Obrázek k článku Čerstvé (z)boží: Pozoruhodný debut. Rodana trénoval Jan Čechtický z Ohm Square
| Marek Reinoha | Foto: Lukáš Cetera

Čerstvé (z)boží: Pozoruhodný debut. Rodana trénoval Jan Čechtický z Ohm Square

Rodan, vlastním jménem Rodan Tuka, je sympatický sotva devatenáctiletý mladík, o kterém jsem se již v Čerstvém (z)boží zmiňoval, když vydal debutový singl Gone. Tehdy jsem napsal, že jeho hudba slibuje rozvířit prach, pod jehož nánosem se ukrývá neprogresivní a zacyklená česká popmusic.

Nyní se Rodan opět hlásí o slovo, a to s výtečným debutovým albem Glasses Off, kterým své ambice potvrzuje.

Stejně jako debutový singl Gone vydal album Glasses Off v produkci Jana Čechtického (Ohm Square), který je vedle Rodana druhou naprosto zásadní osobou nahrávky. Rodan jejich vztah popisuje následovně: „Jednoduše se to dá popsat, jako když mistr Yoda trénoval Luka Skywalkera. Zásluhou Honzy se můj proces songwritingu posunul na úplně jinou úroveň. Troufám si říct, že čím více s ním spolupracuji, tím více se moje hudba stává jedinečnou. A to jen a jen díky němu.“

Album obsahuje deset podmanivě a intimně znějících písniček, které balancují mezi současným popem a indie folkem. Bez nadsázky snesou srovnání se světovou produkcí. Songy jsou postaveny na originálním hlasovém projevu talentovaného umělce a citlivě doprovázeny hudebním podkladem, na kterém se spolupodíleli i hosté – klávesista Miroslav Lacko, kytarista Yarda Helešic, violoncellista Vít Petrášek a Charlie One, která v několika písních přispěla backvokály.

Duet s Isabellou Noel je prvním singelm z alba Glasses Off

Vedle debutového singlu Gone a letošní jarní novinky I Don’t Believe in Love, které se vyznačují folkovou naivitou a opravdovostí (v dobrém slova smyslu), však na albu najdeme i moderní estetiku z řadou žánrových přesahů.  Všechny skladby však spojuje zmíněný Rodanův hlasový projev a neskutečná vzdušnost a lehkost. Zastřešuje je základní myšlenka skrytá již v názvu alba Glasses Off, tedy sundat brýle. „Já sám brýle nosím skoro pořád a musím říct, že bych se bez nich neobešel. I přesto jsou ale momenty, kdy je sundávám. Hlavně při psaní písniček. Dělám to z důvodu, že drtivou většinu z nich píšu o věcech, situacích či lidech, kteří doopravdy neexistují. K tomu, abych napsal písničku o něčem, co není, potřebuju naplno využít svoji fantazii. Brýle fungují jako moje spojení s reálným světem, od kterého se ale musím odpoutat, abych se mohl přenést do světa vlastního, kde pak můžu tvořit. No a právě „Glasses Off‘ je můj vzkaz pro posluchače – pokud si chtějí moje písničky poslechnout a hlavně pochopit, o čem jsou, tak se musí také odpoutat od reálného světa a nechat svoji fantazii pracovat naplno…“ Vysvětluje Rodan.

Suma sumárum je Glasses Off jedním z letošních nejzajímavějších debutů a já doufám, že si ho všimnou tuzemská rádia, protože takový pop v nich chci slýchat.