný cigaret, piva a fotbalu. „Já jsem pro každou prdel a fakt mě baví bavit lidi. Mám takovej humor, kterej nikoho neurazí a je specifickej. Ono to na lidi působí, že jseš totální trotl, a mě právě baví brousit hrany. Baví mě, když mi lidi píšou, že jsem tupej jak tágo, i když mám vysokou školu,“ vypráví pobaveně.
Nápad na youtubovou sérii Návrat krále, v níž se vrací k hraní fotbalu, vznikl nezávazně na TikToku. Rapper tu oživuje hráčskou kariéru ve čtvrté fotbalové třídě jako hráč týmu TJ Sokol Stařeč B. Na otázky na úspěch samotné série se jen usmívá. Právě díky aktivitám mimo rap je dnes schopný oslovit mnohem větší obecenstvo. „Je super, že mě lidi poznávaj. Když vyjdu uhnanej Sněžku, objednám si na baru a za mnou se ozve: Zdravim, zdravim, můžu se s váma vyfotit.“ Rohonymu, který má na obličeji a na zlatém prstenu číslovku 10, při vyprávění nemizí úsměv z tváře.
Právě sérii Návrat krále, která má zkrácenou verzi na YouTube a celou na placené platformě HeroHero, přirovnává se smíchem k Ano, šéfe! Zdeňka Pohlreicha. „Je to napůl reality show a napůl je to hraný. Ty si hraješ s reálným životem, ale něco tam je podle scénáře.“ Při natáčení nastávají absurdní situace, kde se Rohonyho persona setkává s lidmi, kteří si myslí, že je to čistá realita. „Potkáš trenéra, kterej vůbec neví, co se děje, a já se tomu najednou musím nějak přizpůsobit,“ popisuje vznik seriálu. Ačkoli je při natáčení autentický, zjistil, že má pořad specifický jazyk, do kterého už mu nedělá problém přepnout.
Na pořadu rovněž pracuje s Lukášem Zálešákem, který ho točí a stříhá. Právě díky němu série získává další rozměr. „Najednou Návrat krále nabírá jinou hodnotu. V tom celým balíčku to není jen sranda,“ podotýká Rohony. I tady se s Lukášem udržují ve stejném přesvědčení jako od začátku: dělat kvalitní obsah bez vidiny rychlého zisku. „Kdybych ten pořad točil s někým jiným, tak třeba hned uděláme merch „Zdravim, zdravim“. To by ale bylo moc na první dobrou. To my neděláme.“
V Třebíči na recepci
Celý Rohonyho život jde ruku v ruce s fotbalem. Využívání odkazů na sport pro něj proto není otázka líbivosti nebo kalkulu. „Je to můj život,“ říká bezprostředně. Miluje čtvrtou fotbalovou třídu, ve které kope, protože tam se „hraje z lásky“. Podobným způsobem pojímá Rohony i svou hudební tvorbu. „Neřeší se, jestli se vyhraje… Nebo samozřejmě řeší, ale není to taková katastrofa.“ Odkazy na fotbal jsou prošpikované všechny jeho projekty. Jeho první EP má tracky pojmenované podle kopaček a na Superfly například říká, že „nosí stejný boty jako Toni Kross“.
Rohony ovšem citace a odkazy vede ještě dál. Podobně jako už zmíněný rapper Ski Aggu si do svých tracků půjčuje části jiných písní – a to hlavně z českých bigbítů devadesátých let. Na Superfly cituje zpěvačka Tokyo Drift refrén písně skupiny Ready Kirken a sám Rohony si bere z písní skupin Tři sestry nebo Vítkovo kvarteto. Důvodem je fakt, že se mu hodily do konceptu celého alba. „Vím, že jsem to nedělal za nějakým kalkulem, ale protože v tom mám příběh a citovou vazbu.“
První písní navíc odkazuje na album Ultra! Ultra! českého rappera Vladimira 518. Ten se totiž nikdy nebál si na alba zvát interprety i mimo žánr. Rohony dělá to samé. Přezpíval třeba píseň Cassiopea s třebíčským zpěvákem Pavlem Machátem ze skupiny Matador. „Bál se toho, že to bude posměšek tý skladbě,“ vzpomíná na úvodní rozhovor o možné spolupráci. „Ale nakonec mu došlo, že to myslíme vážně, takže souhlasil.“ Právě Cassiopea je jedním z největších hitů celého alba.
Rohony v citování celebrit a sportovců nedělá to, co v minulosti například Supercroo. Je to pro něj jistá forma respektu. Na Superfly chtěl vytvořit hit fotbalistovi Ladislavu Krejčímu z pražské Sparty a na Instagramu napsal, že napíše hymnu herečce Daně Morávkové. Rohony ji už zmiňoval v tracku Bardo na albu ARPAR.
Když jsem slyšel větu „Morávkovou na hotel“ poprvé, nemohl jsem uvěřit vlastním uším. Dana Morávková je totiž moje máma. Když jsem jí písničku pouštěl, oba jsme se tomu zasmáli. Stejně tak jsme se tomu smáli při rozhovoru s Rohonym. „Přemýšlím o tom, protože to musím nějak dobře uchopit, aby to bylo vtipný, aby to nebylo na sílu.“
Sám chce píseň udělat jako poctu a oslavu. A ne nějaký výstřel za účelem kalkulu.
V plánu vytvořit ji ale má.
Neděle se dohrává
Rohony ve své práci nekončí. Připravuje nové album, na které už má napsaných šest textů a k tomu bude pokračovat v natáčení Návratu krále. „Pracujeme s tím teď víc seriálově. Už to není tak vlogový, už to má nějakou větší hodnotu.“ Ve Starči je spokojený a nemá v plánu se do Prahy vracet, i tak se mimo hlavní město nenudí. „Furt se točí Návrat krále nebo se jezdí na shows nebo se nahrává album. Já vlastně nemám ani šanci žít nějakej vesnickej život.“
Ačkoli Rohonyho dlouho trápil výběr tématu nové desky, už je plně rozhodnutý: inspiroval ho totiž rodinný výlet do Chicaga s bratrem a otcem. „Myslím si, že další deska nebude nějak přelomově, zvukově jiná, ale bude zas něčím posunutá a hodně autentická.“ Jestli na novém albu také omezí vulgarismy, už je ve hvězdách. „Je hezký si občas říct v tracku píčo,“ zasměje se rapper a típne cigaretu o koš před kavárnou.
A já osobně se těším na to, jakým způsobem pojme hymnu mé mámě.
Za Rohonym na Pop Messe
Koncert Rohonyho si můžete užít i na letošním ročníku festivalu Pop Messe, který se koná v Brně v termínu od 25. do 27. července. Pátý ročník festivalu samozřejmě nebude jen v režii krále fotbalových plácků, nabídne totiž na pět desítek umělců z domácích i světových scén napříč žánrovým spektrem. Letos zahrají Sleaford Mods, Leftfield, Kiasmos, Warhaus, Ecstasy of Saint Theresa, Casisdead, Bert & Friends nebo Dukla. Užijte si ho na brněnském Velodromu.