Obrázek k článku Hodná holka Maggie Rogers. Když se do písní derou hříšné sny
| Michael Švarc | Foto: Olivia Bee

Hodná holka Maggie Rogers. Když se do písní derou hříšné sny

Příběh americké zpěvačky Maggie Rogers připomíná pohádku. Anebo film Zrodila se hvězda. Na výsluní totiž osmadvacetiletou muzikantku vytáhl showbyznysem protřelý Pharrell Williams poté, co slyšel na newyorské hudební škole jednu z jejích autorských písní. Labely se po jeho slovech chvály o talentovanou umělkyni málem popraly.

K osudovému setkání obou muzikantů došlo v roce 2016, kdy Maggie Rogers navštěvovala hudební institut na Newyorské univerzitě. Jednou dostala s dalšími studenty za domácí úkol, aby nahrála autorskou píseň a následně ji na hodině pustila. To však ještě netušila, že k poslechu dorazí i Williams. „Dívala jsem se do země a snažila se nepozvracet,“ popsala pro Guardian zpěvačka šest let starý zážitek, který jí doslova změnil život.

Pravdou však je, že si z onoho vyučování příliš nepamatuje a věta o zvracení je spíš naučená fráze, kterou říká novinářům. Celá hodina se nicméně dochovala na záznamu, kde Williams postupně radí žákům, co by mohli ve svých písních vylepšit. Pak ovšem přišla na řadu Rogers. Nejistá a zaskočená se nejprve omlouvala, že její skladba potřebuje ještě vypilovat, nakonec však výsledek svého domácího snažení, píseň Alaska, pustila. Už od prvních tónů Williamse přikovala k židli a vykouzlila mu na tváří výraz naprostého překvapení.

Píseň Alaska byla svým způsobem inspirovaná aljašskou přírodou. Především však pojednává o životní kapitole, kdy se Maggie Rogers cítila doslova ztracená.

„Nemám k tomu vůbec, ale vůbec žádné připomínky. Ještě nikdy jsem neslyšel nikoho jako jsi ty, nikoho, kdo by zněl jako ty,“ reagoval hudebník, možná zaskočený ještě víc než samotná autorka písně. Video z lekce se záhy stalo virálním a obletělo internet.

Paradoxní je, že píseň Alaska napsala Rogers po zhruba dvouleté stagnaci, během níž nebyla schopna složit prakticky nic. „Nevěděla jsem, kdo jsem, takže jsem si ani nebyla jistá, jaký je můj zvuk. Byla jsem jako kterýkoli jiný student vysoké školy,“ vzpomíná zpěvačka.

Neplodné období naštěstí skončilo v pravou chvíli, zhruba týden před osudnou hodinou. Song Alaska hudebnice vychrlila během asi patnácti minut. A není vůbec přestřelené napsat, že kdyby k tomu nedošlo, život Maggie Rogers by se zřejmě ubíral úplně jiným směrem. A s největší pravděpodobností by zpěvačka na červenec nechystala vydání svého již druhého alba Surrender.

Chvála Pharrella Williamse zafungovala masivně. Vydavatelství se předháněla v tom, které z nich mladičkou hudebnici získá. Rogers se nakonec ještě v roce 2016 upsala labelu Capitol Records, kde v únoru 2017 vydala první ípíčko a v lednu 2019 svoji debutovou desku Heard It in a Past Life, díky níž byla coby nejlepší nová umělkyně nominovaná na Grammy.

Málem se stala novinářkou

K muzice měla Rogers vztah už od dětství, ačkoli hudební nadání po žádném z rodičů nezdědila. Její otec se živil jako prodejce aut a matka byla zdravotní sestra.

V sedmi letech začala hrát Maggie na harfu, v pozdějším věku k ní přidala ještě piano a kytaru a někdy v osmé třídě zkusila skládat vlastní písně. Kromě toho zpívala ve sboru, hrála v jazzové kapele a naučila se programovat. „Vyrůstání v Marylandu bylo v mnoha ohledech klidné, měla jsem tu výhodu, že jsem dospívala opravdu pomalu. Ještě v osmnácti letech jsem hrála o sobotách karty. Když jsem se pak odstěhovala do New Yorku, bylo to mnohem divočejší,“ řekla Rogers pro MYP Magazine.

