Obrázek k článku Pornifikace aneb kam až zajde nahota v popu?
| Michael Švarc | Foto: Flo Ngala, Atlantic Records

Pornifikace aneb kam až zajde nahota v popu?

Proč současné klipy přitvrzují v sexualitě? Kde je dnes hranice mezi uměním a lacinou provokací? A dá se třepání nahou zadnicí brát jako součást feministického boje?

Nazí jsme se narodili a nazí také odejdeme. Zní to poeticky, ale i v roce 2021 dokáže nahota pobouřit. A to i v liberálním západním světě a popmusic. Stačí se třeba ukázat ve vyzývavém negližé, zhoupnout se bez oblečení na demoliční kouli, zakroutit zadkem satanovi na klíně nebo se jen tak válet v peřinách. Ačkoli si řada lidí spojí kontroverzní a lechtivé videoklipy zejména se zpěvačkami, jejich mužští kolegové za nimi nezaostávají.

Vlnu pobouření letos vyvolal svým klipem Lil Nas X. Twerkuje v něm jen v boxerkách satanovi na klíně.

Jednou z úloh hudby, ať už se bavíme o popu, rocku či jiném žánru, je bezpochyby bavit. A účinným prostředkem, jak o sobě dát vědět, je šokovat. Platilo to v minulosti, platí to i dnes, ačkoli hranice toho, co divák snese se samozřejmě postupem času posouvá.

Když se Madonna ve svém slavném videoklipu k písni Justify My Love povalovala v posteli ve spodním prádle a nebála se ani scén skupinového sexu, takřka okamžitě ho MTV odmítla hrát. O třicet let později se tomu můžeme zasmát, protože nás podobné klipy už spíš nepřekvapí – ten Madonnin byl navíc oproti některým současným dost vkusný a umělecký. Ale změnilo se vlastně něco zásadního? Nahota v popmusic je stále horkým a diskutovaným tématem a nepřekvapivě se řeší především u žen.

Leckomu může natřásání spoře oděných dam v klipech přijít samoúčelné, možná až nechutné a degradující. Kolikrát jste už někde na internetu četli názor, že dotyčné za větší sexuální explicitu schovávají nedostatek talentu? Nebo opačně, že zpěvačky s velkým hlasem nepotřebují ukázat takřka žádný kus kůže, protože za ně mluví jejich hudba? Ale takhle paušalizovat se to přeci nedá.

Beyoncé nebo Lady Gaga mají taky skvělé hlasy a velký talent, přesto už jste je pravděpodobně viděli spoře oděné, ať už v klipech nebo při koncertech.

Skupinový sex, latex, fetiše. Madonna od začátku svojí kariéry ráda šokovala využíváním náboženské symboliky nebo nabouráváním stereotypu o tradičních ženských rolích. A tak její videoklipy občas odmítla MTV hrát.

V prvé řadě je nutné si připomenout, že sex a sexualita hrají v hudbě důležitou roli. A to nejen v současném popu, sáhnout můžeme i do rocku, třeba k Rolling Stones. Vyčítá někdo Micku Jaggerovi a spol přímočarost, když přijde na některé texty? Spíše ne. Zpěvačky to chtějí mít stejně. Chtějí oslavovat svou sexualitu. Proti patriarchálním tradicím a stereotypům koneckonců bojovala i Madonna, mnohokrát nařčena z toho, že není skutečná feministka, a že přehnanou sexualizací ženám vlastně škodí. Tohle ze svojí mužské perspektivy nedokážu úplně posoudit, můžu však říct, že Madonna svým nástupnicím v popmusic vydláždila cestu, po které se mnohé z nich mohly vydat. Ale zpět k nahotě.

Laťka byla vysoko

„Pornifikace popu je debata, která žhne už roky. Ale je to marná debata, protože explicitní chování nikdy nepoškodilo kariéru žádného umělce,“ napsal v roce 2016 magazín NME. „Dát si před video informaci, že ho MTV zakázala, je jeden z nejzoufalejších PR triků, který je lidstvu znám. MTV totiž video nikdy nezakáže, jen odmítne hrát to, co by podle ní mohlo urazit diváky,“ doplnil magazín v článku, v němž shrnuje některé nejkontroverznější hudební klipy.

