Obrázek k článku RECENZE: Přímočará Tereza Kerndlová. Žádné velké zpívání ale slušné melodie
| Josef Vlček | Foto: René Mayer

RECENZE: Přímočará Tereza Kerndlová. Žádné velké zpívání ale slušné melodie

Jestli vám lezou krkem všichni ti pop rockeři se svými komplikovanými poselstvími nebo rappeři se svou arogancí, zkuste novou desku Terezy Kerndlové. Ve své podstatě je to jednoduchá, srozumitelná deska středního proudu, čistá, pozitivně nastavená popina. Dobře zazpívaná, konzervativní, svými tématy možná připomínající některé sebezpytné písně Hany Zagorové z jejího nejlepšího, velmi osobního období.

Kerndlová, ještě skoro nezletilá, byla spolu s Terezou Černochovou a Helenou Zeťovou členkou tria Black Milk, jež se opíralo o slávu svých rodičů a o mohutnou podporu TV Nova. Dnes už je z ní zpěvačka střední generace, ale podle hlasu bychom skoro čtyřicítku nečekali. Je v něm něco mladistvého, co dobře koresponduje s texty devíti jejích původních písní. Něco z moderní třicítky, v níž se dívčí romantika stále ještě snoubí s už zralým smyslem pro životní realitu.

Skladby, které album Diamanty nabízí, nejsou po aranžérské stránce příliš složité. Rytmický track, tu a tam nad ním piano nebo něco syntetického, žádná sóla nebo živé nástroje. Trochu nudné, příliš ploužákovité, ale lze tomu rozumět tak, že veškerá pozornost je zaměřena na zpěvačku. Ta je – až na jeden nebo dva momenty zbytečných kudrlinek – přímočará a hlavně pokorná služebnice obsahu svých písní. Neopájí se tím, že umí zpívat, nepředvádí se, sděluje to, za čím si stojí. Má velkou výhodu nejen ve svém pěveckém talentu, ale i v tom, že René Mayer, výlučný autor všech skladeb, vsadil na chytlavé melodie.

René Mayer je také autor všech textů, a protože jsou si jejich témata ve velké většině sobě blízká, můžeme říci, že je i tvůrcem koncepce alba. Ta je v podstatě velmi jednoduchá – jsou to monology o různých podobách milostného (milostných) vztahu (vztahů). Ne vždycky jsou úplně jednoduché. Vezměme si například úvodní Trip se slovy „My oba dva jsme vztahy měli, / ale byl to zrezlý drát, / a i když jsem ho měla ráda / vím, že i tys měl ji rád.“ Vysloužilci lásky, to není úplně běžné téma, ale při poslechu dalších písní je jasné, že jde o jednu z variant téhož tématu – začít znovu. Ať už s jiným, nebo doma s tím, co se nejspíš válí na kanapi: „Buďme pro sebe hudbou, co pro nás dva bude hrát.“ (Lístek) 

Ale co když už to nejde opravit? Někdy se vztah vyčerpá jako v Diamantu („Tak to pojďme vrátit, / kdy neměli jsme nic. / My oba dobře víme, / že málo je víc.“), jindy je to definitivní konečná stanice jako v Už nejsme spolu. Tereza Kerndlová ale není tragédka. Z jejího projevu je cítit, že ani konečná milostného vztahu pro ni není životní konečnou. I v těch smutných okamžicích krizí a rozchodů je v pozadí jejího projevu znát vzdálená duha. I když verš „Jak jsi mi čmáral po těle vrásky a já byla jen tvou wrinkled and dead“ trčí svou podbízivou snahou být anglofonně „in“ z celkové přirozenosti.

Nejvíc probíranou skladbou bude pochopitelně autobiografický song Black mlíko. Nic proti němu, ale je mimo kontext desky. Možná jde o jakési poděkování oběma bývalým kolegyním („Teď už vím, že svou pílí bez vás vzhůru nepoletím výš“), ale spíš je to snůška různých emocí, kterým rozumí nejspíš jen interpretka sama.

Verdikt:

Nakonec vlastně slušná popová deska.