Praha ještě žije hlubokým dojmem z koncertu Pink Floyd. Sto dvacet tisíc diváků sice není rekordem velkého strahovského stadionu, ale jak píše Vojta Lindaur – byl to nesmrtelný zážitek. ◆ Pod hlavičkou nové agentury Sorry Music bude vystupovat nadějná kapela Chinaski, Nahoru po schodišti dolů band, Bílá nemoc a kapela syna Petra Skoumala Davida s neobvyklým názvem Podivné jméno pro psa. ◆ Dežo Ursíny natočil „novú dlhohrajúcu platňu“ Príbeh. Texty ke dvanácti písním napsal jako obvykle Ivan Štrpka. ◆ A ještě jedno Slovensko: Elán vytvořil společný program s folklórním souborem Lúčnica. Jmenuje se Ahoj, Bratislava.
Něco z undergroundu: K padesátinám Ivana Martina Jirouse se konal 17. září v restauraci Zastávka v Lounech malý festiválek Pocta Magorovi. Na akci hrála Domácí kapela, MCH Band, Sluníčko, Beatové družstvo a White MB. ◆ Padesátiny oslavil také Vladimír „Guma“ Kulhánek. Ten ovšem jenom s přáteli v jisté zahradní restauraci. ◆ Pankáči SPS hledají nového bubeníka. ◆ Jan Sahara Hedl připravil do tisku svou básnickou sbírku Vinohrady s ilustracemi Stefana Milkova. ◆ Tőrr vydávají v reedici svůj debut Armageddon. Prvního vydání v roce 1990 se ho prodalo 60 000 kusů, ale tentokrát bude náklad určitě mnohem menší.
Vydavatelství Zóna přichází s novou deskou Oldřicha Janoty Žlutě. ◆ Už je známa definitivní sestava superskupiny Fiction: Dušan Vozáry – klávesy, Jan Vozáry – bicí, Mejla Hlavsa – baskytara, Jiří Březina (exDecline) – kytara a Jitka Charvátová – zpěv. Už hotové album vyjde v polovině října. ◆ Titul kapely s nejméně obvyklým názvem pro rok 1994 získává skupina Ukradenej Meluzín. ◆ Ostatně, ani název skupiny Urschullum nepatří mezi obvyklé. Jihomoraváci ohlašují novou demokazetu, prý co do kvality srovnatelnou s jejich předchozím opusem WC Muži, WC Ženy. ◆ Do třetice neobvyklých názvů: V Kroměříži mají kapelu Baborať. ◆ Teprve teď se po punkových polích roznesla zpráva, že v červnu zemřel jeden ze zakladatelů příbramského punku E!E Robert Kyselo. ◆ Shalom nabízí EP Za láskou. Vedle titulního hitu cédéčko obsahuje tři nikdy předtím nevydané písně a neobvyklou a capella verzi písně Dech.
Žbirkův videoklip Zima, zima se točil v londýnském pubu Green Man, v němž se Mirův otec poprvé setkal se svou budoucí ženou, když omylem vypil její drink. ◆ Tata Boys jsou plni dojmů z koncertů ve Finsku: „Přišlo asi tak maximálně třicet Finů, a dokonce jsme každej rozdali jeden podpis,“ hodnotí úspěch Mardoša.
Také Dirty Pictures se vrátili ze světa. Hráli v Anglii. A jaké poučení si přivezli? „Pokud chce v Anglii někdo uspět, musí bejt na sebe mnohem tvrdší než tady. Viděli jsme hlavně v Londýně spoustu dobrejch kapel, který existujou už x let, a přesto je nikdo nezná. Ti muzikanti si ale pořád věří a makají, protože konkurence je tam obrovská. Rozčarováním jsou finanční podmínky, což souvisí s tou konkurencí. Hudbou se v Anglii uživí jen málokdo, řada muzikantů normálně chodí do práce, aby si na svý hraní vydělala…“
Kaviar Kavalier v čele s kytaristou Necrocockem z Master’s Hammer přišli s demokazetou Dreams of Caviar. ◆ Mišo Kaščák ze skupiny Bez ladu a skladu píše hudbu pro nový slovenský film Vášnivý bozk. ◆ Visáči se tahají s J.A.R. o autorství textu k písni Jako vždycky. J.A.R. jim ho prý ukradli. Vzduchem létají výhrůžky soudem. ◆ Libor Matejčik z Motorbandu si zase stěžuje, že o názvu jejich alba Rock’n’Roll se dohodl jejich manažer s vydavatelstvím Monitor a kapely se ani nezeptali, zda souhlasí. ◆ Martin Kučaj se už vzpamatoval z krátké spolupráce s Ilonou Csákovou a na BMG mu vyšlo album Proud. Tak se bude jmenovat i jeho kapela.
Ostravské rádio Orion odmítá hrát skladbu Martina Kučaje a Proudu Jedna malá holka, protože je prý vulgární. Při bližším zkoumání se zjistilo, že rozhlasový dramaturg se přeslechl. Místo „jedna malá holka jedný malý holce ukázala, oč jde“ slyšel „jedna malá holka jedný malý holce ukázala koště“.