Západní kultura je do jisté míry postavená na sexu, protože sex zkrátka dobře prodává - filmy, umění i hudbu. Od roku 1981, kdy vznikla MTV, se videoklipy staly nedílnou součástí muziky, která písničky dost často prodává a zaručuje jejich úspěch. To se ještě více prohloubilo s nástupem YouTube. „K dosáhnutí úspěchu na dnešním trhu musí být píseň nejen omílaná v rádiu, ale ideálně musí ještě zlomit rekordy za největší počet zhlédnutí na YouTube v nějakém určitém časovém úseku,“ uvádí server Irish Examiner. „Zdá se, že mnoho umělců se proto uchyluje k sexuálně laděným videím, aby toho docílili,“ dodává.

Spoře oděné dámy a vedle nich muži v saku. Přestože bylo video k písni Blurred Lines v mnoha ohledech kontroverzní, slavilo úspěch. Prodaly se miliony kopií a přistála také nominace na Video Music Awards.

Taková perspektiva naznačuje, že umělce už dnes nezajímá nic jiného než rotace v rádiích, počty streamů na Spotify a zhlédnutí na YouTube. Někteří zcela jistě sexuální explicitnost využívají k rozdmýchání diskuzí – už v úvodu jsem psal, že šok je vždy účinnou metodou, jak o sobě dát vědět. Server Irish Examiner ve svém článku dává za příklad Blurred Lines od Robina Thicka, kde je jasný rozdíl mezi oblečenými muži a nahými ženami, které kolem nich poskakují. Jakkoli se skladba vyjadřuje o dámách velmi žoviálním až urážlivým tónem, prodalo se jí celosvětově přes 15 milionů.

Propírané video Miley Cyrus k písni Wrecking Ball, které v roce 2013 znovu rozdmýchalo debatu o sexualizaci hudby, během jediného dne nasbíralo přes 19,3 milionu zhlédnutí. O rok později tento rekord překonala Nicki Minaj se svou Anacondou, která nasbírala za 24 hodin 19,6 milionu zhlédnutí. Že nahota diváky táhne, je tedy zřejmé.

V 80. letech, kdy se videoklipy začaly díky MTV hojněji objevovat, mohli diváci takové „neřesti“ vidět spíše zřídka. Madonna byla cenzurovaná za to, že nechtěla vystupovat v tradiční roli, a podobných explicitních videí bylo tehdy pomálu. Jedním z prvních odvážnějších klipů, který se nebál nahoty, byl ten k písni Girls on Film od Duran Duran. Skladba si vedla dobře v rádiu, ale teprve kontroverze, která se strhla kolem klipu, jí zajistila týdny a týdny v hudebních žebříčcích. Necenzurovaná verze totiž vyobrazovala BDSM, fetiše a podobně. Samozřejmě se to týkalo jen ženských aktérek.

Ještě před Madonnou „vynalezli“ BDSM a fetiše chlapci z britských Duran Duran. Ani jejich video k písni Girls On Film ovšem v necenzurované verzi neprošlo přísnými měřítky.

O několik let později diváky zase rozpálil doběla bouřlivák David Bowie s písní China Girl, kterou napsal se svým kolegou Iggy Popem. V závěru klipu se totiž na pláži oddával nahý radovánkám s Asiatkou. Třeba na Novém Zélandu a v dalších zemích se necenzurovaná verze klipu nesměla pouštět.

Nahota do klipů postupně, leč opatrně prosakovala. Ve svých videích s ní pracovali třeba zpěvačka Grace Jones, kapely Mötley Crüe, R.E.M. A takoví Nine Inch Nails ukázali na začátku devadesátek homosexuální milence i genitální piercing, což se zdá poměrně odvážné i na dnešní poměry. Nutno podotknout, že video se ke skladbě Sin se v televizi nikdy nevysílalo.

V čem se vlastně tehdejší využití nahoty v klipech lišilo od té dnešní? Snad byla nahota méně přímočará a více „umělecky zaobalená“. Ale jak je vidno, nebyla vždy nutně jen doménou žen, ačkoli pánové se obecně svlékají mnohem méně. A pokud už tak činí, nepřekvapivě se na jejich nahá těla nahlíží zásadně jinak. Když se například americký soulový zpěvák D’Angelo svlékl pro svůj videoklip Untitled (How Does It Feel), MTV ho údajně hrála velmi často. Jedni tajili dech nad zpěvákovými vypracovanými svaly, jiní se pohoršovali. A to se D’Angelo v klipu ukázal jen do půli těla, stál a zpíval.

