Obrázek k článku Talentovaný český producent Badfocus nechal svůj klip natočit umělou inteligenci
| Dominika Fuchsová | Foto: Natytheninja – Supraphon

Talentovaný český producent Badfocus nechal svůj klip natočit umělou inteligenci

Producent Prokop Korb zvaný badfocus u příležitosti vydání druhého alba testuje možnosti klipem, který vytvořila umělá inteligence.

I když alias badfocus odkazuje na špatné zaměření, vypadá to, že ve výběru svého oboru se určitě Korb nespletl. Jeho hudební kořeny jsou sice jazzové, ale v jeho tvorbě se prolínají různé žánry od klasické hudby přes elektroniku, hip hop až po indie pop. Mimo hraní s dreampopovou kapelou teepee má na svém kontě také několik vlastních EP, debutovou desku wallflower (2020) nebo soundtrack k tanečnímu filmu Laterny Magiky new normal (2021).

Nápad na videoklip k písni beyond minds, kterým uvádí druhé album, mu prý vnukla nespavost. „Jednou v noci jsem nemohl usnout a na Redditu jsem narazil na skvělý vlákno o umělé inteligenci. Proklikal jsem se až k člověku, který tenhle algoritmus naprogramoval,“ popisuje badfocus. Nadšený programátor nechal svůj výtvor za menší poplatek dostupný veřejnosti přes webové rozhraní. Toho Korb hned využil, zaplatil si přístup a začal s experimentováním.

Jak to funguje? Algoritmus umělé inteligence vygeneruje na základě vstupních informací různé vizuály. Pak už je na řadě lidský faktor. Člověk si z nabídky vybere a následně je nasazuje do aranže ke zvuku. A právě tak vznikl pozoruhodný klip ke skladbě beyond minds.

„Každý obrázek jsem nasadil na určité místo ve skladbě, mezery mezi obrázky potom vyplní sám algoritmus na základě ‚profilu vkusu‘ daného uživatele. Do toho, co algoritmus vymyslí mezi styčnými body, které jsem zadal, v podstatě nejde vůbec kecat. Jde to ovlivnit jenom tím, že si vyberete jiný obrázek,“ vysvětluje.

Po vytvoření scénáře, tedy nasazení a rozdělení obrázků, se nastavuje druh a míra reakcí vizuálu na zvuk. „Vybírá se mezi typy přechodů, rychlostí a mírou reakce na zvukové podněty a frekvenční spektrum, na které algoritmus reaguje,“ doplňuje Korb.

Po dlouhém experimentování, čeho všeho je algoritmus schopný, vznikl surrealistický videoklip plný dystopických budov velkoměsta, lidských očí, přírody nebo vesmíru. Motivy se navzájem prolínají a skvěle odráží atmosféru elektronické skladby.

Ze všech možností, které algoritmus vygeneroval, zaujaly badfocuse právě tyto motivy. „Shodou okolností mi přišlo, že jsou skvělou metaforou názvu a obsahu singlu.“ A i když se po technické stránce nejedná o složitý proces, výsledné video je asi patnáctou verzí. „Nejsložitější bylo přesně si rozmyslet, co po algoritmu chci, co se má kdy a jak změnit a na základě toho nastavit vstupní data.“

Skladba beyond minds je jakousi analogií meditace obsahující rave. Ústřední téma je obsaženo i přímo v názvu nadcházející desky, která ponese jméno meditating while raving a která vyjde oficiálně 11. listopadu u vydavatelství Supraphon. Křtít se ovšem bude už o den dříve v pražském klubu Fuchs2, kam si badfocus přizval i řadu hostů.

Fenomén AI v hudbě

O singlech stvořených umělou inteligencí se mluví už několik let. Skladby, co mají znít jako nejnovější píseň od Beatles, Queen či od Nirvany, kterou ty kapely nikdy nenapsaly ani nenahrály, mají na YouTube statisíce, někdy až miliony zhlédnutí. A i když hlas Cobaina jen tak nahradit nejde, technologie AI se neustále vyvíjí…

Videoklipy zcela vytvořené umělou inteligencí byly také před deseti lety jen vizí. Nyní představují novinku na hudební scéně. První klip v České republice, který takhle vznikl, vydala pražská kapela The Colorblinds. Vizuál k písni Focus vyšel teprve letos na konci července.

Také na zahraniční scéně se jedná o poměrně nový fenomén. I když například The Muse se do „spolupráce“ s umělou inteligencí vrhli už v roce 2017, nejednalo se vyloženě o neexistující vizuály vygenerované algoritmem. Britové pouze zadali, aby jim program našel politiky, kteří někdy v televizi pronesli úsek textu písně Dig Down, a naskládal dohromady.

Prvenství si tak teprve minulý rok v srpnu připsali britští Duran Duran s klipem k písni Invisible. Od té doby se do experimentu pustily desítky dalších interpretů, mezi nimi například britská kapela Editors. „Mě ze zahraniční scény hodně baví například klipy Maxe Coopera, spousta z nich je vytvořena právě AI,“ doplňuje téma badfocus.