Obrázek k článku PŘED TŘICETI LETY: J.A.R. to poprvé namydlili. Zfunkovali Bič boží z Majora Zemana
| Josef Vlček | Foto: Archiv Oto Klempíře

PŘED TŘICETI LETY: J.A.R. to poprvé namydlili. Zfunkovali Bič boží z Majora Zemana

V rubrice Flashback Josef Vlček připomíná, o čem se psalo přesně před třiceti lety. Jak vypadala česká hudební scéna v dubnu roku 1994?

Lucie podepsala smlouvu s B & M Music a slibuje na květen vydání hudby k Michálkovu filmu Amerika. S novým vydavatelem vstupuje do dubnových dnů i metalová legenda Kryptor. Popron Music převzal do distribuce i jejich loni vydaný debut Greedpeace. Dámská skupina Zuby Nehty hledá po pětidenním turné v Německu nového bubeníka/bubenici.

Soutěž New Rock Generation ’94 vyhráli kostelečtí Walk Choc-Ice, druzí byli Gallery of the Dirt a třetí Piráti 44. Důležitá informace k vítězné kapele: Nejsou Křížkové jako Křížkové. Ti dva z Damiens mají najednou za konkurenty Martina a Honzu Křížkových z Walk-Choc-Ice: „Chloubou W-C-I je jednoznačně frontman Honza Křížek, neboť s natolik rozmanitým a intonačně samozřejmým projevem (nemluvě o pódiové vitalitě) se v podobné oblasti u nás stěží setkáte,“ říká hudební kritik.

Petr Hošek z Plexis odpovídá na otázku, zda se mu za tu dobu, co píše texty, musela proměnit témata: „Určitě, já jsem dřív psal takový legrační texty. Tenkrát se dalo vlítnout úplně do všeho. Teď jsou tam spousty depresí a nepohody – takový ty stavy, který bych nikomu nepřál.“ A jak se z těch depresí dostáváš? „Já jsem měl kliku, že v podstatě ta největší byla před rokem a čtvrt, kdy jsem byl totálně v alkoholu, na doraz, že jsem seděl dennodenně do pěti do rána a nikdo z Prahy už se nechtěl se mnou bavit, až přišel takovej kluk, se kterým jsem se seznámil, a chytil mě takhle za flígr a řekl: „A jdeme něco dělat.“ A myslím, že to bylo na poslední chvíli, teď jsem mu strašně vděčnej.“

Kapelou sezóny jsou z metalu ke gotice přešlé Kurtizány z 25. Avenue: „Z desky můžeme znít dost depresivně, a dokonce někoho i psychicky odrovnat. Což se podle mě na koncertě stát nemůže. Vizuální složka tě od toho odvede. Ale právě z toho důvodu byla na konec alba zařazená píseň Všechny holky, která to celý hodí někam úplně jinam. Člověk zdeptanej předchozím poslechem zjistí, že není všechno jen špatný a černý,“ říká Tomáš Vartecký o monitorském debutu Kurtizán Ubiquity.

Člen souboru Sklep Otakáro Schmidt připravuje album Hořící sny s producentem Tadeášem Věrčákem, a dokonce i s hostující Hanou Zagorovou. Dětské album Bublanina je pak dílem celého divadla Sklep. Autorem hudby ke všem písním je Jaroslav Vaculík a texty jsou dílem různých Sklepáků a klasika dětské poezie Emanuela Frynty. 18. dubna vyšlo album Mydli to! od skupiny J.A.R. Má obsahovat i cover verzi skladby Bič boží, která zazněla v jednom z dílů seriálu o majoru Zemanovi.

Miloš Dodo Doležal se chystá produkovat novou desku Anny K., která si mezitím odskočila do Karlína. Zpívá roli Marie v Bernsteinově muzikálu West Side Story. Nové EP Mňágy a Žďorp Valmez Rock City obsahuje 6 nových písní, 2 cover verze a jednu raritu. Petr Fiala navíc připravuje svou první sólovou desku. Raven natočil klip k písni Salome, který má podporovat vydání jeho desky Salome a další písně Karla Kryla. „Ptáčka prožeň trubkou z dlaně,“ je prý nejzajímavější slogan superalternativního souboru s názvem Dřevěné pytlí v jutových uhlích. „Proti nim jsou E nebo Už jsme doma silně komerční záležitost,“ komentuje Petr Korál jejich demokazetu Pytler. Do užší nominace na Velkou cenu Eurovize se na Slovensku probojovali Elán, Tublatanka a Adriena Bartošová.

10. dubna se konal první koncert nového programu Shalomu. Alkehol prý složil píseň Houbová přímo při sbírání hub v lese. Během kladenského koncertu skupiny Našrot zpěváka Hraboše „nadmíru obtěžoval“ místní opilec. Hraboš si to nenechal líbit a přímo při vystoupení „dotyčné individuum tvrdě inzultoval“. Zajímavý křest desky zažila skupina Vltava s albem Mládí bere i tak velkou lásku s humorem. Křtu na Novotného lávce se ujal operní zpěvák Vladimír Doležal s improvizovanou árií, po níž z nábřeží vrhl stříbrný kotouč do stříbropěnné Vltavy.