Kdyby v klipu k písni Untitled stála místo zpěváka D’Angela žena, měli by pohoršení diváci jiný postoj?

Začátek milénia otevřel otázku, zda existuje nějaký zásadní rozdíl mezi ženskou a mužskou nahotou a jejich přijímáním. „Možná jste již přišli na jádro problému – je jím neomezená sexualizace ženského těla. Zapomeňte na ňadra a zadky, dokonce i ramena, kolena či chodidla jsou muži sexualizována. Oproti tomu o mužské nahotě příliš nemluvíme, alespoň ne způsobem, jako o té ženské,“ napsala k tomu před dvěma lety redaktorka serveru Idiva. Zatímco při projíždění Instagramu se vůbec nepozastavila nad fotkami pánů s vypracovanými břišáky nebo kulatými zadky ve spodním prádle, žena, která má na sobě tanga a ukazuje křivky, jí okamžitě přišla vulgární...

Větší šance na úspěch

Že je mužská nahota v popkultuře i běžném životě brána jinak než ta ženská, může být zřejmé i podle mnoha dalších ukazatelů. Stačí třeba porovnat, jak veřejnost reagovala na fotku ruského prezidenta Vladimira Putina bez trička na koni, a jaká vlna kritiky se snesla na finskou premiérku Sannu Marin, když ji do módního časopisu vyfotili v saku, pod nímž neměla podprsenku. Že nešlo vůbec nic vidět, je vedlejší – podle mnohých by si s její funkcí něco takového neměla vůbec dovolit. Zatímco decentní snímek Sanny Marin si mnoho lidí ihned spojilo se sexualizací politické funkce, sexualizovat Vladimira Putina asi jen tak někoho nenapadne.

Samozřejmě, že ženské tělo v sobě má už od dávných dob úplně jinou symboliku, ale tak daleko chodit nemusíme. Doba se stále mění, ale stereotypy v ní tak nějak přetrvávají, zatímco nahá těla na nás stále vykukují ze všech stran. Podle jedné studie, o níž informoval server Algorithm Watch, také Instagram upřednostňuje spoře oděné dámy a muže, jejichž fotografie více nabízí ve feedu. Uživatele a tvůrce tak nutí měnit své chování.

Olizováním kladiva a houpáním se na demoliční kouli se Miley Cyrus zbavila nálepky poslušné holčičky. V roli rebelky zůstala dodnes.

Analyzováno bylo na 2400 fotografií a ukázalo se, že snímky žen v plavkách měly šanci čtyřiapadesát procent, že se objeví ve feedu některého z účastníků studie. U mužů s vystavenou hrudí to byla o dvacet osm procent větší šance. A to je Instagram známý svými poměrně striktními pravidly, co se nahoty týče.

Obloukem se můžeme vrátit k hudbě, podobná kritéria totiž platí i tam. „Abychom to zjednodušili – když se Britney Spears svlékla a zakryla se flitry pro píseň Toxic, nominovali ji na nejlepší video. Když se vedle Robina Thicka objevila nahá Emily Ratajkowski, Blurred Lines nominovali na nejlepší video. Když se Miley Cyrus svlékla a porušila milion bezpečnostních pravidel tím, že se houpala na demoliční kouli, nominovali ji na nejlepší hudební video roku a ona vyhrála,“ všimnul si ženský časopis Marie Claire v článku, podle nějž mají umělkyně větší šanci získat cenu MTV Video Music Awards, pokud odhodí šaty. Článek se týkal i toho, že Nicki Minaj se ve skladbě Anaconda svlékla, ale protože není běloška, nenominovali ji v hlavní kategorii, přestože na YouTube zlomila onen výše zmíněný rekord.

