Písniček o rozchodech není nikdy dost. A zatímco někteří umělci se rádi ráchají ve smutku, slzách a tichých výčitkách, Gayle se v prvním singlu vydaném pod hlavičkou velkého vydavatelství Atlantic Records rozhodla svou bývalou lásku poslat bez okolků rovnou „do prdele“. Pocity je podle zpěvačky potřeba ventilovat.
Hlad po takových otevřených a sympaticky naštvaných rozchodových písních navíc dobře dokládá i loňský úspěch skladeb Good 4 U od Olivie Rodrigo a Happier Than Ever od Billie Eilish, v nichž obě zpěvačky s bývalými láskami neúčtují zrovna smířlivě. Gayle na tuto vlnu velmi umně a chytře naskočila, aniž by musela některou ze svých kolegyň hudebně vykrádat.
„Ta píseň vzešla z mojí urputné snahy být milá a respektující expřítelkyně. Dostala jsem se do bodu, kdy mě to negativně ovlivňovalo, a já se sama sebe ptala, proč se chovám hezky k někomu, kdo mě zneužil?“ vysvětlila zpěvačka, co ji vedlo k sepsání průlomového hitu abcdefu, v němž kromě expřítele fakuje i jeho matku, sestru a prakticky všechno, kromě psa.
„Naser si ty, tvoje máma, sestra i práce. Jdi do prdele se svým autem i tou sračkou, které říkáš umění.“ Gayle si ve svém nejúspěšnějším singlu nebere vůbec žádné servítky. Možná i proto se s písní dokáže leckdo ztotožnit.
Sázka na nekorektní break up song se vyplatila, protože písnička se vloni probojovala na první místo americké hitparády Billboard Global Charts i žebříčků v několika dalších zemích včetně Rakouska, Finska, Německa, Maďarska či Izraele. V České republice byla nejvýše na třetí pozici. „Nedokážu ani říct, že je ta písnička úspěšná, protože mi to přijde egoistické. Pořád si na to zvykám,“ uvedla Gayle pro NME.
„Pokud se navíc nějaká písnička hraje pořád v rádiu, lidem to může být nepříjemné. Pak se na vás kvůli úspěchu naštvou,“ míní zpěvačka.
Gayle samozřejmě napsala a vydala i několik skladeb před svým přelomovým singlem, zůstaly však víceméně bez povšimnutí. První ucelenější dílo pak pro zpěvačku představuje její debutové šestipísňové EP A Study of the Human Experience Volume One z letošního března, které pojednává o tom, jak zvláštní dokáže život být, a to nejen když je vám sedmnáct.
Pop, ale s oblečením
Gayle začala se zpěvem, když jí bylo sedm a poprvé se seznámila s tvorbou Elly Fitzgerald. Obliba klasických zpěvaček jí vydržela i v pozdějším věku, když se zamilovala do Arethy Franklin, která se stala jednou z jejích největších hudebních inspirací. Tvorba obou dam se přitom nemůže více lišit.
Když jí bylo asi deset, Gayle se s rodiči přestěhovala z Texasu do Nashvillu, amerického epicentra country, aby mohla pomalu nastartovat svou profesní dráhu. Možná je to náhoda, ale podobně začala svou kariéru i Taylor Swift. Se svojí matkou seděla v hudebních barech a vyčkávala, zda bude mít příležitost vystoupit.
V singlu luv starved, který vyšel na debutovém EP, přemítá Gayle nad láskou, nad tím, co vlastně její protějšek očekává, a jak se má vyvarovat chyb.
„Ptala jsem se umělců, jestli bych mohla zazpívat několik písniček, zatímco si odskočí na záchod nebo budou jíst. V té době jsem zjistila, že pokud jdou lidé do baru, nebudou vám věnovat pozornost. Naučit se, jak je upoutat, pro mě byla obrovská lekce,“ svěřila se Gayle magazínu Rolling Stone.
Podle zpěvačky může právě tahle zkušenost za její nevybíravý a břitký jazyk. Přitom když byla malá, chtěla především nevyčnívat. Toužila být country zpěvačkou bez piercingů, tetování a hlavně slušňačkou, která nikdy nevypustí z úst slova jako „kurva“ nebo „prdel“. Pak se ale naučila s věcmi – řečeno jejím jazykem – příliš nesrat.
Už v takto nízkém věku si Gayle vybudovala poměrně silnou pracovní morálku. Začala totiž hojně vystupovat na různých akcích, a to nejen v barech, ale i v obchoďácích, na sportovních utkáních, rodeu a podobně. „Nejdřív jsem zpívala country. V Nashvillu jsem ale začala dělat pop, ačkoli jsem se mu do té doby vyhýbala. Říkala jsem si totiž, že se kvůli němu nechci svlékat,“ vysvětluje s tím, že vyrůstala v konzervativním prostředí a měla za to, že pop je především provokativní. „Teď už vím, že když jste na pódiu a nic na sobě nemáte, je to vaše volba,“ míní.
Píseň ur just horny pojednává o tom, jak se z přátel mohou stát milenci, a zda ono přátelství není nakonec jenom pouhá zástěrka.
„Myslím, že i proto teď dokážu mluvit v hudbě otevřeně o sexu. Pochopila jsem, že jsem dřív smýšlela jinak kvůli prostředí, ze kterého jsem vzešla,“ doplnila Gayle.
I tahle opravdovost a určitá syrovost jsou lákadlem pro posluchače. Zejména pro vrstevníky, kteří se s Gayle mohou v lecčem ztotožnit. „Stejně jako ostatní mladí umělci i já čerpám z vlastních zkušeností. Mluvím o věcech, které mě dokážou rozvášnit, a pokud to lidi štve, tak v pořádku. Umění může být i nepříjemné; chcete po ostatních, aby hlavně něco cítili, i když je to nenávist vůči vaší tvorbě.“
Na svém debutovém ípíčku pracovala Gayle několik let, jednu z písní například složila už v patnácti. A jak sama poznamenává, zatím hlavně zkoumá různé polohy, v nichž by se mohla usadit. Už teď je ale poměrně citelné, odkud čerpá svou hlavní zvukovou inspiraci. V písních abcdefu, luv starved nebo ur just horny lze cítit vliv tvorby Avril Lavigne či Alanis Morissette. Druhou z umělkyň Gayle i sama jako jeden ze současných vzorů zmiňuje.
„S tímhle projektem jsem chtěla prozkoumat různé romantické pocity a vyzkoušet odlišné zvuky. Teď se těším na turné, vydávání nové hudby a mezitím budu pokračovat v téhle bláznivé cestě,“ říká zpěvačka, která si nenápadně pokořila žebříčky po celém světě.
Seznamte se
Taylor Gayle Rutherfurd vystupuje pouze pod svým prostředním jménem. Narodila se 10. června v texaském Dallasu. Později se s rodiči přestěhovala do Nashvillu v Tennessee, kde začala vystupovat a intenzivně pracovat na své hudební kariéře. Prvními vydanými písněmi jsou Z a Dumbass z roku 2020, přelomový singl abcdefu vyšel v srpnu 2021 pod vydavatelstvím Atlantic Records a přinesl Gayle celosvětový úspěch. Debutové EP nese název A Study of the Human Experience Volume One a vyšlo 18. března.