Oskar Petr konečně vypráví o bojích, které prožíval ve studiu s producentem Davidem Kollerem při natáčení svého alba Krev, bláto, slzy. Nedořekne zásadní uměleckou tvůrčí moudrost: „Když na něco přijdeš, tak se ti to zdá v původní verzi hodně dobrý, ale pak to udělat větší s kapelou…“ A následně přiznává, že od svého návratu ještě neslyšel Marsyas, s nimiž před emigrací hrával.

O Petrově albu samém pak Ivan Hartman napsal: „Slyším jen jediné: rockovou aristokracii, která hlavnímu rockovému proudu v Čechách opět posadila tu okopanou laťku o něco výš (že si do ní kopl Oskar Petr už s Marsyas zůstává trvalým faktem.)“

Debustrol neboli Slayeři z Mladé Boleslavi se zamýšlejí nad falešnými pózami svého thrash metalového publika: „Co je to za tvrďáka, kterej nosí triko Death, ale pak přijde domů, dostane od mámy facku, protože z něj táhne pivo, a rozbrečí se? Je možný, že plno čtrnáctiletých kluků řekne: Debustrol, to je hovno, zpomalili a vůbec. Ale pro ně jsme tu novou desku nedělali.“ Nová deska Debustrolu se jmenuje Chytrá past a docela se prý prodává. Po táborských Rapmasters se vynořili další průkopníci nového stylu – Technoboys. Některá rádia se pokusila hrát jejich skladbu Nuselský most, nicméně ohlas u posluchačů byl negativní.

Hudba Praha hodlá vydat kompilaci největších hitů spolu s hity svého paralelního souboru Jasná páka. Slibuje, že při té příležitosti vznikne i klip k písni Pal vodsuď, hajzle. Přímo ve Slovanském domě v Praze vznikl Tam Tam klub – hraje v něm Sluníčko nebo Support Lesbiens. Pořád ještě existuje něco jako předlistopadová burza desek – najdete ji každou druhou neděli v klubu U Zábranských v Karlíně. Sto zvířat změnili baskytaristu. Tomu původnímu prý narostla na jaře zimní srst a mezi prsty se mu vytvořily plovací blány. Nástupce Láďa Přihasil je zatím vůči jaru imunní.

Oldřich Janota: „Mám projekt, díky němuž jsem sdružení Jiná rychlost času založil. Na nahrávkách obvykle posloucháte muziku, ale o jejím „okolí“, o prostoru vůkol ní se většinou nedozvíte nic. Rád bych sestavil s pomocí hudby nebo nějakých recepturních zvukových projektů zvukovou mapu zajímavých objektů z Čech. Kromě své obrazové dokumentace by měly i dokumentaci zvukovou.“ Význam takových prostorů je pro něj a jeho kapelu Jiná rychlost času něčím úplně novým: „Při hře nebo zpěvu se v prostoru začnou otvírat různé zvukové barvy. Pak se hraní – zvláště improvizované – stává opravdu hrou. Zvuk za hudebníka – nebo kohokoli, kdo s ním pracuje – převezme veškerou práci. Člověk se může nechat vést, vlastně je součástí řeky a jen kormidluje. Tu radost a teplo nechává proudit k sobě a v sobě. O hráče i posluchače se otevře psychický obzor, i když z hlediska hudebního se o nic zvláštního nejedná. Jako sólista hraji předem připravené písničky, ale protože stavím na prostoru, hlavně na alikvotech, vyznívají v různých prostředích jako zcela jiné skladby.“

„Informace i hudba teď proudí Evropou docela svobodně, a přesto u nás pořád něco chybí. Ti, kdo loví především na okraji mainstreamu, musí i dnes jezdit na nákupy do ciziny,“ popisuje situaci na českém trhu Petr Dorůžka. „Menšinové publikum, které by uživilo dostatečně silnou nabídku okrajových žánrů, je u nás menšinové trojnásob: deset milionů představuje z globálního hlediska mikroskopický trh a CD za evropskou cenu je pro nás pořád docela luxus. Navíc, zvětšeným komerčním tlakům teď čelí celý svět, což dokumentuje syndrom nikoli Placidův, ale Pavarottiho: Jedině velká jména dokážou vzbudit zájem masového publika – a to nejlépe, když je jich víc pohromadě, úhledně zkombinovaných do jednoho balíčku.“

A k tomu patří na závěr i slova z ponurého eseje Josefa Vlčka Jak nás drtí bulvár z Rocku & Popu: „My čerství čtyřicátníci jsme v podstatě ti zappovští hippies, kteří novinářskou scénu v cizině tak pokurvili. Teprve teď se objevuje několik osob nové generace, ale u většiny z nich se projevuje to, že tu byla dlouhá léta podceňována příprava publicisty, nejen novinářská, ale především odborná…“ Psal se duben roku 1994.