Nahota v této interpretaci zní samoúčelně, někdy se za ní ovšem opravdu skrývá snaha detabuizovat ženské tělo a zdůraznit sexualitu. Švédská zpěvačka Tove Lo je poměrně známou zastánkyní toho, že když může o sexu zpívat muž a nikdo nehne ani brvou, proč by ona jako žena nemohla dělat to stejné. „Kdykoliv v médiích vidíte nahou ženu, je v tom vždy sexuální podtext a potřeba někoho potěšit. Já se chci dostat do bodu, v němž může být žena nahá stejným způsobem jako muž,“ řekla zpěvačka před pár lety magazínu NME, když vysvětlovala svůj krátký hudební film, na jehož konci masturbuje. „Dáváme na vzhled moc velký důraz a lidé si myslí, že by se na něj měli pořád soustředit, ale tak to není. Je v pořádku nevypadat nádherně.“

Švédská zpěvačka Tove Lo se nahoty rozhodně nebojí. V titulcích jejího krátkého filmu Fairy Dust také masturbuje pod kalhotkami.

„Pokud vám to přijde správné, udělejte to. Pokud máte řetěz, na který se zavěsíte a velkou kouli, tak proč ne?“ reagoval v roce 2013 country zpěvák Keith Urban na dotaz, zda je nahota v hudbě v pořádku. A někteří jeho kolegové s ním souhlasili. „Pokud je nahota vyobrazená umělecky, je to v pohodě. Ale jde poznat, kdy je někdo nahý kvůli pozornosti, a kdy ne,“ uvedl rapper J. Cole.

Podle zpěvačky Tionne Watkins z dívčí R&B kapely TLC by se ženy neměly cítit povinny ukazovat víc kůže. „Někdo se to snaží znormalizovat, ale upřímně, je tolik žen s talentem, které se nepotřebují svlékat. Pokud je to však vaše volba, běžte do toho a zatřeste zadkem. Ale nemusíte,“ míní Watkins.

Mužští interpreti před takovou otázkou v zásadě nestojí. Pokud už se někde svléknou, může to sice někoho pobouřit, jako v případě D’Angela, ale málokdo je označí za laciné. Nazí Red Hot Chilli Peppers s ponožkami zakrývajícími jen to nejnutnější jsou spíš šašci a šoumeni a nad nahotou Blink-182 v klipu What’s My Age Again? se diváci také spíše pousmějí. Když se svlékl Kanye West pro píseň Famous, zaujala stejně víc zadnice Kim Kardashian. A rapper Lil Nas X, který ve svém novém hitu twerkuje jen v boxerkách satanovi na klíně pobouřil spíš kvůli zneuctění náboženské symboliky než tomu, že je otevřeně gay. Nikoho však nenapadne, že tihle interpreti nahotou jen odvádějí pozornost od nedostatečného talentu.

Na tenhle nevyrovnaný pohled koneckonců upozorňují i Cardi B a Megan Thee Stallion loňským propíraným songem WAP neboli Wet Ass Pussy. Podle interpretek jde o píseň, která vyjadřuje ženskou sílu, nezávislost, sexualitu a dominanci. A na twerkování a tančení mají přece obě nárok. Jestli jim právě odhalená prsa a zadky zajistily první místo v žebříčku nejlepších písní magazínu NME je otázka k diskuzi. Ale na MTV by v době založení kanálu, kdy Madonna neprošla sítem kvůli scénám skupinového sexu, asi slušně koukali, čemu budou jednou diváci nadšeně tleskat.

Ženská síla, sexualita a nezávislost. O tom podle rapperky Cardi B pojednává její song WAP, o kterém se loni hojně diskutovalo.

Také Beyoncé v minulosti reagovala na kritiku, která se na některá její odvážnější videa sesypala. „Být v souladu se svou vlastní sexualitou je obrovská síla. Můžete být podnikatelka, matka, umělkyně i feministka, cokoli chcete, a současně i sexuální bytost. Nic se přeci nevylučuje,“ reagovala v roce 2014 pro Out Magazine.

Podle serveru Irish Examiner velká řada hudebních videí stále vyobrazuje muže jako ty, kteří drží otěže moci, síly a dominance ve svých rukou. A právě proti tomu se ženy v rámci boje za genderovou rovnost vymezují. Nechtějí být už totiž jen pasivními příjemkyněmi. Americká studie z roku 2007 zjistila, že šest z deseti písní na špici žebříčku Billboard 100, se v textu o ženách vyjadřuje skoro jako o předmětech.

Právě na to se dnes některé interpretky snaží reagovat tak, že dávají svou sexualitu na odiv explicitněji než dřív, aby ukázaly, že ji drží pevně ve svých rukou. A nahota je pro ně prostředkem, jak na problém upozornit a ukázat, že o svých tělech rozhodují jen ony samy.