"Připadl na mne nelehký úkol oznámit nečekaný odchod vynikajícího hudebníka Vojty Havla, s nímž a s jeho ženou Irenou jsme měli v Animal Music tu čest spolupracovat. Projevy soustrasti Ireně Havlové předáme,"
uvedl na svém Facebooku bez dalších podrobností vydavatel Petr Ostrouchov.
Český violoncellista, klavírista, skladatel a umělec Vojtěch Havel, který spolu se svou manželkou Irenou tvořil hudební duo známé jako Havlovi, zemřel ve věku 62 let. Vojtěch, rodák z Prahy, vystudoval Státní konzervatoř v oborech violoncello a klavír (1984) a hudba byla středobodem jeho života již od raného věku. Jeho tvorba, silně ovlivněná východními filozofiemi a duchovními proudy, silně rezonovala nejen v Česku, ale i za hranicemi.
Spolu s manželkou Irenou začali svou uměleckou spolupráci v polovině 80. let v rámci experimentální formace Capella Antiqua e Moderna, která se věnovala interpretaci evropské klasické hudby od renesance až po současnost. Jejich originalita a mistrovská práce s tradičními i moderními hudebními technikami jim brzy přinesla uznání publika i odborné kritiky.
V 90. letech Havlovi několikrát navštívili Indii, což zásadně ovlivnilo jejich hudební tvorbu. Výsledkem těchto cest byla nejen čtyři autorská alba, která reflektovala indickou duchovní hudbu, ale i několik autorských filmů na toto téma. Vojtěchův zájem o duchovní a meditační aspekty hudby se stal charakteristickým rysem jeho díla, které mísilo východní inspirace s evropskými hudebními tradicemi.
Během své kariéry se Vojtěch Havel věnoval také filmové a scénické hudbě. Společně s Irenou složil hudbu k celé řadě celovečerních, krátkometrážních a dokumentárních filmů. Mezi nejvýznamnější patří jejich hudba k filmům Cesta pustým lesem a Hranice stínů.
Havlovi byli jako duo známí svou originalitou, schopností spojovat různé hudební tradice a neustálým hudebním hledáním. Jejich tvorba, založená na meditačních plochách a intuitivním hudebním dialogu, se obtížně zařazovala do konkrétních hudebních žánrů. Vojtěchova hra na violoncello, spojená s bohatou paletou nástrojů jako viola da gamba, tibetské mísy či zvony, každopádně zanechávala v posluchačích silný dojem. I proto, že v sobě nesla podtóny míru a duchovního klidu.
Své poslední a album Four Hands vydali Irena a Vojtěch Havlovi letos v květnu u Animal Music. Obsahuje 19 autorských skladeb pro čtyřruční klavír a varhany a šlo o jejich zcela nový repertoár po 14 letech od předchozí desky Smyčcem.
Na albu Havlovi kombinovali klavír a varhany, někdy samostatně, jindy společně, vždy však čtyřručně, což podtrhovalo jejich naprostou hudební souhru. Jejich přístup, charakterizovaný meditativními, repetitivními motivy a vrstevnatou melodičností, odrážel jejich vnitřní hudební dialog, který byl neodmyslitelnou součástí jejich tvorby.
Vojtěch Havel byl umělcem, který svou tvorbu bral jako duchovní poslání. S Irenou sdílel neortodoxní přístup k interpretaci a postupně si vytvořili vlastní stylově mnohovrstevnatý hudební jazyk. Jejich intenzivní koncertní činnost zavedla Havlovy do mnoha koutů světa, od Evropy po Afriku, Japonsko, Kanadu a USA. Spolupracovali s řadou významných českých i zahraničních umělců, ať už šlo o hudebníky, tanečníky nebo výtvarníky. Mezi nimi byli například Alan Vitouš, Jiří Stivín, Tony Ackerman nebo Vlastislav Matoušek.