Tanita Tikaram v Praze představí své zbrusu nové album LIAR (Love Isn’t a Right). Zpěvačka o něm mluví jako o pokračování úspěšného debutu Ancient Heart. Znamená to, že v písních reaguje na současné dění a řeší otázky identity a sounáležitosti. „V Praze jsem byla jako turistka, těším se na koncert, mám pocit, že zde bude první,“ říká Tanita Tikaram.
Na delší turné vyrážíte po šesti letech. Jak se na říjen a listopad těšíte?
Jsem nadšená, jen musím být fit, protože je podzim. Neměla bych na to myslet, ale všichni mají rýmu nebo chřipku. Takže teď kromě toho, že zkoušíme, přemýšlím spíš praktičtěji. Opravdu se ale těším na cestování s kapelou a na publikum.
Na začátku října jste vydala album LIAR (Love Isn‘t a Right), které navazuje na váš debut Ancient Heart z roku 1988. Byl to původní záměr, když jste začala tvořit nové písně?
To ani ne. Na začátku jsem se snažila především najít poetický jazyk pro politické události, které se v té době děly. Významný byl brexit a zvolení Trumpa v roce 2016. Najednou jsem měla pocit, že se věci rozpadají. Přemýšlela jsem, jak skutečně reagovat, protože nebyl čas předstírat, že je všechno normální. Souvislost s Ancient Heart jsem si uvědomila později. Jde o pocit sounáležitosti, nebo naopak její absence. Pocit, že někam nepatříte. V mládí se sounáležitost hodně odvíjí od vás samotných a vašeho vnitřního světa. Odcizení můžete vnímat už jen proto, že stojíte mimo dospělý svět. Teď, když jsem dospělá, cítím sounáležitost silněji – ne národnostní, ale spíš k tomu, že jsem Londýňanka. A mám pocit, že komunita, ke které patřím – nebo ne přímo moje komunita, ale hodnoty, kterým věřím – jsou napadány. Moje osobní identita je velmi silná, ale řekla bych, že identita světa kolem mě začíná být velmi zranitelná.
Pomohlo vám o tom psát písně? Dalo vám to větší sílu?
Nejsem si jistá, ale pocit, že zpívám o tom, co je potřeba vyjádřit, posilující je. Zdá se mi, že panuje jakési smíření s tím, že se věci rozpadají. Nemyslím si, že je to nejlepší způsob, jak se s velmi temnými věcmi vyrovnat.
Líbí se mi, že pro současné dění hledáte poetický jazyk, já vytahuji svůj nejhorší slovník…
Podle mě má existovat prostor, kde není nejdůležitější mít všechny odpovědi. Většina našeho současného politického jazyka směřuje k polarizaci a snaze být vševědoucí. Nemyslím si, že něco vím, ale vnímám, kdy věci nejsou poctivé. Samozřejmě například „lhář“ je silný výraz, ale dnešní politika často využívá dezinformace. Lhaní prochází beztrestně. Když jsem byla mladší, bylo to jinak. Spousta věcí, které se dnes stanou za jediný den, by tehdy znamenala, že politik musí rezignovat. Dnes politici rezignovat nemusí, klidně se k lecčemus přiznají. Je to opravdu děsivé, protože to podrývá demokracii.
V říjnu nás čekají volby a tomu, co říkáte, naprosto rozumím.
Zdá se, že se jich obáváte. Proč?
Protože to vypadá, že vyhrají strany, které si demokracie necení příliš vysoko.
Pak asi pochopíte mou pozici.
Zaměříte koncert na nové album?
Vždycky budu novinky míchat se staršími písněmi, bylo by trochu zvláštní, kdyby publikum přišlo na koncert a já bych nezazpívala skladby, které lidi dřív opravdu milovali. Myslím, že je důležité vyprávět příběh, a ten pro mě začíná, když mi bylo osmnáct. Doufám, že publikum přijde s hodně otevřenýma ušima.
Poslouchala jsem podcast, kde jste vyprávěla, jak jste hrála svůj první koncert. Přišli tři lidi a dva z nich byli z labelu. Hned s vámi chtěli podepsat smlouvu.
Byl to open mic, byly tam dvě místnosti a já hrála v té menší. Poslouchal mě jen majitel klubu. Líbila jsem se mu a požádal opravdu důležitého agenta, který byl vedle s jiným umělcem, Irem Paulem Bradym, aby si mě přišel poslechnout. Říkám proto mladým umělcům: pamatujte, že nikdy nevíte, kdo se na vás dívá a který koncert může být důležitý. Jestli to bude ten pro tři lidi, nebo pro pět set.
Věřím, že s vaším hlasem byste si našla cestu i jinak, ale je to moc hezký příběh. Jaké máte vzpomínky na nahrávání prvního alba?
Pracovala jsem s Rodem Argentem ze Zombies a se slavným bubeníkem jménem Peter Van Hooke, produkovali společně. Studio bylo v Rodově nádherném venkovském domě. Bylo to opravdu nevinné a krásné a oni byli velmi pečující. Rod svůj první hit She‘s Not There napsal, když mu bylo osmnáct, takže byl opravdu empatický a chápavý, pokud jde o práci s mladou hudebnicí a autorkou písní. Takže si prostě pamatuju, že to bylo nádherné léto.
A úspěšné – pamatujete si, co pro vás následující úspěch znamenal z hlediska vaší identity? Mluvily jsme o pocitu někam patřit…
Nejvíc vzpomínám na to, že to bylo prostě hodně práce. Když se něco takhle povede, prostě makáte. Přála bych si říct: bylo to kouzelné a úžasné. A nejspíš bylo, ale moje nejsilnější vzpomínka je, jak se toho musíte chytit a využít to, protože celý ten stroj, hudební odvětví je tak nějak na tenhle typ úspěchu nastavené. Bylo to vzrušující, ale i tvrdé. Neměla jsem čas si oddechnout a říct si: jé, to je zábava.
Pauzu jste si dopřála o hodně později.
Intenzivně jsem pracovala na prvních čtyřech albech a pak jsem si říkala: hm, mám tohle vůbec dělat dál? Přemýšlela jsem, že půjdu na univerzitu. Dala jsem si pauzu, žila v Los Angeles a Itálii. Jen jsem dospívala a byla. Myslím, že je to v pořádku – když v mládí tvrdě pracujete, na chvíli se zastavit a zvážit, co chcete dál. Ale nakonec jsem do hudby opravdu ponořená, takže je to v pohodě.
Mimochodem, viděli jsme vaše vystoupení v Acoustic Tent na Glastonbury.
Musím vám ale něco říct, když už jsem na začátku zmiňovala obavu z nachlazení – měla jsem na tom festivalu covid a opravdu se trápila. Ještě jsem to ten den neměla potvrzené, to bych nevystupovala, ale cítila jsem se hrozně. Jsem opravdu ráda, že jsem to zvládla, ale nebyl to můj vrchol. Měla jsem prostě problémy s hlasem a nechápala proč. Doufám, že se tam budu moci vrátit někdy, až se budu cítit stoprocentně. Teď se těším na turné a do Prahy. Bude už po volbách?
Ano.
Tak doufejme, že to dopadne dobře. Volte moudře.
Seznamte se
Tanita Tikaram se narodila v Německu, když jí bylo dvanáct, přestěhovala se její rodina do Anglie. Její rodiče jsou z Malajsie a Fidži. Mezinárodně úspěšnou debutovou desku Ancient Heart vydala již v devatenácti letech. Největší úspěch měl singl Twist in My Sobriety. Desáté studiové album LIAR (Love Isn‘t a Right) vydává po devíti letech od předchozí desky Closer to the People.