Obrázek k článku „Rozhodla jsem se, že budu slavná.“ Překvapivý příběh slovenské zpěvačky Adély
| Honza Vedral | foto: Press

„Rozhodla jsem se, že budu slavná.“ Překvapivý příběh slovenské zpěvačky Adély

„Když jsem jako malá poprvé viděla Hannu Montanu, bylo mi jasné, že tohle je přesně to, co chci dělat,“ vypráví Adéla. O slovenské zpěvačce s růžovými vlasy jste nejspíš ještě neslyšeli, přesto má letos šanci stát se opravdu výrazným popovým jménem. A to globálně. Žije v Los Angeles, účinkovala v trháku od Netflixu a její videoklipy mají milionové views. V tom novém s ní hraje i Grimes.

Adéla Jergová, jednadvacetiletá rodačka z Bratislavy, je ten typ, kterému velmi brzy došlo, že z Česka nebo Slovenska se světový pop dělat nedá. „Uvědomila jsem si, že všechny moje oblíbené popové hvězdy jsou Američanky. Řekla jsem si, že když už sama nemůžu být odtamtud, můžu tak alespoň znít,“ vzpomíná na dětství. „Takže jsem hodiny sledovala americké youtubery a rozhovory s mými oblíbenými zpěvačkami a trénovala angličtinu, abych zněla perfektně jako ony,“ popisuje s až chladnou racionalitou, kterou v sobě obyčejně holky na základce nemají. 

Sedíme v hotelu kousek od pražského hlavního nádraží. Adéla tudy projíždí do svého rodiště na Slovensku, kde si musí zařídit pár nutných věcí, než se vrátí zpátky domů do Los Angeles. Tam se o ni aktuálně uchází lovci talentů velkých hudebních společností. Její dosud vydané singly mají bez jakéhokoli většího proma miliony views. A mezi jejími spolupracovníky je i veleúspěšná Grimes. Je docela možné, že jsme tu na začátku příběhu globálního popového úspěchu, který se ještě nikomu z našich končin nepovedl… 

I když úplný začátek to vlastně není. Začalo to už tehdy u televize sledováním hudebních seriálů od Disneyho a velkými ambicemi. Adéla v deseti letech neřešila kluky, kámošky nebo make-up. Místo toho dál popisuje, jak tajně sledovala americké youtubery, memorovala přízvuk, fráze, zkrátka učila se být globální. A její největší hvězdou se brzy stala Britney Spears. „Podle mě je primární inspirací každého, kdo dělá pop,“ říká.  

Základy měla solidní. Ale bez rodičů by to nešlo. Kromě posedlosti popem ji odmalička směrovali k baletu. Klasický tanec ji dostal už ve čtrnácti na akademii ve Vídni, o rok později pokračovala v Londýně. „Maminka mi říkala, že nejsem nijak extra výjimečná zpěvačka, tak jsem si řekla, že bych se asi měla věnovat víc tanci,“ popisuje Adéla. Ale sama už tehdy cítila, že balet není poslední zastávka. „Po večerech jsem si pořád psala písničky, pořád jsem si nechávala otevřená vrátka,“ vypráví. Na internetu se kromě toho přihlásila do online výuky od hlasové koučky Olivie Rodrigo. A když se na jejím Instagramu objevila pozvánka na casting do mezinárodní popové reality show pod křídly korejského HYBE, který stvořil fenomén BTS, a amerického labelu Geffen, možná ještě trochu váhala. Ale ambice zase převážily. 

Přihlášku do soutěže, u níž moc netušila, o co jde, poslala v poslední možný den. A pak se to stalo. Z konkurence 140 tisíc holek z celého světa prošla čtyřmi koly až mezi dvacítku finalistů.

Korejský výcvik

A tak se Adéla v roce 2021 dostala do Los Angeles. Musela nechat školy ještě před maturitou, opustit všechno, co dosud znala. A začaly se dít věci. Dva roky trénovala ve stylu nekompromisních k-popových bootcampů. Osm ráno až deset večer jenom tanec, zpěv, vizuální lekce a každý měsíc kruté hodnocení. To vše navíc v absolutní tajnosti. Žádné publikování na sítích, žádné rozhovory, jakékoli zmínky o čemkoli jí pod tvrdým postihem zakazovala smlouva. A to, aniž by bylo úplně jasné, k čemu to vlastně nakonec celé bude. „Trochu jsme věděly, že točí dokument, ale to, že se stanu součástí globální reality show Pop Star Academy: KATSEYE, jsem se osobně dozvěděla až pár měsíců před premiérou na Netflixu,“ vypráví Adéla. Tenhle drsný krok do neznáma a de facto překopání vlastního života, se jí nakonec ale vyplatil.

Adéla se v soutěži, která si dala za cíl „odstranit písmeno „k“ z výrazu k-pop,“ zprvu jevila jako jasná kandidátka na finální sestavu. Patřila k nejlépe hodnoceným holkám, pomáhala ostatním a díky baletu vynikala v tanci. Jenže v průběhu soutěže přišel zvrat: do výsledků promluvili fanoušci. Formát se změnil a o postupu najednou rozhodovalo online hlasování diváků z celého světa. A tady Adéla, jakožto cizinka z malé země, narazila. Překvapivé vyřazení po pouhých dvou týdnech vysílání se ovšem rozhodla zúročit. Ostatně i porotci jí řekli, že je „víc sólo umělkyně než členka skupiny“. Na tom se rozhodla stavět. 

