„Každé děvče z dobře vychované rodiny jezdí na koních,“ říkala malé Arletě její matka, a aby svá slova podložila skutky, k šestým narozeninám jí věnovala prvního poníka. „Byla to potvora, každou jízdu mě shodil,“ směje se na schůzce ve smíchovské kavárně V Sedmém nebi Arleta Berndorff.
Koně ji ve skutečnosti začali bavit až později, zato pořádně. Kůň je jejím rapovým podpisem a sama o sobě mluví jako o koňařce. Plně se taky ztotožňuje s citátem režiséra Tarkovského, podle kterého je kůň vrchol krásy a pravdy, a není proto divu, že na koně odkazuje také ve své tvobě. Jak anglicky zpívá v refrénu úvodního tracku alba Toxic Rodeo, chci jen utíkat s divokými koňmi.
V koňském prostředí taktéž Toxic Rodeo vznikalo. Arleta ho dávala dohromady kousek od jihočeské obce Blatná, kde vyrůstala. V místě, kde není ani obchod, trávila nejvíc času s producentem a hlavním beatmakerem alba Zdeňkem Pejchalem alias MDMX Boyem, s nímž už v roce 2023 spolupracovala na EP Star Stable. Společně se soustředili primárně na hudbu, čas byl ale samozřejmě i na večírky. „Trocha paření napomáhá třeba nový vizi nebo zvukům,“ usmívá se.
Poznatky z terapie, nebo radši scénu?
Název desky vznikl jako odkaz na internetový meme, který jí přišel vtipný. „Je na něm fotka Cilliana Murphyho, co hrál v Peaky Blinders. Má takovej ten jeho pokerface a u toho je napsaný něco ve smyslu když mě fakt moc sere a přemejšlím, jestli při hádce s ním využiju poznatky z terapie, nebo radši rozjedu full toxic rodeo jako kdysi.“ Meme na pivu ukázala básníku a textaři Lubomíru Dítětovi, známému pod přezdívkou Děcák. „Řekl mi, že tak by se mohlo moje album jmenovat. Přišlo mi to super, protože přesně taková jsem i já.“
Rodeo ale odkazuje i k hudebnímu žánru country, ve kterém Arleta desku už nějakou dobu chtěla udělat. Z jejích minulých projektů je patrný vliv rapperů jako Bones, Ghostmane nebo duo $uicideboy$. Na debutu ve skladbě small town se zase nechala inspirovat pop country hitem Old Town Road od Lil Nas X a Billy Ray Cyruse. Toxic Rodeo však není čistě country deska. „Reálně tam jsou country čtyři písničky, ale myslím, že to na začátek bohatě stačí,“ říká s úsměvem.
Nechci jenom rapovat
Brát Arletu jen jako rapperku by bylo svazující. Na Toxic Rodeu totiž na rozdíl od svých minulých projektů mnohem více zpívá. Ke zlomu podle ní došlo po nazpívání předělávky hitu Čas nejde vzít zpátky s Davidem Kollerem pro seriál Adikts. Ovlivnila ji ale i spolupráce s rapperem Badboy Berlinem, i ten ji do zpěvu také více vedl. „Vždycky mi dobře nastaví presety,“ říká a dodává, že rázem získala daleko větší prostor pro prozkoumání možností svého hlasu. „Nechci jenom rapovat, ráda budu zkoušet různé směry.“ O Badboy Berlinovi mluví Arleta jako o nesmírně talentovaném člověku, se kterým je fajn pracovat.
Arletin vztah s Badboy Berlinem přerostl z pracovního na partnerský. Umělkyně ale doufá, že tento fakt neovlivní atmosféru písní, které spolu tvoří. I tak se na Toxic Rodeu objevuje love song nazvaný day by day. To byl ten týden, kdy se to zvrtlo,“ zasmála se umělkyně. Na albu se objevuje také rapperka OGMiaG nebo Hugo Toxxx, o kterém Arleta řekla, že by si bez něj neudělala ani kanál na YouTube.
Právě Hugo Toxxx často mluví o takzvané rap game, ke které patří jistá forma vychloubačnosti. Arleta na Toxic Rodeu létá mezi agresivním rapem dominantní ženy známým od amerických umělkyň jako Sexyy Red a absolutně odkrytými kartami. Rap je pro ni v jistém smyslu terapií. O vzniku tracku bpd, což je anglická zkratka pro hraniční poruchu osobnosti, kde Arleta mluví o svých psychických stavech, prý skoro nepřemýšlela. „Když to cítím, tak to prostě napíšu.“
Demonstrace moci může být vlastní komukoli
Na Toxic Rodeu je pár tracků vystavěných jako klasické rapové ego tripy. Rap games Arleta nevidí jen v textech o drahých autech, oblečení nebo množství pohlavního styku, ale obecně v demonstraci moci, který může být vlastní jakémukoli genderu. Pro svou náladu využívá anglické slovo attitude, tedy postoj nebo přístup. „Mám hodně vrstev,“ vysvětluje umělkyně, proč dokáže na albu skákat mezi jednotlivými náladami. Zmínka vychloubačného tracku calinfornie ovšem Arletu rozesměje; prý vznikl úplnou náhodou. „Dělali jsme nějakou písničku a řekli jsme si, že si potřebujeme oddechnout. Určili jsme si dvacet minut na beat, dvacet minut na text a dvacet minut na nahrávání. Všechno je to first take,“ vysvětluje. Říkám tam hrozný věci, třeba prcat tvýho papa, ale jenom, jestli má money. Všichni, kteří track slyšeli, ale byli nadšení. Říkali, že je to správně drzý, a tak je to nakonec součástí alba.“
Čtyři jazyky v jednom tracku? V pohodě
Příklad tracku calinfornie je extrémní, Arleta ale po sobě texty příliš nepředělává. „Píšu vždycky při té konkrétní session. Samozřejmě si třeba přepíšu nějaký věty, ale že bych nahrála písničku a pak se k ní vracela? To se mi moc nestává.“ Stejně tak nepřemýšlí nad jazykem textů. Badboy Berlin se jí prý v průběhu nahrávání desky zeptal, jestli jí přijde normální, že v jednom tracku má francouzštinu, angličtinu, slovenštinu a češtinu, jí to ale přijde v pohodě. „Baví mě hrát si s tím, jak mluvíme. Mrzí mě, když se proti tomu rapoví fanoušci postaví na zadní. Když Hugo Toxxx stackuje, flausí nebo draulí, tak to je v pohodě, ale když já řeknu, že to je sus as fuck, tak to najednou nejde?“
Salvu rapových tracků nakonec na Toxic Rodeo rozbíjí outro Watanay, předělávka písně Ho Ho Watanay od Pavla Žalmana Lohonky, kterou přezpívala Arletina máma. „Když jsme byli malí, tuhle ukolébavku nám zpívala. Když jsme byli na té naší chatě po prapředcích, zavolala jsem jí, aby mi ji tam přijela nahrát. Původně jsem ani neplánovala ji na desku zařadit, ale nakonec mi to přišlo jako hezký outro,“ vypráví Arleta. Pro obě to prý byl velice silný zážitek, u kterého brečely.
V současné době už Arleta pilně dělá na nových projektech. Čeká ji společné album s Badboy Berlinem, které zabrousí do taneční hudby a elektroniky. Pracuje také na společném EP s rapperkou OGMiaG. Ať už ale bude budoucnost Arletiny tvorby jakákoli, umělkyně si s sebou ponese hlavně drzost.