Obrázek k článku RECENZE: Svět se sice otřásá, ale Vladimír Merta vydal výjimečné album
| Josef Vlček | Foto: Profimedia

RECENZE: Svět se sice otřásá, ale Vladimír Merta vydal výjimečné album

Ve svých sedmdesáti osmi vydal zpívající básník Vladimír Merta konečně desku nových skladeb. Od té předchozí Domilováno uplynulo už deset let, která Merta vyplnil vydáváním historických koncertních nahrávek a albem židovských písní. Dlouhé čekání se vyplatilo, kolekce České sny. Nejisté jistoty 1 obsahuje několik silných písní, nálož hutných slov a zajímavých myšlenek, které se budou v útrobách duše citlivého posluchače trávit ještě hezkých pár týdnů nebo měsíců.

Možná že člověk musí mít za sebou stejně velkou Mertovu životní zkušenost, aby pochopil, co chce básník svými písněmi říct. Skládá písně metodou „co verš, co obraz, to myšlenka“ a často se zdá, že navíc stařecky těká od tématu k tématu, což vyžaduje pořádné soustředění na každé slovo a časté opakování, aby člověk pochopil vazby mezi jednotlivými verši nebo ústřední myšlenku skladby. Stojí to ale za to, protože pak si užije Mertovy bohaté češtiny a originálních několikavrstvých poselství. U řady skladeb je důležité navracet se neustále k názvu desky, který je klíčem k jejich interpretaci.

Nebyl by to Merta, kdyby nenapsal v bookletu CD vlastní komentáře k jednotlivým písním, ale jednou je dílo hotové, začne žít svým vlastním životem a mnohdy má úplně jiný obsah, než který mu přisoudil autor. Nicméně z Mistrových komentářů mimo jiné vyplývá, že jde vlastně o první díl sbírky spíše náhodně složených písní, až skoro přílepků, k už ukončenému, hotovému celoživotnímu dílu. Kupodivu tato kolekce spíše příležitostných věcí má v sobě kompaktní charakter jasně daného pohledu na svět.

Album začíná nejúsměvnější skladbou kolekce Staré pásky. Merta se prohrabává starými záznamy, vzpomíná na motivy, které chtěl proměnit v písně, ale nikdy se k tomu nedostal, objevuje v nich věci zbytečné i znovu po letech inspirující, jakési odrazové můstky pro pochopení dneška. Když nevíš, jak dál, vrať se ke kořenům, zní jedno z moudrých pravidel umělecké tvorby.

Každá z následujících jedenácti skladeb reflektuje prudké společenské změny dnešního světa a mnohdy člověk neví, na kterou událost či zemi zpěvákova slova přesně naroubovat. Možná to netuší ani zpěvák sám. Situace se prudce proměňuje den ode dne. Mertův svět se v posledních letech otřásá v základech. Jistoty prvních třiceti let po sametu se hroutí. „Co se to děje v širém světě kolem?“ zpívá Merta v písni Umřel Rabi Cohen. „Bůhví – mám díru v hlavě. / Rodná zem lámána na mučícím kole. / Krajina zmáhaná alkoholem.“ Týká se citát z písně o mrtvém rabínovi Ukrajiny, Ruska nebo Česka? To je ale jen jeden z aspektů nejistých jistot, které slibuje název desky, podtržený otázkou: „Kam plujeme, drahý druhu?“

Svět se otřásá, mění a Merta naznačuje, že se v něm nedá nic předvídat. Platí ono slavné Dylanovo „the later now will sooner be first“, na něž přísahá každý folkový zpěvák 20. století? Ale kteří poslední budou těmi prvními? A co to znamená, že jsou prvními?

Stařík se dívá na svět, který pro něj ztratil veškerou přehlednost devadesátých let minulého století. Mnoho v něm viděl a s plnou silou vnímá jeho nehmatatelnost, nepředvídavost, tekutost. Počítá s tím, je s tím smířen, ale zároveň ho udivuje, jak plynně ten chaos proměn funguje. Za příklad poslouží pasáž z blues Zatím to vím: „Jednou nás postaví historie do stejný lajny / kdyby tu ještě byl, dali by metál Krylovi / Teď se ale všichni spiknou / a půjdou proti nebohýmu Nohavicovi.“ Ano, ti stejní, kteří se v devadesátých letech cítili dotčeni Krylem, jenž tehdy bouřil proti Václavu Havlovi a jeho „hradní kamarile“ ho dnes oslavují a zatracují pro změnu někoho jiného. A co když se tenhle „poslední“ za třicet let tak jako dneska Kryl stane tím prvním? Co je to nadčasovost? A jak funguje?

S tím souvisí další otázka Nejistých jistot. V obrazech chaosu, který srovná až historie, dochází k Mertově vnitřnímu zápasu: patřit někam nebo být mimo. Vždyť budoucnost nás opravdu „postaví do jedný lajny“ a kdoví, zda v budoucnosti naše dnešní jednání, které v kontextu právě probíhajícího života vnímáme jako čestné a poctivé, nebude budoucnost z hlediska vývoje společnosti chápat přesně opačně. „Oboustranný ukazatel ukazuje odnikud nikam, historici netuší, co bylo, je a bude.“ (Dopolopita)

Nicméně v roli básníka není možné mlčet jen ze strachu, že ho soud budoucnosti možná odmítne. Jsou věci, ke kterým právě teď, v této chvíli, není možné mlčet. V Demagogovi se proto Merta vrací do minulosti: „Zavřít, lhát, odvolat / hroutí se vlády, vesmírný řád / můžu odpustit, plakat, lhát / jen zapomenout, kdo si začal, nemůžu, nesmím…“ Otočená k nejaktuálnější realitě je pro změnu Píseň brance. Je neobvyklá svým tématem. Vypráví v ich formě příběh ruského, vlastně původně ještě sovětského (tehdy ještě Ukrajina patřila k SSSR) na doživotí odsouzeného vězně, který přijímá Putinovu šanci a jde bojovat proti rodné Ukrajině.

Na jedné straně skepse k tomu, jak nás přijme budoucnost, na druhé nezbytná potřeba NEzůstat mimo děj a postavit se ještě dnes na některou stranu. To je hlavní téma, hlavní otázka a také hlavní rozpor alba sebeodhalujících Mertových songů. Jak sám píše v úvodu své desky: „Předkládám otisky své duše. Nic víc, nic míň.“

A ještě jeden odstavec obdivu. Už tu padlo sousloví „bohatá Mertova čeština“. Kdo jiný než on by dokázal napsat píseň, složenou jen z přívlastků (Nechce se mi), nebo vykouzlit a zazpívat zvukomalebné obrazy „divá diva se dívá“ nebo „líně se nese lesem“?

Verdikt: 95%

Kdoví, kolikrát si ještě budu muset poslechnout České sny, abych pochopil, co všechno chtěl Merta říct. Možná, že něco z toho, co jsem napsal, za pár měsíců škrtnu. Možná na desce objevím další nebo úplně jiná poselství. Mertova deska je totiž něco jako orientační běh na dlouhou trať a stojí za to aspoň chvíli běžet spolu s ním. Když o to budete stát, vezme vás s sebou.