Obrázek k článku Čerstvé (z)boží: Jay Delver hledají na novém albu lék proti sociálnímu odloučení
| Marek Reinoha | FOTO: Jan Prokopius

Čerstvé (z)boží: Jay Delver hledají na novém albu lék proti sociálnímu odloučení

Brněnská skupina na svém předcházejícím albu Lonely Online Dragon, které dostalo název podle mentální poruchy, při které postižený trpí představami o existenci paralelní reality, představila postavu Jaye Delvera. Jeho příběh se nyní dočká pokračování.

Jay Delver trpí onemocněním Lonely Online Dragon Syndrom a snaží se různými i extrémními způsoby s chorobou bojovat. Nové album Money Will Burn Jayův příběh rozvíjí a zabývá se mimo jiné negativním vlivem online světa a technologií.

„Jay je normální týpek, co až zbytečně strašně o věcech hloubá (nomen omen) a v textech zaznamenávám, jak se protlouká životem, kterej není lehkej. Na jednu stranu je idealista – na prvním albu zpíval o svojí perfektní lásce, se kterou nikdy nemá problémy, na novým albu chce zachraňovat svět od živelních pohrom a taky zpívá o tom, jak miluje stromečky a přírodu. Jenže občas vyplujou na povrch i ty jeho nekonečný domněnky, strachy, ale i důležitý životní pravdy. Děsí ho rozsah vlivu moderních technologií a určitý společenský změny, ale uvědomuje si, že žije jen jednou a že před životem se nevyplatí schovávat v iluzích a představách. Myslím, že s ním mám dost společnýho. Asi proto se mi pro něj tak dobře píše.“ řekl mi k postavě Jaye Delvera zpěvák, klávesista a frontman skupiny Jakub Urbánek.

Předcházející album se žánrově neslo v duchu funku a jazzu a kladlo důraz na propracované aranže a zvukovou čistotu. Na rozdíl od něj bude mít nové album popovější zvuk podpořený rockovou úderností, bude plné špíny, drobných nedokonalostí a osobitých detailů, které by album měly přiblížit energickým živým vystoupením kapely. Nemohl jsem se tedy Jakuba Urbánka na tento zvukový a vlastně i žánrový posun nezeptat.

Na můj dotaz odpověděl zeširoka: „Napsat, zaranžovat a nahrát písničky na první album nás stálo velkou spoustu času. Stejně tak je nacvičovat a pravidelně oprašovat. Jsou to docela komplikovaný skladby se spoustou akordů plnou jazzových voicingů. Tenhle oldschoolový styl nás tehdy hodně bavil, hlavně já ulítával na sedmdesátkách a osmdesátkách a interpretech jako jsou Steely Dan, Billy Joel, Earth Wind & Fire. Řekli jsme si, že další album uděláme oddechový plný písniček „na tři akordy“. Dopadlo to tak, že samotná práce na druhým albu nám trvala ještě daleko delší dobu než na tom prvním. Našli jsme si totiž další způsob, jak věci komplikovat. Začali jsme experimentovat s moderní produkcí a synthama, protože si to některý písně žádaly. Navíc jsme hodně aranží řešili během covidu online, protože jsme se nemohli scházet. To mělo taky značnej vliv na to, jakou podobu písničky dostávaly. K rocku jsme měli vždycky blízko a experimentovali jsme s ním už před prvním albem, ale kromě písně Blonde in Black And Rouge jsou rockový prvky na novým albu hlavně výsledkem souznění kytaristy Dannyho Vejmělky a producenta Amáka Goldena. Amák cítil nejspíš v našem hraní energii, kterou míváme při živých hraních a chtěl ji nějak otisknout na nahrávku. Moje filosofie je, že na našich koncertech to má být vždycky trochu punk, jinak chybí živelnost a výraz kapely. Pak je tu konceptuální stránka obou alb. Na tom prvním je Jay Delver vězněm virtuální reality, jíž si myslí, že je pánem. Mohlo by se zdát, že by se k takové desce hodila spíš elektronika, ale nám s tím stavem rezonovala právě určitá nostalgie, uzavírání se před skutečným světem a utápění se v iluzorní realitě. Na konci prvního alba získává Jay Delver lék a na začátku alba novýho se probouzí do naší reality, aby z tohohle iluzorního stavu vyléčil lidstvo. Proto je zvuk mnohem víc soudobej a místy syrovej a bez větších příkras. Kompozice ale vychází pořád z podobných old school kořenů.“

A je to tak, zvuk nového alba je opravdu současnější, špinavější a obsahuje úsečnější melodie. Tématika songů pokrývá celou řadu neduhů současného světa jako je enviromentální krize (Rescue The World), dopad nejnovějších technologií na společnost (Phones), boj o žití v okamžiku (Usurper), mýtus o stvoření a zkáze světa (Dry Ice), sociální izolaci a naplňování potřeb prostřednictvím materiálních tužeb (Hideout), pokroucenou platonickou lásku (Blonde In Black And Rouge) ale i o naději a nalezení vnitřní síly (Light In The Dark).

Nahrávku kapela uvedla indiepopovým singlem s videoklipem Whisper In The Trees o krásách a léčivé síle přírody. Je takovou pozvánkou do světa obsahujícího příběhy o spáse lidstva od oněch shora zmíněných neduhů moderní doby. A to takovou opravdu lehkou pozvánkou, nejen hudebně ale i tematicky. Na zbytku alba se můžeme těšit na žánrově barevnější písně od pompézních a vzletných skladeb až k synthpopovým temnotám.

Money Will Burn vyjde digitálně 11. listopadu a kapela ho pokřtí pokřtí 30. listopadu v rámci festivalu Groove Brno v Metro Music Baru.