Obrázek k článku NAŽIVO: Einstürzende Neubauten opět ohromili svou ochotou posouvat hranice
| Marek Reinoha | Foto: Marek Reinoha

NAŽIVO: Einstürzende Neubauten opět ohromili svou ochotou posouvat hranice

Berlínští průkopníci industrialu se v čele v Blixou Bargeldem po dvou letech vrátili do pražského Fóra Karlín s novým albem Rampen: apm (alien pop music). Ti, kteří dorazili, si mohli jen gratulovat. Zažili totiž velmi silný a velkolepý koncert.

Scéna byla poměrně skromně pojatá. Pódium bylo zaplněno rozličnými, pro Einstürzende Neubauten charakteristickými „nástroji“, jako jsou různé plechy, pružiny, lopatky turbíny, barel, kanystry nebo plastové roury používané jako perkuse. Ty v průběhu koncertu dva neúnavní bedňáci neustále vyměňovali za nové. Kapela na ně hrála nejen různými paličkami, ale i kompresovaným vzduchem nebo třeba aku vrtačkou. A celá tato scéna byla „ozdobena“ pouze v pozadí visící žlutou plachtou.

Když se ovšem v průběhu koncertu v jednotlivých skladbách pódium halilo do žluté, oranžové, modré nebo i červené barvy a na plátně se rozehrála stínohra členů kapely a hradeb perkusí, působilo to velmi působivě a dotvářelo atmosféru koncertu. Absence kouřových efektů a skutečnost, že pódium byl osvětleno poměrně štědře, navíc návštěvníkům umožňovala nahlížet kapele do kuchyně a sledovat tak její práci. Ti, kteří stáli vepředu, mohli vidět jejich ruce při ovládání nástrojů, nebo práci jejich obličejových svalů ukazujících, jak moc tou muzikou kapela žije a dýchá.

Setlist byl postaven převážně na písních z letošního alba Rampen: (apm) alien Pop Music, a předchozího Alles in Allem, přičemž celkem jich zaznělo třináct. Zazněly ale také starší pekcy, jako Sabrina nebo How Did I Die?. Kapela jinak nesahala do historie dál než k albu Silence is Sexy z roku 2000. Dalo by se tedy říct, že celý koncert mapoval období kapely, ve kterém zjistila, že už pro svoje vyjádření nepotřebuje tolik hluku a křiku. Některým skalním fanouškům sice starší materiál z prvních dvaceti let historie kapely mohl chybět, přesto se domnívám, že právě díky tomu koncert oplýval kompaktností a po celou dobu udržoval v sále magickou atmosféru. Všechny ty neuvěřitelně krásné a podivně dadaistické písně zazněly v reinterpretované podobě, ve které se střídaly minimalistické pasáže se zběsilými. Dokonce i ticho zde působilo bylo jako samostatný hudební nástroj a diváky tak koncert držel po celou dobu v příjemně mrazivém napětí.

Charismatický a poutavý Blixa Bargeld stál uprostřed pódia ve tmavém obleku se třpytivými očními stíny a svou majestátní přítomností na sebe strhával největší díl pozornosti. Svým hřmícím a hlubokým hlasem přecházel od šepotu až téměř do křiku prořezávajícího hustou atmosféru nad hlavami publika. Melodická basa Alexandera Hackeho držela skladby pohromadě a měla zvuk tlustý jako noha od klavíru. Jochen Arbeit sedící na stoličce klouzal prsty po hmatníků a vytvářel působivé textury a někdy až zoufale kvílivé zvuky. Perkusionisté N. U. Unruh a Rudolph Moser se střídali za hradbami „nástrojů“ a přidávali hudbě na síle i jemnosti podle potřeby - zejména na dramatičnosti. Bylo to celé o budování atmosféry, o velkolepé a precizní instrumentaci a výborném zvuku. Každý tón, každý úder do činelu nebo plastového kanystru byl čitelný a rozpoznatelný. Byl to dokonalý hudební zážitek.

Einstürzende Neubauten opět prokázali, jak jsou naživo silní a jak stále dokáží svojí ochotou posouvat hudební hranice ohromovat publikum. A to nejen to starší, ale i to mladší. Navíc umí přinášet úžasné hudební zážitky. Jak už jsem psal výše, koncert byl opravdu dokonalý. Nemohu mu tedy dát jiné než stejné procentní hodnocení jako čtvrtečnímu koncertu Nicka Cavea v O2 areně. Je vlastně krásné dva dny po sobě zažít koncerty těchto dvou bývalých souputníků Blixy Bargelda a Nicka Cavea na svých oddělených cestách. Svou muziku zkrátka dělají jinak a skvěle.

Hodnocení: 96%