V písni Light On zpěvačka reflektuje svou cestu ke slávě a období, kdy měla pocit, že se jí vše vymklo z rukou a nad ničím neměla kontrolu.

Hudba se stala pro Rogers významným hybatelem v životě, po prvním ročníku střední školy se účastnila i programu na Berklee College of Music, kde vyhrála skladatelskou soutěž. V posledním ročníku pak nezávisle vydala své první album The Echo a několik demo nahrávek zahrnula do přihlášky na Newyorskou univerzitu, kam v roce 2012 také nastoupila. Chvíli sice koketovala s myšlenkou, že se stane novinářkou – koneckonců byla na stáži třeba v Elle či magazínu Spin – muzika však nakonec zvítězila.

Strmý start kariéry však nebyl podle zpěvačky tak lehký, jak se může na první pohled zdát. „Když absolvujete vysokou školu a začnete žít dospělý život, je to bez ohledu na cokoli ostatního velká změna. Můj osobní život se navíc stal dost rychle veřejným a já nad tím neměla moc kontrolu. Byla jsem dlouho vyděšená a přehlcená,“ uvedla pro Independent.

„Lidé chtějí sledovat okouzlující pohádku, jenže realita je taková, že jsem většinu času trávila psaním písniček sama v ložnici,“ připouští zpěvačka pro NME. Nelehké období nakonec popisuje i její debutová deska Heard It in a Past Life, kterou produkovali Greg Kurstin, jenž spolupracoval třeba s Adele, a Rostam Batmanglij z Vampire Weekend.

„Můj příběh je příběhem internetu a všech lidí, kteří přistoupili na moji hudbu a podělili se o ni s přáteli. Naučila jsem se tuhle skutečnost oslavovat, ne se před ní schovávat nebo se jí bát,“ reflektuje svůj raketový vzestup zpěvačka. Neznamená to však, že by pro ni bylo náhle vše snadnější.

Zpěvaččina kariéra nabrala opravdu rychlé obrátky, když ještě před vydáním desky vystoupila v Saturday Night Live nebo vyrazila na šňůru s Mumford & Sons. „Během mého prvního evropského turné v roce 2017 jsem dávala hodně rozhovorů a cítila se opravdu mizerně. Pamatuju si, že jsem uprostřed jednoho natáčení v Paříži odešla, abych si venku zapálila cigaretu. V tu chvíli jsem si pomyslela, že mám dost peněz na to, abych si koupila letenku a zmizela dřív, než si kdokoli uvědomí, kde jsem,“ vzpomíná.

Její rozhárané a křehké nitro si však začalo na zájem ze strany médií i posluchačů postupně zvykat. Pro hudebnici bylo při té cestě klíčové psát písně, které odrážejí svět kolem ní. A to se promítlo také do její chystané desky Surrender, která vyjde 29. července.

Skladba Want Want je druhým singlem z nadcházejícího alba Surrender a je o sexu. „Nelze to říct jinak. Je o tom, že chcete mít sex a pak ho s někým máte. A užíváte si ho. A pak to děláte znova,“ prozradila hudebnice.

Ta podle Rogers zachycuje bouřlivou intenzitu posledních dvou let a přináší příběhy o vzteku, míru, spasení sebe sama, ale i o sexu a svobodě. Zkoumá prý nejsložitější emoce, nakonec půjde ale o nahrávku šitou na míru živým vystoupením. „Dělám hudbu, protože díky ní můžu dýchat. Takový jsem zkrátka člověk.“

Seznamte se

Margaret Debay Rogers se narodila 25. dubna 1994 v Eastonu v americkém státě Maryland. Vystudovala Newyorskou univerzitu, konkrétně navštěvovala hudební institut, kde ji také v roce 2016 objevil Pharrell Williams, když si na jedné z hodin poslechl její píseň Alaska. Díky tomuto setkání zpěvačka ještě téhož roku podepsala smlouvu u vydavatelství Capitol Records, kde vydala nejprve debutové EP Now That the Light Is Fading a v roce 2019 také plnohodnotnou desku Heard It in a Past Life. Za ni byla nominovaná na Grammy coby Nejlepší nový umělec. Přátelí se mimo jiné s Florence Welch z Florence + The Machine. Obě dámy si vzájemně vypomohly s některými písněmi na svých letošních albech.