Obrázek k článku GLOSA: Dalibor Janda otřesným klipem z gauče připomíná éru Hudebních masakrů
| Jarda Konáš | Foto: Jiří Janoušek (Supraphon)

GLOSA: Dalibor Janda otřesným klipem z gauče připomíná éru Hudebních masakrů

Někdy je lepší počkat, nesnažit se jít za každou cenu s novinkou ven. Dalibor Janda to nevydržel, vydal na koleni natočený klip a výsledkem je laciná a trapná podívaná, kterou si písnička s textem Xindla X snad ani nezaslouží.

Z hudebního hlediska je singl Kdo to schytá to ví jen bůh vlastně Jandův standard. Tohle opatrné rychlejší tempo byly nejodvážnější vody, do jakých se kdy coby muzikant pouštěl už před lety, a tak není divu, že to samé hraje v novém singlu. Jak jinak fanouškům ukázat, že „to tam pořád má?“ Publikum si bude na koncertech jistě spokojeně podupávat, autor textu Xindl X dokázal vymyslet i pár obratů v duchu typických Jandových jednoduchých přirovnání. Nové fanoušky to sice zpěvákovi nenajde, ale pamětníky nejspíš dojme, to se počítá.

Jenže co má znamenat ten klip? Sledujeme pět hudebníků, každý v jiném koutě republiky, co spolu hrají na dálku. Pánové dokázali dostat do záběrů snad všechny nešvary, jaké se s tuzemskými klipy roky táhnou jako smrad. Dalibor Janda sedí na gauči, za nějž si vyskládal všechny ceny a zlaté desky. Opravdu má potřebu takhle hloupě divákovi tou výstavkou něco dokazovat? Basák stojí na horách a dělá, že válí na nezapojenou basu (aneb variace na klasiku „nezapojená kapela na poli“). Bubeník má triko s nápisem DRUM, snad aby věděl, co že to má v kapele na starosti. Kytarista sedí v nějakém polo-industriálním prostředí (další variace na klasiku, tentokrát „kapela v prázdném skladu“). Králem videa je ovšem klávesák, ten se s tím vůbec nemazal a kameramana vzal až do ložnice, aby ho natočil i s pinkfloyďáckým povlečením v pozadí. Pojem bedroom pop tady získává úplně nový, děsivý kontext. Sakra, chlapi, tohle se ještě jakž takž dalo omluvit během lockdownu. Ale na jaře 2024? Vždyť i video ze zkušebny nebo z dodávky cestou na koncert by působilo důstojněji.

U videa jsou vypnuty komentáře, což naznačuje, že Dalibor Janda věděl, co za průšvih si na YouTube nahrává, a stejně to raději zveřejnil místo toho, aby mákl na něčem lepším. Z tunelu dávného času na mě dýchly Hudební masakry, ty byly plné hudebníků, co tak strašně chtěli mít už už venku klip, až jim vlastně bylo jedno, jak v něm vypadají. Dá se pochopit, že Dalibor Janda a jeho parta byli nadšení, že po letech složili písničku, co jim šlape jako zamlada. Ale příště nebuďte tak hrr, pánové, takhle jste se akorát zbytečně střelili do nohy.