XIII. století albem Gotika skládá hold gotickému umění. Leader Petr Štěpán zdůrazňuje, jak ho právě doba gotiky zajímá: „Mám rád tajemno, soumrak, noc… a k těmhle věcem mě to strašně táhne. Gotika je v podstatě jejich alegorií.“ A dodává: „Na každého naše hudba může působit jinak, záleží na tom, co od ní kdo očekává a jak k ní přistupuje. Platí zde heslo Jak máš velkou lžíci, tolik toho nabereš… Někdo si v ní může najít svý alegorie, záchvěvy svých vlastních životních příběhů, jinej se přijde jen bavit. O tom, co by měla muzika XIII. století posluchači dát, ale nepřemýšlím a vlastně ani vůbec nejsem schopen přemýšlet. Chci jen, aby je oslovila, aby ji pochopili, nic víc. Jsem spokojen, když jim něco řekne, a je mi celkem jedno, co konkrétně je zmíněné.“
Natáčení klipu Krysy z alba Stará Kovárna jako za mlada si Fanánkovo autíčko BMW 128 zrovna moc neužilo. Nejdřív se filmařům povedlo rozbít přední sklo a pak mu ještě sám umělec zalomil klíč v kufru. ◆ Ani práce na klipu Kabátu Colorado v lomu u České Kamenice se neobešla bez problémů. Při jeho realizaci vyzunkla kapela 5 litrů whisky a sto piv, takže to tam opravdu vypadalo jako na Divokém Západě. ◆ Facky padaly po koncertu Insanie na festivalu v Ostopovicích. Členové kapely se tam porvali se skinheady. Zraněn byl pouze jejich baskytarista.
Filip Topol s Psími vojáky natočil album Sestra, inspirované prózou jeho bráchy Jáchyma: „No… já jsem byl v takovým lehkým šoku, když jsem to dočetl. Protože já jsem věděl, že je v Německu, kde to píše, a šly nějaký hlášky, že se tam pomátl. No a když mi to dal, tak já jsem to četl už v takových těch obtazích a přečetl jsem to za dva dny a byla to slušná sprcha. A v podstatě mě to napadalo už při tom čtení, že bych rád udělal ty básně, protože se mi dost líbily, a hlavně to najednou byla šílená výzva z jinýho světa, než byl ten psí vojenskej. Byla to taková nabídka jít zas někam jinam. Proto je to taky složený na elektrickou kytaru, a ne na klavír a tak. Taky mi ta Sestra vyhovovala v tom, a vlastně i u současnejch Psích vojáků, že je tam teď mnohem míň zpívaných písniček, že se z toho stávají spíš takový melodramy. Taky se to víc blíží recitování nějaký poezie s hudbou. No, nevím, jsou to texty, ale čím dál větší je právě neomezenej volnej verš. Občas to vypadá, že je to zpívaný spíš takovou prózou.“
Skupina Asakra vydala desku Pornohvězda a Ivan Wűnsch v Rocku a popu s chutí ocitoval z písně Pornopohádka pasáž o trpaslících a Karkulce: „U Sněhurky každej večer bdít / Umíte si představit, co jen tam mohli chtít / Žádnej Hloupej Honza nechtěl nikdy zlýho draka bít / Proto světem coural, do zámku chodil souložit / Narazit na Karkulku musel bych se bát / Já ji viděl u silnice s holým zadkem stát…“
Albu Jana Pope & Heval Live, které Jana Kratochvílová a spol. vydali u Popronu, dal Petr korál tři hvězdičky. Vadil mu hlavně uměle přimíchaný bouřlivý jásot publika. Jako na Metallice, tvrdil. ◆ Stejně tak dopadlo jeho hodnocení kompilace Tanga 1984–1988. V recenzi se mimo jiné zamýšlí nad tím, jak rychle popularita Imrichova Tanga neskutečně rychle vyšuměla.
Nové album YoYo Bandu se jmenuje Dej mi prachy na klobouk a přináší skladby z jejich starších časů včetně hitu Jó, já jsem srab, který mohl za bolševika vyjít jen s upraveným textem Jo, já mám strach. ◆ Ondřej Soukup už má v obchodech výběr svých nejúspěšnějších kompozic Slušný člověk Soukup.
Moudrost nakonec ještě jednou od Petra Štěpána z XIII. století: „Hudba má zůstat především hudbou, hudba má být umění. Vždycky oslovuje v první řadě svý současníky – jen málokterá přežije svoje autory. Hudba je jen určitej vyjadřovací prostředek, v podstatě jeden z dorozumívacích prostředků mezi lidmi, a vytvářet mosty mezi nimi je mým posláním. Kumštýř je člověk vedenej vyšší mocí k tomu, aby pomocí své muziky dokázal komunikovat s posluchačem, a to, že muzika v sobě může obsahovat nějakou ideologii, k tomu patří.“
Všechny citáty a informace pochází z časopisu Rock & Pop. Vydání září 1994.