„Bylo mi z toho smutno, ale nezlomilo mě to. Měla jsem už stejně jasno, že to není moje cesta,“ říká lakonicky. 

Vstup na sólovou dráhu

Po odchodu ze soutěže zůstala Adéla nějaký čas v Los Angeles a začala promyšleně budovat sólovou dráhu. Využila zkušenosti z tréninkového kempu i toho, že kolem show vznikl humbuk. Díky Netflixu a sociálním sítím si jí všimlo nové publikum po celém světě. Adéla se rozhodla ten moment využít naplno: ještě během roku 2024 vydala dva singly, každý s výrazným vizuálním konceptem a potenciálem virálně zaujmout.

První byl Homewrecked. Temný popový track o milostném trojúhelníku vyšel v září 2024 a zaznamenal úspěch okamžitě, když za necelý měsíc překonal milion streamů na Spotify. Následoval singl Superscar, v němž Adéla naplno zužitkovala zkušenost z talentové show: v textu si vyřizuje účty s průmyslem, který „z ní neudělal superstar, ale zanechal jí jizvu“. Na úspěchu se určitě podepsal i odvážný videoklip, který měl za pár týdnů přes dva miliony zhlédnutí.

Jedna z věcí, která už tady na první dobrou vzbuzuje kontroverzi (a s ní související pozornost), je otevřený přístup k sexualitě ve vizuálech. „Já to neberu jako nic kontroverzního, pro mě je nahota banalita,“ komentuje to s klidem někoho, kdo o věcech moc dlouho nediskutuje. „Nikdo mi neříká, co mám dělat. Kdybych chtěla být zakrytá od hlavy až po paty, můžu. Ale mě baví hrát si s tou vizuální stránkou popu. Pokud si někdo potřebuje pustit můj klip kvůli tomu, jak vypadám, tak ať si ho klidně pustí,“ vykládá. „Rodiče by vám asi řekli něco jiného,“ ohlédne se Adéla do rohu pokoje, kde sedí její máma. „Ale já to prostě chci dělat přesně takhle.“

Ohlas na první singly ji prý samotnou překvapil. Během několika měsíců se z ní stala virální popstar: ostré, nekompromisní písně a výrazná image zaujaly fanoušky popu od USA přes Evropu až po Latinskou Ameriku. A potvrdilo se to i s dalším singlem Machine Girl, k němuž natočila vizuálně opulentní klip ve stylu popového Klubu rváčů. V brutální taneční bitvě tu bojuje o pozornost publika, což je samozřejmě satirický komentář k vlastním zkušenostem z talentové soutěže i showbyznysu. 

Americký Rolling Stone striktní popovou skladbu zařadil do svého výběru písní, které musíte slyšet, abyste byli v obraze o současném popu. Na holku z Bratislavy slušný výkon.

Faktor Grimes

Možná tomu pomohl i další nečekaný a kuriózní moment Adéliny krátké kariéry, totiž že si jí všimla jedna z ikon alternativního popu – Grimes, kanadská vizionářka alternativního popu, která je známá také jako bývalá partnerka Elona Muska. Právě Grimes byla jednou z těch, kdo na sociálních sítích zaregistrovali Adélin debut Homewrecked, a nenechala si to pro sebe. „Tohle je divný a dramatický – a já jsem tím naprosto posedlá,“ komentovala Grimes Adélinu tvorbu na TikToku. A tím její nadšení nekončilo. 

„Prostě mi napsala, že se jí to moc líbí. Najednou jsme spolu seděly ve studiu, psaly písničky a Grimes se stala mojí mentorkou. Dodnes mi pomáhá s produkcí, dává mi kreativní rady a ukazuje mi, jak přežít v hudebním průmyslu jako žena,“ říká Adéla. Kdo ví, zda už to od společného featu není jen krok. 

Grimes se každopádně stala jakousi mentorkou a patronkou Adélina rozjezdu: poskytla jí cenné rady ohledně produkce i image a neváhala ji veřejně podpořit. V již zmíněném singlu Machine Girl ztvárnila roli přísné režisérky, která na jevišti manipuluje Adélu a herečku Sofii Wylie k čím dál surovějšímu soupeření.

Neříkejte jí Adele

No, a to je zatím celé. I když vlastně ještě jednu věc je třeba hned na začátku kariéry zpěvačky jménem Adéla vyjasnit. Její jméno. Je zvláštní, že dívka s globálními ambicemi v popu zvolila tak přímočaře. „Chvíli jsem přemýšlela, že bych se měla přejmenovat. Ale Adéla je moje jméno, proč bych se ho měla zbavovat?“ směje se na závěr rozhovoru. Nerozhodí ji ani moje taktní poznámka, že jedna docela slavná Adele už tu je. „Pokud si Adele neobarví vlasy na růžovo a nezačne dělat hyperpop, myslím, že budeme v pohodě,“ odpoví pobaveně.

Adélin přístup k hudební kariéře zůstává podobně pragmatický jako kdysi na základní škole. „Pop je teď v bodě, kdy můžeš dělat doslova cokoli. Sabrina Carpenter dělá skoro latinský pop, Charli XCX hyperpop. A obě fungují. Myslím, že přesně proto je moje místo někde uprostřed – mám ráda ironii, mám ráda vizualitu, sexualitu, ale pořád chci dělat hlavně dobrý pop,“ odpovídá odhodlaně na otázku, kde vidí svoje místo a budoucnost. 

Jestli z Adély bude skutečná superstar? To je zatím ve hvězdách. Minimálně pár superjizev, totiž superzářezů už ale na kontě má.